عرضه سامانه ایرانی جراحی رباتیک از راه دور در کشور اندونزی

اقتصاد ایران: به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک ایران و اندونزی، سامانه جراحی رباتیک از راه دور ساخته شده توسط یکی از دانش‌بنیان‌های ایرانی در دو شهر این کشور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا که از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است، اکنون با صادرات آن به کشور اندونزی، در دو شهر این کشور به بهره‌برداری رسیده است.

علیرضا میرباقری مدیرعامل شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا درباره این فناوری داخلی که به اندونزی صادر شده اظهار کرد: به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک ایران و اندونزی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی، دو دستگاه از ربات جراح سینا را از شرکت سینا خریداری کردند و در سال های 2021 و 2022 در دو شهر کشور اندونزی به فاصله 500 کیلومتر نصب شد.

وی ادامه داد: طی این سال ها ما در هر شهر بیش از 60 جراح اندونزیایی را آموزش داده و از بین این جراحان آموزش دیده شده درهر شهر بیش از ۱۰ جراح را برای ادامه فرآیند مطالعات پری کلینیکال و کلینیکال انتخاب شدند.

مدیرعامل این شرکت فناور خاطرنشان کرد: در سال 2023 و روزهای اخیر که رییس جمهوری کشور ما به اندونزی سفر کرده است، استقبال شایسته ای انجام شد و رییس جمهوری هردو کشور از نتایج صادرات این فناوری، ابراز خرسندی کردند.

وی افزود: آنها از اجرای موفق جراحی رباتیک از راه دور به فاصله 500 کیلومتر در دو شهر اندونزی بسیار راضی وخرسند بودند و درادامه تاکید داشتند که این پروژه باید با قوت و همت بیشتری ادامه پیدا کند.

میرباقری درخصوص زمینه همکاری با اندونزی و صادرات فناوری تولید داخل اظهار کرد: به دنبال سفر وزیر بهداشت اندونزی به ایران در سال 2018 و بازدید از این سامانه ما فرصتی یافتیم تا بتوانیم این ربات را به آنها معرفی کنیم.

این فعال فناور بیان کرد: مقامات اندونزیایی با این ربات از نزدیک کار کرده و علاقه‌مند به خرید این فناوری شدند. آنها اعلام کردند که این سیستم می تواند رقیب خوبی برای محصول آمریکایی مشابه این ربات باشد .

وی ادامه داد: مقامات اندونزیایی با مزیت های نسبی این ربات آشنا شدند و اظهار کردند که این دستگاه طوری طراحی شده که می‌تواند با هزینه قابل قبولی برای کشورهای در حال توسعه قابل استفاده باشد .

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اعلام کرد: مسوولان کشور اندونزی براین باور بودند که قیمت اولیه این دستگاه و هزینه طراحی و ساخت آن برای هرعمل بسیار پایین تر ازعمل‌های جراحی روتین نیست.

میرباقری خاطرنشان کرد: به دنبال این بازدید و استفاده از این ربات وزیر وقت اندونزی این موضوع را پیگیری کرد تا چند تن از جراحان اندونزیایی به ایران سفر کرده و از نزدیک با این دستگاه آشنا شوند و پس از استفاده از این ربات این جراحان اعلام کردند که این دستگاه بسیار کاربردی و جایگزین مناسبی برای نمونه آمریکایی آن است.

وی ضمن ابراز خرسندی از موفقیت این پروژه در کشور اندونزی اظهار کرد:در رسانه های کشور اندونزی اعلام شد که مردم این کشور بسیار از بهره مندی این فناوری در کشور خود در حوزه جراحی خرسند هستند و امیدوارند که با همکاری مشترک با ایران در مسیر بومی سازی این فناوری گام بردارند و در آینده نیز این فناوری را برای کشور خود تولید کنند.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ