مردم از مهاجرت پزشکان آسیب می بینند

اقتصاد ایران: دبیر اجرایی چهل و چهارمین کنگره جامعه جراحان ایران، نسبت به تبعات مهاجرت جامعه پزشکی و آسیب مردم از فقدان پزشک در کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، احمد میر گفت: مشکل جراحان و پزشکان جوان همیشه برای جامعه جراحان حائز اهمیت بوده است. مدام کوشش شده تا موقعیت جراحان جوان در نظر گرفته شود و شرایط آنان را بهبود ببخشیم. یکی از این مسائل که زندگی پزشکان جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد مرتبط با تعرفه‌ها است که این دغدغه اثرات بیشتری برای پزشکان و جراحان جوان نسبت به پیشکسوت‌ها دارد.

وی افزود: موضوع تعرفه ناعادلانه پزشکی همیشه در جامعه جراحان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به شکل نامه‌های متعدد و دیدارهای خصوصی یا رسمی و غیر رسمی پیگیری شده و به مقامات ذی صلاح یادآور شده است.

میر گفت: به اعتقاد جامعه جراحان باید تعیین تعرفه‌های پزشکی به عهده خدمت دهندگان حوزه سلامت یعنی نمایندگانی از جامعه پزشکی باشد که لازمه اجرایی شدن آن تصویب قانون در مجلس است. ما به دنبال آن هستیم که تعیین تعرفه‌های پزشکی منطقی باشد و به دست نمایندگانی در سازمان نظام پزشکی انجام شود ولی سال‌ها است که بیمه‌ها و وزارت بهداشت، نقش قطعی و اثرگذاری در تعیین تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی و دولتی دارند.

وی افزود: کاهش تمایل به حرفه پزشکی و کاهش رغبت همکاران برای گذراندن دوره‌های تخصصی پزشکی یکی از نگرانی‌های مهم جامعه جراحان ایران است. بسیاری از رشته‌ها و ردیف‌های تخصص مدت‌ها است که خالی مانده و پزشکان تمایلی به ادامه مسیر علمی و تحصیلی در زمینه برخی تخصص‌ها در کشور ندارند. یکی از نشانه‌های این پدیده نگران کننده، مهاجرت و خروج پزشکان از کشور به قصد کشورهای مختلف دنیا حتی کشورهای همسایه است.

میر ادامه داد: جامعه جراحان پیوسته در این موارد با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، گفتگوهای متعدد و جلسات مختلفی برگزار کرده است که امیدواریم به نتیجه مثبت برسد. کاهش تمایل به تخصص‌های پزشکی و جراحی یا اصولاً مهاجرت پزشکان، پرستاران و جراحان تأثیرات مستقیمی بر سلامت، بهداشت و درمان جامعه خواهد گذاشت. وقتی یک پزشک، پرستار یا ماما از کشور خارج می‌شود و موقعیت خوب یا پر درآمدی در خارج از ایران به دست می‌آورد، گرچه این شخص از نظر اقتصادی یا اجتماعی سود می‌برد ولی در نهایت بخشی از مردم هستند که از خدمات او محروم خواهند شد. یعنی یک فرد از جمع افرادی که می‌توانست به این ملت خدمت کند کم شده است.

وی افزود: ما باید در اقصی نقاط ایران پزشک داشته باشیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر بالین بیماران خود در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور حاضر شوند. وقتی تعداد پزشک و پرستار در کشور کم شود، آسیب آن به طور مستقیم و غیرمستقیم به مردم کشورمان خواهد رسید. جامعه جراحان به خاطر آینده مردم و آینده رشته جراحی در ایران، وظیفه خود می‌داند که به این موضوع ورود کند و بارها نیز برای رسیدگی به این مسائل تاکید کردیم.

میر گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم جامعه پزشکی کشور در حال پیر شدن است ولی اگر با همین روند اقدامات و تصمیم گیری های کلان پیش برویم به طور حتم کشور در آینده با گونه متفاوتی از مشکلات مواجه خواهد شد.
اگر باید تصمیمی آینده نگرانه گرفته شود، بی شک همین امروز است که باید اقدام کرد تا نتایج آن را حدود یک دهه آینده مشاهده کنیم. فردی که امروز وارد دانشکده پزشکی می‌شود، حدود ۱۵ سال آینده به عنوان متخصص وارد بازار کار خواهد شد. عبور از دوره پزشکی عمومی، دوران تخصص، خدمت و طرح، همه با هم سال‌هایی است که یک فرد پشت سر می‌گذارد تا در نهایت مجوز ارائه خدمت درمانی و سلامت به مردم را کسب کند.
اگر امروز یک پزشک، ایران را ترک کند علاوه بر اینکه نتایج فقدان این فرد امروز مشهود است اما پیامدهای غیر قابل جبران آن یک دهه بعد بروز می‌کند.

وی افزود: کاهش رغبت به انجام کارهای پزشکی در میان جامعه پزشکی حداقل یک دهه آینده با نبود پزشک و متخصص برای خدمت در نقاط محروم و دور دست ایران خود را نشان خواهد داد؛ به طور حتم آن زمان برای هر تصمیم جدیدی دیر است.

میر گفت: در همین راستا حتی طی این سه سال که کنگره سالانه جامعه جراحان برگزار نشده است، جلسات هفتگی به صورت مرتب و دوره‌ای برپا بوده است. جامعه جراحان فعالیت‌های چندگانه ای دارد به گونه‌ای که هیأت رئیسه جامعه جراحان هر هفته دو مرتبه جلسه داشته و هیأت مدیره نیز هر دو هفته یکبار جلسات خود را در موضوعات و اهداف مختلف برگزار کرده است. طی این جلسات به مسائل مختلف و عدیده جامعه پزشکی و جراحان توجه شده است.

وی افزود: در مجموع حدود ۲۰۰۰ نفر در ۱۱ رشته مختلف جراحی با جامعه جراحان ارتباط داشته و در کنگره‌های سالانه و میان دوره‌ای مشارکت دارند؛ اکنون ۱۵ شاخه استانی در کشور جامعه جراحان را همراهی می‌کنند.

چهل و چهارمین کنگره جامعه جراحان ایران پس از یک وقفه سه ساله به دلیل اپیدمی کرونا، از ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های رازی در حال برگزاری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ