سهم بالای حساب‌های اجاره‌ای درنابسامانی بازار ارز

اقتصاد ایران: یک مقام مسئول در بانک مرکزی ضمن اشاره به نقش منفی حساب‌های اجاره‌ای در نابسامانی‌های بازار ارز گفت: افرادی که هویت و حساب‌های خود را اجاره می‌دهند، بار قضائی و حقوقی سنگینی بر دوش خود خواهند گذاشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با تیترهایی همچون کار اینترنتی در منزل با درآمد بالا و بدون هیچ تخصصی روبه‌رو شده باشید، لذا بهتر است بدانید افرادی که از این تیتر استفاده می‌‌‎کنند، طعمه‌هایشان را از میان افرادی که به دنبال درآمد بالا که اغلب سواد و تخصص کافی ندارند انتخاب می‌کنند.

این دسته از کلاهبرداران از شما می‌خواهند یک حساب بانکی جدید ایجاد نموده و اطلاعات حساب خود را در اختیارشان قرار دهید و شما نیز باتوجه‌به اینکه موجودی حساب صفر است خیال می‌کنید که هیچ خطری با انجام این کار شما را تهدید نخواهد کرد.

نحوه سوءاستفاده از اجاره حساب‌های بانکی

جالب است بدانید برخی قربانیان این روش کلاهبرداری، پیش از افتادن در دام، عنوان «اجاره حساب بانکی» را شنیده و از جرم بودن انجام این کار مطلع بوده‌اند. کارفرمای جعلی، هرگز به‌صورت مستقیم به موضوع اشاره نکرده و همان‌طور که گفتیم، از عنوان‌هایی مثل «کار در منزل» استفاده می‌کنند.

باتوجه‌به آگاه شدن مردم نسبت به بسیاری از روش‌های کلاهبرداری، ممکن است فرد از همان ابتدا سراغ اصل موضوع نرفته و نخست کارهایی ساده، با درآمد بالا، به شما بسپارد و سپس به‌منظور جلب‌توجه، مبالغی را نیز برایتان واریز کند. البته این پول نیز از طریق یک حساب بانکی اجاره‌ای دیگر واریز خواهد شد، چرا که کلاهبردار مایل به فاش‌شدن هویت واقعی خود نیست.

پول‌شویی، کاربرد اصلی حساب‌های اجاره‌ای است. اما منظور از این کلمه چیست؟ پول حاصل از اعمال خلاف مثل قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های تروریستی، قاچاق کالا، حمله فیشینگ و دیگر روش‌های سرقت دارایی‌ها از اینترنت، کثیف است و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. نمی‌توان از این پول به طور عادی استفاده کرد، چرا که خیلی زود بلوکه خواهد شد. حال با شستن این پول‌ها، کثیفی‌شان از بین خواهد رفت و مجدداً می‌توان آن‌ها را خیلی عادی وارد چرخه اقتصادی کرد.

به‌واسطه پول‌شویی، تبهکاران قادر خواهند بود از پولی که به‌صورت نامشروع به‌دست‌آمده و تحت پیگرد قرار دارد، به‌راحتی استفاده کنند. حال یکی از روش‌های کلاهبرداری سایبری و کسب پول کثیف، فیشینگ است. برای عده‌ای، حساب بانکی اجاره‌ای روشی برای فرار از مالیات یا حتی از میان برداشتن رقبای خود است، اما در حال حاضر یکی از متداول‌ترین کاربردهایش، تمیزکردن پول سرقتی حاصل از فیشینگ محسوب می‌شود.

افراد نسبت به پیامد‌های حقوقی اجاره‌دادن حساب خودآگاه نیستند

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه بسیاری از مردم نسبت به پیامدهای پدیده حساب‌های اجاره‌ای بی‌اطلاع هستند گفت: هویت‌های اجاره‌ای در اکثر مواقع یک اتفاق مشهود است. هویت‌ها و حساب‌های اجاره‌ای عمدتاً در اقشار ضعیف جامعه به وجود می‌آیند. همچنین این افراد با اجاره هویت و حساب‌های خود مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. شناسایی این موارد بار قضائی و حقوقی سنگینی بر دوش افرادی که حساب‌های خود را اجاره می‌دهند خواهد گذاشت.

وی افزود: با برخوردهایی که در این زمینه انجام می‌گیرد امیدوار هستیم روزبه‌روز این مسئله کاهش یابد. در این راستا پروژه تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری که در چند روز گذشته افتتاح و رونمایی شد به کاهش مسئله حساب‌های اجاره‌ای کمک شایانی خواهد کرد. البته فقط موضوع تفکیک حساب‌های تجاری از غیرتجاری به‌تنهایی کافی نیست و اقدامات دیگری نیز باید در کنار آن صورت گیرد.

بسیاری از مردم نسبت به تبعات اجاره‌دادن حساب بانکی آگاه نیستند

محرمیان ادامه داد: این جرائم عمدتاً سازمان‌یافته هستند و به‌صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کنند و بسیاری از افرادی که داخل این شبکه هستند، خبر ندارند که در یک شبکه غیرقانونی قرار گرفته‌اند. اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه کافی نبوده و فقط به پیامک‌هایی که از سوی پلیس فتا به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود محدود شده است.

نقش حساب‌های اجاره‎‌ای در پرونده‌های قاچاق ارز

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پایان گفت: برای مردم هنوز این موضوع عجیب نیست که با فرد دیگری معامله انجام داده و پول آن را به شخص سومی بدهند. به‌عبارت‌دیگر کسانی که حساب‌های خود را اجاره می‌دهند مورد سوءاستفاده قرار گرفته و ازآنجایی‌که ارقام جابه‌جا شده در این زمینه بسیار بالا هستند، درگیر پرونده‌های فیشینگ، پول‌شویی و قاچاق ارز می‌شوند.

مالیات سنگین و اعمال جریمه برای متخلفان

به گزارش تسنیم، اگر که فردی کارت خود را به فرد دیگری برای اجاره واگذار نماید و وجهی را که منشأ آن‌ها از اعمال مجرمانه بوده است را در حساب بانکی خود نگهداری و یا اقدامی نسبت به نقل‌وانتقال آنها انجام دهد، علاوه بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات مقرر برای آن جرم، به جرم پول‌شویی که مجازات آن استرداد تمام وجوه تراکنش شده و سود بانکی مقرر و جزای نقدی به میزان یک‌چهارم مبلغ تراکنش شده است، محکوم می‌شود.

علاوه‌برآن بر اساس قانون مالیاتی، اجاره‌دهندگان حساب را با مشکل بزرگی در زمینه پرداخت مالیات با رقم‌های نجومی روبه‌رو می‌کند و همچنین برای اجاره‌دهندگان نیز، پرونده‌هایی با عنوان پول‌شویی تشکیل می‌شود و برای وثیقه باید مبلغ کامل حساب و تراکنش‌های مالی انجام شده را وثیقه قرار دهند که باتوجه‌به رقم سنگین و توانایی مالی پایین افراد قربانی، زمینه‌ساز زندان برای اجاره‌دهندگان کارت‌بانکی می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ