ادامه دلارزدایی کشورها؛

استفاده بانک‌های مرکزی جهان از یوان رکورد زد

اقتصاد ایران: استفاده از یوان در معاوضه های ارز خارجی در پایان ماه مارس با دومین افزایش شدید سه ماهه مواجه شد که نشان‌دهنده پیشرفت روند دلارزدایی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از بیزنس اینسایدِر ، بر اساس داده‌های بانک خلق چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی موجودی خطوط معاوضه ۱۰۹ میلیارد یوان یا ۲۰ میلیارد یوان بیشتر از سه ماهه قبل بود که معادل ۱۵.۶ میلیارد دلار است.

بر اساس این گزارش، مبادلات معاوضه به بانک‌های مرکزی امکان می‌دهد با ارزهای یکدیگر مبادله کنند و تضمین می‌کند پول را در آینده با همان نرخ با بهره بازگردانند. کشورها ممکن است زمانی که نیاز به تزریق نقدینگی به بانک ها داخلی دارند به معاوضه روی آورند. آرژانتین در ماه آوریل برای مقابله با بی‌ ارزش‌ شدن پول ملی پزو به مبادلات معاوضه روی آورد.

افزایش استفاده از یوان ممکن است نشان‌دهنده روی‌آوردن کشورهای جهان به دلارزدایی باشد. زیرا بسیاری از بانک‌های مرکزی در تلاش هستند به اتکا به دلار پایان دهند. خرید طلا نیز از سوی بانک‌های مرکزی در چند ماه گذشته به همین دلیل افزایش یافته و رکوردی تاریخی در سه فصل گذشته ثبت کرد.

با پیشرفت فرایند دلارزدایی در آینده، یوان جایگزین احتمالی دلار خواهد بود. چین تلاش‌ها برای ایجاد اختلال در تجارت دلار افزایش داده و با کشورهایی مانند برزیل و قزاقستان قراردادهای غیردلاری منعقد کرده است. در میان معاملات برون‌مرزی چین، یوان به‌تازگی به‌عنوان پراستفاده‌ترین ارز، بالاتر از دلار قرار گرفته است.

بانک خلق چین بطور عمومی اعلام نکرده کدام بانک‌های مرکزی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به خطوط معاوضه متکی بودند. در همین حال، آمریکا با بانک‌های ملی کانادا، انگلیس، ژاپن، سوئیس و بانک مرکزی اروپا قراردادهای معاوضه ارزی منعقد کرد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ