تلاش برای پویایی بافت تاریخی شهر اردکان

اقتصاد ایران: شهردار یزد با بیان اینکه اردکان از بسیاری از زیرساخت‌های شهری نظیر میدان میوه و تره بار بی‌بهره است، گفت: با رایزنی با سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، در صدد ایجاد این زیرساخت‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، احمدرضا متألهی به بیان ویژگی‌های شهر اردکان به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای کشور پرداخت و اظهار داشت: اردکان از دیرباز به عنوان شهری فرهنگی شناخته شده که البته صنعتی شدن آن طی دو دهه گذشته بر این ساختار تاثیرگذار بوده است.

وی عنوان کرد: ساختار شهری اردکان برای ۸۰ هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده اما این شهر اکنون در حال خدمت‌رسانی به ۱۵۰ هزار نفر است بنابراین طبیعی است که اشکالاتی نیز داشته باشد اما اینکه عده‌ای فقط روی این اشکالات تکیه کنند و پیشرفت‌های شهر را در نظر نگیرند، منصفانه نیست و برای مردم یأس و نا امیدی به دنبال دارد.

متألهی با اشاره به رسالت رسانه‌ها بیان کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های رسانه، فرهنگ سازی است اما به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها این رسالت خود را در حاشیه قرار داده‌اند و بیشتر به دنبال بزرگنمایی نقاط ضعف هستند.

شهردار اردکان تاکید کرد: ما منکر ضعف‌ها نیستیم و حتی معتقدیم نقد سازنده، منجر به پیشرفت می‌شود اما رویکردی که در برخی کانال‌ها و گروه‌ها پیش گرفته شده، حرفه‌ای نیست و اساساً رسانه‌های رسمی به نقد به شکل حرفه‌ای و همه جانبه‌نگرانه می‌پردازند.

اردکان رسانه رسمی ندارد
وی با بیان اینکه اردکان به عنوان یک شهر فرهنگی رسانه رسمی و جریان اصلی ندارد، عنوان کرد: اگر این امکان فراهم بود تا با مردم به طور مستقیم صحبت کنیم، روحیه یأس و نا امیدی که اکنون در برخی مردم ایجاد شده، تعدیل می‌شد.

متألهی یادآور شد: برخی رسانه نماها در صدد القاء یأس و ایجاد نارضایتی در مردم هستند و متاسفانه از آنجا که مردم تحت تاثیر فشارهای اقتصادی قرار دارند، ذهنشان بیشتر معطوف به کسی است که مخالف صحبت می‌کند زیرا او را حامی خود می‌داند و نقاط مشترک بین خود و این رسانه‌ها احساس می‌کند در حالی که در مواجهه مستقیم با مردم، رضایتمندی در اغلب آنها به خوبی احساس می‌شود.

نقدها از شهرداری اردکان سطحی است

شهردار اردکان با اظهار تأسف از اینکه انتقادها در اغلب موارد سطحی است، عنوان کرد: امیدواریم رسانه‌ها و خبرنگاران حرفه‌ای با نقدهای سازنده بتوانند شهرداری اردکان را در ساختن شهری در شأن مردم فرهنگ دوست، کوشا و قدردان همراهی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ملاک ما در اجرای طرح‌های شهرداری، قانون است، افزود: طرحی که در شورا تصویب می‌شود و بودجه به آن اختصاص پیدا می‌کند را با جدیت پیگیری می‌کنیم زیرا برای هر مانعی، راهکار قانونی پیش‌بینی شده به عنوان مثال اگر نیاز باشد در مسیر اجرای یک طرح، درختی بیرون آورده شود، قانون مشخص کرده که باید به اندازه قطر بن درخت، نهال کاشته شود که قبل از آغاز طرح این اقدام را انجام می‌دهیم سپس درخت را قطع می‌کنیم بنابراین شهرداری معطل موانع نمی‌شود.

شورای شهر اردکان از سالم‌ترین شوراهای کشور است

وی با بیان اینکه خوشبختانه شورای شهر اردکان یکی از سالم‌ترین شوراهای شهر کشور است و هرگز توصیه‌ای یا سفارشی یا کاری خارج از مدار قانون از آن ندیده‌ام، افزود: شهرداری و شورا دارند با تمام توان کار می‌کنند و برخی بی انصافی‌ها که در قالب کلیدواژه‌هایی مانند شفاف سازی، روشنگری و … انجام می‌شود، مانع این فعالیت نمی‌شود.

متألهی ادامه داد: در این دوره از فعالیت شورا و شهرداری اردکان، تقریباً تمام فعالیت‌ها در همه حوزه‌ها دو تا سه برابر شده است.

شهردار اردکان با اشاره به برخی چالش‌های این شهر ادامه داد: ۲۰ سال شهر اردکان به سمتی برده شد که بگوییم اردکان قرار است مدینه فاضله شود اما اکنون می‌بینیم که صنعتی شدن، فقط مهاجرت به دنبال داشته و مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه اولین رهاورد صنعتی شدن اردکان، مهاجرت است که این امر تبعات فرهنگی و اجتماعی بسیاری به دنبال داشته است، افزود: مردم اکنون در این زمینه مطالبه دارند و بخش عمده‌ای از این اتفاقات را از شهرداری مطالبه می‌کنند.

اغلب سرمایه‌گذاران بومی اردکان ریسک‌پذیر نیستند

متألهی با اشاره به کمبودهای شهرستان اردکان به دلیل ریسک‌پذیر نبودن سرمایه‌گذاران بومی عنوان کرد: اردکان از سالن عروسی و بسیاری از فضاهای دیگر بی‌بهره است و متاسفانه شرایط به نحوی است که هر اتفاق نیفتاده ای در شهر، یکی از پیکان‌های اصلی نقد آن به سمت شهرداری است و ما نیز در تلاشیم تا زمینه‌ها را برای تحقق مطالبات مردم فراهم کنیم.

شهردار اردکان تصریح کرد: تلاش کردیم با سرمایه گذاران غیربومی که ریسک پذیری بالاتری دارند وارد مذاکره شویم و اتفاقاتی نیز افتاده که امیدواریم بتوانیم زیرساخت‌ها را بهبود و توسعه دهیم.

وی از جمله فضاهایی که شهرداری با سرمایه گذاری بخش خصوصی به دنبال ایجاد آن است به میدان میوه و تره بار، کشتارگاه صنعتی و … اشاره کرد و گفت: امیدواریم با کوتاه‌تر شدن چرخه اداری، بتوانیم هرچه سریعتر این طرح ها را اجرا کنیم.

تفویض اختیار مشکل طولانی شدن طرح‌های اردکان را برطرف می‌کند

متألهی یکی دیگر از چالش‌های اردکان را طولانی بودن مناسبات اداری به رغم دغدغه های موجود در این زمینه برشمرد و افزود: یکی از چالش‌های ما عدم تفویض اختیار است و مسیرهای قانونی به نحوی است که در مواردی کار شهرداری‌ها را قفل می کند.

وی با بیان اینکه شورا به عنوان یک دستگاه ناظر بر کار شهرداری نظارت دارد، اظهار داشت: اما به جز شورا باید چند مرحله دیگر نیز طی شود تا شهرداری بتواند برنامه های خود را اجرایی کند که این اتفاق معطلی طرح ها را به دنبال دارد.

شهردار اردکان تاکید کرد: سه سال است طرح جامع اردکان اجرا نشده و طرح تفضیلی نیز معطل طرح جامع است که امیدواریم راه و شهرسازی در این زمینه به سرعت ورود کند.

طرح‌های شهری را پژوهش‌محور پیش می‌بریم

وی با بیان اینکه تمام طرح‌های شهرداری اردکان، مشاور محور و پژوهش محور پیش می‌رود، گفت: به عنوان نمونه مسائل شهربازی اردکان را مورد بررسی کارشناسانه قرار دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این پارک باید سرپوشیده شود تا کاربری آن افزایش پیدا کند.

متألهی عنوان کرد: همین فضا در حوزه جمع آوری پسماند نیز وجود دارد و تلاش ما این است که هر طرحی قبل از تصویب و اجرا، از تمامی ابعاد مورد بررسی قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش برای راه‌اندازی اتاق خبر در شهرداری اردکان خبر داد و گفت: امیدواریم شرایط گفتگوی مستقیم با مردم به دور از برخی شانتاژها و سیاه نمایی‌ها فراهم شود.

متألهی همچنین در مورد فعالیت های انجام شده در بافت تاریخی اردکان نیز اظهار داشت: فعالیت در بافت تاریخی اردکان چند برابر شده و تلاش ما این است که بافت تاریخی اردکان را زنده و پویا نگه داریم.

سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها حلقه مفقوده اطلاع رسانی در اردکان

رئیس شورای شهر اردکان نیز در این بازدید با اشاره به تغییراتی که در سیما و منظر شهری اردکان رخ داده است، اظهار داشت: بسیاری از طرح‌ها از جمله بلوار شهید بهشتی به ایام نوروز رسید و تلاش شد تا اردکان در ایام نوروز، شهری زیبا و با دسترسی مناسب باشد.

مسعود نوریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حلقه مفقوده اطلاع رسانی در اردکان، سایت های خبری و خبرگزاری‌های رسمی هستند، اظهار داشت: کانال‌ها قید و بند و چارچوب ندارند و با یک کلمه «شنیده می‌شود»، عقاید شخصی و اهداف خود را در اطلاع رسانی‌ها پیاده سازی می‌کنند.

تمرکزگرایی چالش جدی در اجرای طرح‌های شهری اردکان

وی با بیان اینکه رسانه های غیررسمی کام مردم را تلخ می‌کنند، عنوان کرد: در اردکان اقدامات ارزنده بسیاری انجام شده که اطلاع رسانی در مورد آنها در مردم ایجاد شادی و نشاط می کنند.

نوریان ادامه داد: مردم پیشرفت‌ها را می‌بینند اما در زندگی روزمره خود وقتی مشکلات جدی دارند از ثبت‌نام در مدرسه گرفته تا اجاره مسکن و …، این پیشرفت‌ها به چشمشان نمی‌آید.

رئیس شورای شهر اردکان تاکید کرد: چالش ما تمرکزگرایی به مرکز استان است زیرا این اتفاق دست ما را بسته ضمن اینکه نمی‌توان با یک برنامه کلی مشکلات همه شهرها را برطرف کرد زیرا هر شهر به نسخه اختصاصی خود نیاز دارد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ