خبرخوب|سینا تنها رقیب ربات جراح آمریکایی در اندونزی چه می‌کند؟

اقتصاد ایران: در گاه شماری تقویم ما ایرانی‌ها، علاوه بر ماه، هر روز یک نام دارد و آن قدیم ندیم‌ها هر وقت، نام روز با نام ماه یکی بود ایرانیان آن روز را جشن می‌گرفتند. ۶ خرداد هم یکی از آن جشن‌هاست. جشن خردادگان از روزگار قدیم نماد وفاق و همدلی ایرانیان بوده است. با این مقدمه و امید به همدلی بیش از پیش مردم ایران، خبرهای خوب امروز پیشکش نگاهتان!

گروه خبرخوب: امروز ششم خرداد که با یک بسته پر از خبرهای خوب به خدمتتان رسیدیم، حسابی کیفتان کوک باشد که شیرینی این خبرهای ناب در جشن خردادگان که همین امروز هست به کامتان شیرین‌تر شود. در گاه شماری تقویم ما ایرانی‌ها، علاوه بر ماه، هر روز یک نام دارد و آن قدیم ندیم‌ها هر وقت، نام روز با نام ماه یکی بود ایرانیان آن روز را جشن می‌گرفتند. ۶ خرداد هم یکی از آن جشن‌هاست که ایرانیان در روزگار قدیم در آن روز به چشمه‌ها می‌رفتند و خانه‌هایشان را نظافت می‌کردند و لباس نو می‌پوشیدند و در یک کلام جشن خردادگان نماد وفاق و همدلی ایرانیان بوده است. با این مقدمه و امید به همدلی بیش از پیش مردم ایران، خبرهای خوب امروز پیشکش نگاهتان!

 

*این ایرانی های امیدوار!

«نرخ امید به زندگی در ایران افزایش یافت.» شاید شما هم جزو آن کسانی هستید که همیشه با این نرخ امید به زندگی مشکل داشته‌اید و هر بار که این کلمه را شنیده‌اید پیش خودتان گفته‌اید نرخ امید به زندگی چه صیغه ایست؟ اصلاً امید مگر نرخ دارد؟! یا اینکه اصلاً نرخش را چطوری محاسبه می‌کنند؟

با ما باشید تا یک بار برای همیشه این مشکل را برایتان حل کنیم. قطعاً بعد از روشن شدن ماجرا برایتان مهم می‌شود که نرخ امید به زندگی در کشور ما چند سال است. جانمان برایتان بگوید که خودمانی نرخ امید به زندگی یعنی؛ ما دوست داریم تا چند سال در قید حیات باشیم. این نرخ یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد افراد یک جامعه به‌طور میانگین چقدر عمر می‌کنند، به بیان دیگر، انتظار می‌رود چقدر عمر کنند. اما نکته مهمش آنجاست که هرچه سطح بهداشت و درمان در جامعه‌ای افزایش پیدا کند، متوسط طول عمر هم در آن جامعه بیشتر می‌شود. اینطور است که این شاخص امید به زندگی، یکی از معیارهای پیشرفت یا عقب‌ماندگی کشورهاست.

خوب، حالا که فهمیدید ماجرا از چه قرار است، اصل خبر را هم بشنوید تا کیفتان کوک شود. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته امروز نرخ امید به زندگی برای مردان ۷۵ سال و برای بانوان ۷۸ سال است. این در حالی است که در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، نرخ متوسط امید به زندگی حدود ۵۲ سال بوده است.

 


راز سلامتی و طول عمر پیرزن ۱۰۷ ساله ساکن پایتخت چیست؟

*این پیرزن باصفای ۱۰۷ ساله!‌ مصداق نرخ امید به زندگی

بفرمایید! کور از خدا چی می خواد؟ دو چشم بینا. درخبرخوب قبلی از افزایش امید به زندگی در ایران گفتیم. این هم شاهدش تازه با سن و سال بیشتر. این پیرزن باصفا؛ «هاجر دودله» تازگی‌ها ۱۰۷ سالش تمام شده و وارد ۱۰۸ سالگی شده است.

شاید تصور کنید که هاجر خانم حتماً باید در دل یک روستایی خوش آب و هوا زندگی کرده باشد وگرنه که در دود و دم تهران سن کسی به ۱۰۷ سال قد نمی‌دهد که اتفاقاً این بار اشتباه کردید. این ننه هاجر در تهران و محله تیموری زندگی می‌کند و ۴۷ نوه و نتیجه دارد. ننه هاجر مصداق واقعی امید به زندگی است. در این سن و سال آلزایمر ندارد و شماره همه بچه‌ها و نوه‌ها و نتیجه‌هایش را برایش روی برگه‌ای نوشتند و نگرن هر کدام که بشود، خودش تماس می‌گیرد و احوال پرس نوه‌ها می‌شود. البته نوه‌ها دیگر دستشان آمده که ننه هاجر گوش‌هایش سنگین است و باید پشت خط صدایشان را بندازند توی گلویشان و با ننه حرف بزنند. راستی راز سلامتی ننه هاجر هم شنیدنی است. دخترش مرحمت خانم می‌گوید مادرم همیشه کم غذا می‌خورد و سحرخیزی جزو عادت‌هایش است. خوب حالا فهمیدید وقتی از امید به زندگی در ایران می گوییم دقیقاً از چه می گوییم؟!

 

نمایی از ژئو پارک ارس. ژئوپارک معادل «پارک زمین شناسی» است و به مناطقی می گویند که در آن پدیده‌های زمین شناسی منحصر به فردی قرار دارد که بخشی از سرگذشت کره زمین را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. 

 

*ثبت جهانی جاذبه‌های ارس / موزه‌ای که قدمتی میلیونی دارد

می‌دانستید در سراسر جهان به طور معدود، موزه‌هایی وجود دارد که قدمت آثار آن نه به سده و قرن و  هزاره، بلکه به میلیون‌ها و میلیاردها سال قبل‌ بر می‌گردد؟ حالا می‌دانستید که ما هم در کشورمان از این موزه‌های طبیعی کم نداریم که یکی از آنها در ارس قرار دارد و تازه ثبت جهانی هم شده است!

 این روزها اهالی آذربایجان غربی مخصوصاً ساکنان ارس حسابی کیفشان کوک است. حق هم دارند. شما هم باشید اگر بهتان بگویند سازمان جهانی یونسکو پارک محله‌تان را به عنوان یک پارک جهانی معرفی کرده است، با دمتان گردو نمی‌شکنید؟ چرا ندارد! چون معروف می‌شوید. گردشگران برای دیدن پارک نزدیک خانه شما سر و دست می‌شکنند. اقتصاد شهرتان زیر و رو می‌شود و کلی خبرهای خوب دیگر.

حالا این اتفاق خوب برای اهالی آذربایجان غربی افتاده است و سازمان جهانی یونسکو «ژئو پارک ارس» را ثبت جهانی کرده است. دارید توی ذهنتان به معنای ژئو پارک فکر می‌کنید؟  ژئوپارک معادل «پارک زمین شناسی» است و به مناطقی می گویند که در آن پدیده‌های زمین شناسی منحصر به فردی قرار دارد که بخشی از سرگذشت کره زمین را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. کلیسای سنت استپانوس، کلیسای چوپان، اشکال ریپل مارک (اشکال موجی شکل)، کوههای طهلوم، چشمه گئچی قالاسی، راک فال، آسیاب خرابه، ژئوسایت علی باشی (پرموتریاس) ژئوسایت هایی هستند که همه در کنار هم در منطقه آزاد ارس قرار دارند و به مجموع آنها ژئو پارک جهانی ارس می گویند.این اتفق خجسته مبارک اهالی ارس باشد!

 

*الو الو من رباتم/ «سینا» ی ایرانی، رقیب «داوینچی» آمریکایی در اندونزی چه می‌کند؟

خبر اولین جراحی رباتیک از راه دور در ایران را که یادتان هست؟ حدود یک سال قبل بود که برای اولین بار در ایران و دومین بار در جهان، یک ربات به جای پزشک جراح، عمل جراحی را انجام داد. اینطوری که پزشک در بیمارستان سینا مستقر بود و ربات در بیمارستان امام خمینی (ره). جراحی به صورت آزمایشی روی یک سگ انجام شد و خیلی‌ها آمده بودند پشت در اتاق عملی که آقای ربات در آن جراح بود تا ببینند چطوری می‌شود که پزشک در یک بیمارستان دیگر باشد و با کنترل از راه دور ربات را بفرستد بالای سر بیمار تا جراحی‌اش کند. این ربات جراح که نامش سینا است، تنها یک رقیب در دنیا دارد که نامش داوینچی است و ساخت کشور آمریکا. سینا دو بازوی رباتیک دارد و جراح با قرار گرفتن پشت کنسول جراحی از راه دور دو بازوی رباتیک را کنترل می‌کند. خبر ساخت ربات جراح در ایران در دنیا سر و صدایی راه انداخت بیا و ببین. اما حالا یکی دیگر از نمونه‌های همان ربات جراح ایرانی یعنی آقا سینای خودمان سر از اندونزی درآورده است و در یکی از بیمارستان‌های اندونزی به بهره برداری رسیده است. از این ربات جراح می‌توان در جراحی‌های قفسه سینه و حفره شکمی استفاده کرد. این افتخار مبارک ایران و ایرانی!

 

*بلا با صدقه رفع می‌شود حتی اگر محکمِ محکم شده باشد...

ما نمی‌دانیم چرا؟ چه حسنی چه برکتی در صدقه دادن هست که پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: «صدقه، بلا را دفع می‌کند و مؤثرترین داروست؛ صدقه، قضای حتمی را دفع می‌کند و چیزی جز دعا و صدقه درد و بیماری‌ها را از بین نبرد.» (بحار الأنوار)

امروز و همین حالا، هر کجا که هستیم روزمان را با دادن صدقه آغاز کنیم تا خیر و برکتش همراهمان باشد. این صدقه دادن را جدی بگیرید. آیت‌الله بهجت (ره) هم همیشه تاکید خاصی بر پرداخت صدقه داشتند و می‌گفتند: «بلا، با صدقه رفع می‌شود؛ اگر چه محکمِ محکم شده باشد. نه اینکه فقط روایت است که صدقه، دافع بلیات است؛ نخیر. درایت هم هست.»(گوهرهای حکیمانه، ص ۱۳۷)

 

*خوش‌خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید.

منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.

 

پایان پیام/ 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ