سفیر اسبق ایران در افغانستان تاکید کرد؛

نقش سیاست‌های غربی در خشکسالی هیرمند

اقتصاد ایران: وضعیت خشکسالی در هیرمند به خاطر اعمال سیاست‌های غرب و آمریکا علیه ایران است که طالبان و دولت‌های قبلی افغانستان را به سوی ممانعت از ورود آب به ایران سوق دادند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، ابوالفضل ظهره وند با اشاره به مسئله حقابه هیرمند و تعهد افغانستان در قبال ایران، اظهار داشت: مسئله حقابه ایران از هیرمند مربوط به دولت سیزدهم نیست و بیش از دو دهه است که این موضوع مطرح شده است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد خشک شدن هیرمند هستیم، ادامه داد: برای حل و فصل این مسئله باید یک فرایند زمانی را در نظر داشته باشیم و نیازی به ایجاد تنش نیست.

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: ایران فاقد اهرم فشار نیست. بخش عمده‌ای از تجارت افغانستان از طریق ایران انجام می‌شود و حتی افغان‌ها به چابهار نیز دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه بنزین و سوخت مصرفی افغانستان از گذرگاه‌های مرزی ایران وارد و تأمین می‌شود، تصریح کرد: جلوگیری از انجام این کارها می‌تواند جزو اهرم فشار ایران باشد اما باید توجه داشت که نتیجه بخش بودن این اهرم‌های فشار مهم است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر آمریکا و انگلیس به دنبال برهم زدن اوضاع و ایجاد چالش در پاکستان و شرق ایران هستند، خاطرنشان کرد: اگر امروز شاهد وضعیت خشکسالی در هیرمند هستیم بخاطر اعمال سیاست‌های غرب و آمریکا علیه ایران است که با سوق دادن طالبان و دولت‌های قبلی افغانستان به سوی ممانعت از ورود آب به ایران با احداث سد انحرافی کمال خان؛ به دنبال تحقق اهداف خود در منطقه هستند.

ظهره وند گفت: سد کمال خان سدی برای انحراف آب است؛ بنابراین بایستی مراقب باشیم تا در تله بازی غربی‌ها و آمریکایی‌ها گرفتار نشویم.

وی با بیان اینکه طالبان یک دولت نیست بلکه جریانی موقت در افغانستان است، اظهار کرد: طالبان نیازمند به رسمیت شناخته شدن توسط ایران است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه جریان طالبان فاقد صلاحیت برای حکمرانی است، افزود: مسائلی از جمله مهاجرت پناهجویان افغانی به سمت ایران و دیگر کشورها، وضعیت وخیم مردم در افغانستان و همچنین وضعیت وخیم اکوسیستم در هامون و جنوب غرب افغانستان و شرق ایران نشاندهنده فاقد صلاحیت بودن این جریان است.

وی با اشاره به تنش آبی میان ایران و افغانستان، تصریح کرد: وجود تنش آبی، ایران، کشورهای منطقه و به طور کلی اکوسیستم را از بین می‌برد که مسئولیت آن متوجه افغان‌هاست.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ