دانشمندان و نخبگان کشور نیازمندحمایت ویژه هستند

اقتصاد ایران: کرمانشاه - پرفسور شمسی پور گفت: دانشمندان و نخبگان جوان کشور برای رشد و توسعه علمی کشور نیازمند توجه و میدان عمل هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مجتبی شمسی پور بعد از ظهر پنجشنبه در همایشی به منظور بزرگداشت مقام علمی وی با حضور وزیر علوم، امام جمعه کرمانشاه، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار و جمعی از اساتید و رؤسای دانشگاه رازی در دانشگاه سالن اجتماعات شهید دکتر شهریاری برگزار شد، اظهار کرد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی کشور ایران به لحاظ علمی جایگاه قابل توجهی نداشت و هم تراز با کشور عراق بودیم.

وی با تاکید بر اینکه ابعاد علمی کشور پس از انقلاب اسلامی پا در عرصه پیشرفت گذاشت، افزود: در دوران پهلوی جایگاه علمی ایران ۸۰ تا ۹۰ بود و به طور کلی سالانه ۴۰۰ مقاله منتشر اما پس از انقلاب اسلامی تحول در عرصه علمی رقم خورد.

این دانشمند ایرانی در ادامه تصریح کرد: تولید علم در ایران پس از انقلاب اسلامی به جایی رسیده که هم اکنون سالانه حدود ۱۶ هزار مقاله منتشر می‌شود و همین امر ایران را به جایگاه پانزدهم در جهان رسانده است.

پرفسور شمسی به عنوان سرآمد علمی کشور در اشاره به همسویی تولید علم با تولید ثروت، گفت: تولید علم برای هر کشوری تولید ثروت را نیز به همراه دارد و این رابطه را با نگاه کردن به یکسانی جایگاه کشورها در حوزه علنی و اقتصادی می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد : کشور ایران پیشرفت‌های علمی خود را زمانی رقم میزد که در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ بوده و در واقع موفقیت‌های این کشور در سختی‌هایی دنبال شده که نمونه آن را هیچ کشوری تجربه نکرده است‌.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های بالایی در حوزه علنی و جوانان مستعد و نخبه دارد، عنوان کرد: یکی از دلایلی که ابعاد علمی ایران در حال رشد و پیشرفت بوده، وجود جوانان نخبه‌ای است که نباید آنها را نادیده گرفت چرا که استعداد جوانان ایرانی در هیچ جای دیگری قابل مشاهده نیست.

پرفسور شمسی پور تاکید کرد: به منظور جذب و بکارگیری جوانان نخبه راه اندازی آزمایشگاه‌های ملی در کشور یکی از راه‌های ارتقا کیفیت صنایع مختلف است که در کنار دستیابی به اهداف علمی می‌توان فضا را برای اشتغال جوانان تحصیل کرده و نخبه فراهم کرد.

وی اضافه کرد: آمریکا به عنوان اولین کشوری که آزمایشگاه‌های ملی را راه اندازی کرد و بعد از این کشور سایر کشورها به راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها اقدام کردند که در هر آزمایشگاه نیز تعداد حدود هشت هزار نفر عضو هیأت علمی دارند.

پرفسور شمسی پور به جلوگیری از مهاجرت جوانان نخبه تاکید کرد و متذکر شد: میدان دادن به جوانان و نخبگان ما در داخل کشور راه حلی است که می‌توان از مهاجرت آنها به خارج از کشور جلوگیری کرد که این فضا را باید در گام نخست دانشگاه‌ها اختیار دانشجویان خود بگذارد تا در مسیر پیشرفت بیشتر قدم بگذاریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ