کتاب ارزان از شدت بحران‌های اجتماعی می‌کاهد

اقتصاد ایران: تصمیم دولت برای هضم هزینه سرسام‌آور کتاب و حل مشکل چاپ و نشر و ناشر می‌تواند بار روانی زیادی را از مردم بگیرد، تا هرکس بتواند در خلوت آنچه می‌خواهد، بخواند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مشکلات معیشتی که در سال‌های اخیر فشار زیادی را به عموم مردم وارد آورده، کنار گرانی کاغذ و افزایش قیمت تمام‌شده کتاب باعث شده است بسیاری از کارشناسان درباره حذف شدن کتاب از سبد خرید خانوار هشدار دهند، در این بین کسانی که دستی بر آتش دارند، یا ناشر هستند یا نویسنده بیش از دیگران دغدغه این موضوع را دارند که مردم کتاب بخرند؛ ناشران از این بابت که بالاخره یک بنگاه اقتصادی هستند و باید چرخه اقتصادشان بچرخد و نویسندگان از این جهت که دوست دارند کتاب‌هایی که نوشته‌اند به دست مردم برسد و مخاطبان اصلی کتاب‌ها یعنی عموم مردم با محصول کار نویسندگان مواجه شوند و از حاصل این دسترنج بهره ببرند، در این شرایط شمارگان پایین کتاب و قیمت بالای آنها بیش از هر کس دیگری برای نویسندگان دردناک است.

حسن شیردل از نویسندگان دفاع مقدس که صاحب کتاب‌های متعددی است، به‌مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب و قیمت کتاب‌ها یادداشتی نوشته است، که در ادامه می خوانیم: 

«اما زندگی هر روز بدتر از دیروز می‌شد، خیلی زود غیر از کتاب دیگه نمی‌شد چیزی خرید. فقط کتاب بود که توی ویترین مغازه‌ها خودنمایی می‌کرد.»، کتاب زمان دست‌دوم سوتلانا آلکساندرونا اَلکسیویچ ترجمه از روسی: عبدالمجید احمدی صفحه80

وقتی گورباچوف آمده بود و کمونیسم در شوروی سابق برچیده می‌شد. انگار که حواس حکومت بیش از آنکه به شکم مردم باشد به عقل مردم بود. در آن وضعیت که مردم در خرید مایحتاج اولیه خود و حتی خرید ساده‌ترین غذاها و اقلام روزانه مشکل داشتند و واقعاً حقوق و درآمد سخت به دست می‌آمد، دولت با تمام توان هزینه‌های چاپ کتاب و روزنامه‌ها را در بهترین شرایط ممکن قرار داد.

توجه به این قصه مهم است که در زمان بحران و وقتی که افراد مشکل معیشتی پیدا می‌کنند یا مدام با مباحث روانی و درونی دست به گریبان هستند بتوانند در خلوت برای آرامش به کتاب رو بیاورند و از شدّت و حدّت بحران‌های اجتماعی که بر آنها تحمیل می‌شود، بگذرند. این حرف نویسنده فرانسوی سامرست ـ موآم درباره نوشتن اینجا معنا پیدا می‌کند که می‌گوید: «نویسنده باید توجه داشته باشد که داستانش را برای زمان تفریح مردم می‌نویسد، یا هنگامی که مردم می‌خواهند تفریح کنند و آرامش داشته باشند قرار است کتابتان را بخوانند.»، توضیح این جمله برای تعلیق در نوشتن بماند.

حالا وقتی در شرایط بحرانی قرار می‌گیریم، تصمیم دولت برای هضم هزینه سرسام‌آور کتاب و حل مشکل چاپ و نشر و ناشر می‌تواند بار روانی زیادی را از مردم بگیرد، تا هر کس بتواند در خلوت آنچه می‌خواهد، بخواند و علایقی را که دارد، حتی در بدترین مشکلات شخصی‌اش با تنظیم ذهنی و روانی خود و آرامش نسبی با خواندن آنچه را علاقه‌مند است، به حداقل برساند. کتاب ارزان، روزنامه ارزان، مجله ارزان و خواندن، در وضعیت بحرانی جامعه کارساز است. دولت باید به مردم برای زمان تفریح و علایق شخصی‌شان و کسر کردن بار روانی کمک کند، این حداقل کاری است که می‌تواند انجام دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ