کارشناس اقتصادی:

توسعه شبکه بانکی در گرو اصلاح نظام کارمزد است

اقتصاد ایران: کارشناس اقتصادی گفت: اصلاح نظام کارمزد بانک‌ها می‌تواند در زمینه تجهیز و توسعه شبکه خدمت رسانی به مشتریان، بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در خصوص لزوم اصلاح نظام کارمزد بانکی و تاثیرات آن در ارکان مختلف از جمله ناترازی بانک‌ها اظهارداشت: مقوله کارمزد، تاثیر قابل توجهی در بهبود وضعیت ناترازی بانک‌ها نخواهد داشت، چرا که ناترازی بانک‌ها متاثر از مصارف و تسهیلاتی است که بانک پرداخت کرده، اما طبق برنامه پس گرفته نشده است. به همین دلیل می‌توان تاثیر مثبت اصلاح نظام کارمزد بانک‌ها را در قسمت‌های مختلف از جمله تجهیز و توسعه زیرساخت در شبکه و ارائه خدمات الکترونیکی در نظر گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها به عنوان موسسات واسطه گر مالی نباید برای بقای خود به سمت فعالیت‌هایی غیر از ارائه خدمات بانکی بروند، گفت: بانک‌ها نباید در اثر فشار و مشکلات مختلف به بنگاه املاک تبدیل شوند. فعالیت‌هایی مثل بنگاه‌داری و خرید ملک از جمله مسایلی است که می‌تواند در صورت عدم اصلاح نظام کارمزد بانک‌ها رخ دهد. در واقع اصل کار این است که بانک‌ها بر پایه همان خدمات بانکی از جمله کارمزد، بقا پیدا می‌کنند. البته در این مورد باید دید کارمزد به چه میزان تعیین می‌شود که این موضوع هم باید با رصد‌های کارشناسانه در مقایسه با کشور‌های دیگر و همچنین با توجه به اهمیت و مقدار تراکنش‌ها انجام شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش اصلاح نظام کارمزد در توسعه شبکه عملیاتی بانکی گفت: بی تردید این موضوع باعث تجهیز و توسعه شبکه‌ای امن و سریع خواهد شد که هر دو طرف یعنی بانک و مشتری از آن بهره می‌برند. ضمن اینکه بانک‌ها می‌توانند به خوبی سیستم خود را طبق آخرین استاندار‌های بین المللی به روزرسانی کنند تا به موازات ارتقای سطح امنیتی و سرعت در شبکه، خطا‌های احتمالی در تراکنش‌ها به حداقل برسد.

عضو هیات تجدید نظر شورای رقابت با تاکید بر نقش موثر بانک‌ها در روند ایجاد اپلیکیشن‌های خدماتی، گفت: این موضوع بسیار مهم است چرا که ما در شورای رقابت هم پرونده‌هایی داشتیم که اگر کسی می‌خواهد اپلیکیشینی را برای تراکنش‌های مالی راه اندازی و توسعه دهد، باید بانک‌ها نیز سهام دار بخشی از آن باشند. در واقع، چون درآمد حاصله از تراکنش‌ها نسبت به هزینه‌های توسعه سیستم توسط شرکت، پاسخگو نیست بانک می‌تواند پشتیبان خوبی باشد تا روند تجهیز و به روزسانی به بهترین و سریع‌ترین شکل انجام شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ