دلیل اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی!

اقتصاد ایران: شاید هنگام رزرو آنلاین بلیط هواپیما برای شهرهای مختلف این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف بایکدیگر متفاوت است .

شاید هنگام رزرو آنلاین بلیط هواپیما برای شهرهای مختلف این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. در حقیقت اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف از عوامل متعددی نشات می گیرد. میزان مصرف سوخت، هزینه های پرواز و ناوبری و مالیات هوایی تنها بخشی از این عوامل هستند.

اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی داخلی

قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی مختلف از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می شود که برای همه مسیرها، مقدار حداقل و حداکثر مشخص می شود. ایرلاین ها یا این بلیط ها را مستقیما در اختیار مسافران قرار می دهند و یا به شرکت های چارتر کننده می فروشند. واگذاری بلیط ها به شرکت های چارترکننده نیز یکی از علل اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی است. علاوه بر این عوامل متعدد دیگر از جمله فاصله مبدا و مقصد، نوع ایرلاین ها و میزان تفاضا برای سفر، از عوامل تاثیرگذار در اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی مختلف است.

مسیر پروازی

 

 

حداکثر قیمت مصوب

پرواز تهران مشهد

 

 

1019100 تومان

پرواز رشت مشهد

 

 

1072000 تومان

پرواز تهران شیراز

 

 

10279000 تومان

پرواز مشهد شیراز

 

 

1183000 تومان

پرواز تهران کیش

 

 

1354000 تومان

پرواز تبریز کیش

 

 

1656000 تومان

 

تاثیر ایرلاین بر قیمت بلیط مسیرهای مختلف

یکی از دلایل مهمی که بر قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی مختلف موثر است، نوع ایرلاین و تعداد آن است. در برخی از مسیرهای پروازی مانند تهران مشهد، ایرلاین های متعددی فعالیت دارند که به همین دلیل هر کدام از آن ها قیمت های متفاوتی دارند. اما در برخی مسیرها مانند پرواز رشت به مشهد ایرلاین های کمتری فعالیت دارند که به همین دلیل قیمت بلیط ها به یکدیگر نزدیک است. در حال حاضر در اردیبهشت 1402 تنها ایرلاین های ایران ایرتور و سپهران بلیط هواپیما رشت به مشهد را عرضه می کنند که قیمت نزدیکی دارند.

 

فاصله مبدا و مقصد

مهم ترین علت در اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی مختلف، فاصله مبدا و مقصد است. هرچه فاصله مبدا و مقصد بیشتر باشد، هزینه سوخت هواپیما و هزینه های پرواز نیز افزایش می یابد. یکی از این مسیرهای طولانی داخلی مسیر تبریز کیش بوده که 1469 کیلومتر فاصله  دارند. به همین دلیل بلیط تبریز کیش در مقایسه با پروازهای تهران کیش و یا مشهد کیش با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.

میزان تقاضا بر قیمت بلیط در مسیرهای پروازی موثر است

یکی از عوامل مهم دیگر که باعث اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی مختلف می شود، میزان تقاضا برای خرید بلیط در مسیرهای مختلف است. در مسیرهای پروازی مانند تهران کیش و تهران مشهد که تقاضا برای سفر بیشتر است، معمولا بلیط هواپیما با قیمت بالاتری به فروش می رسد. اما در برخی از مسیرها مانند مشهد زابل به دلیل تقاضای کمتر، بلیط هواپیما به تعداد و قیمت کمتر عرضه می شود.

تاثیر نوع بلیط بر اختلاف قیمت بلیط در مسیرهای مختلف

بلیط هواپیما به دو صورت سیستمی و چارتری ارائه می شود که هر کدام از آن ها دارای قوانین قیمت گذاری متفاوتی هستند. بلیط های سیستمی دارای نرخ مصوب بوده که توسط ایرلاین ها ارائه می شود. این بلیط ها در تمامی مسیرها وجود دارد اما در مسیرهای پروازی که تردد کمتری در آن وجود دارد، تقریبا همه پروازها سیستمی هستند. به همین دلیل علاوه بر نزدیک بودن قیمت بلیط به یکدیگر در این مسیر، نوسان قیمتی آن ها نیز کمتر است.

بلیط های چارتری که توسط شرکت های چارترکننده ارائه می شوند، قوانین قیمت گذاری متفاوتی دارند. این بلیط ها معمولا در مسیرهای پروازی که تقاضا برای خرید بلیط در آن ها بیشتر است ارائه می شوند. شرکت های چارتر کننده با خرید بلیط از ایرلاین ها آن ها را با قیمت های متفاوتی عرضه می کنند. بلیط های چارتر معمولا در مسیرهایی مانند تهران مشهد که تقاضا برای خرید بلیط بیشتر است ارائه می شود که در بیشتر روزها قیمت های بالاتری دارند. به همین دلیل وجود بلیط چارتر در مسیرهای پروازی، باعث ایجاد اختلاف قیمت بین آن ها می شود.

اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی خارجی

علاوه بر مسیرهای داخلی، در مسیرهای خارجی نیز اختلاف قیمت در بلیط هواپیما وجود دارد که گاهی تا چندین برابر می رسند. عوامل موثر در اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی خارجی، شامل عوامل ثابت و متغیر زیادی است. نوع ایرلاین، قوانین قیمت گذاری بلیط کشور مقصد، زمان پرواز، مالیات فردگاه ها که در قیمت بلیط لحاظ می شوند و عوامل متغیر دیگر، بر قیمت بلیط ها موثر هستند.

تاثیر مالیات پرواز بر قیمت بلیط هواپیما خارجی

یکی از عوامل موثر بر اختلاف قیمت پروازهای داخلی و خارجی و همچنین اختلاف قیمت در بین مسیرهای خارجی با یکدیگر، مالیات کشورها برای استفاده از حریم هوایی آنها و همچنین مالیات فرودگاه است. کشورهای مختلف میزان متفاوتی از این مالیات را مشخص کرده اند که از شرکت های هواپیمایی دریافت می کنند. شرکت های هواپیمایی نیز با افزایش قیمت بلیط ها بخشی از هزینه های مالیات را دریافت می کنند. هرچه فاصله مبدا و مقصد بیشتر باشد، میزان این مالیات نیز بیشتر می شود.

پروازهای غیر مستقیم قیمت بیشتری دارند

پروازهای غیر مستقیم و اصطلاحا پروازهای کانکشن بخشی از سفرهای هوایی خارجی بوده که در مسیرهای هوایی مختلف انجام می شود. در پروازهای غیر مستقیم، هواپیما پس از فرود در یک الی دو فرودگاه دیگر، به سمت مقصد نهای حرکت می کند. پروازهای غیر مستقیم به این دلیل که فاصله هوایی بیشتری طی کرده و هزینه های سوخت و پرواز بیشتری دارند، با قیمت بالاتری نیز عرضه می شوند. اما پروازهای مستقیم فاصله مبدا و مقصد را مستقیما طی کرده و هزینه های پرواز آن کمتر است. هنگام خرید بلیط هواپیما خارجی، رزرو پرواز مستقیم را توصیه می کنیم.

خدمات پرواز بر اختلاف قیمت بلیط هواپیما موثر است

اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف از عوامل دیگر مانند خدمات پرواز ناشی می شود. خدمات پرواز مانند کیفیت صندلی ها، نوع پذیرایی و ارائه وای فای بر قیمت نهایی بلیط هواپیما موثر است. این خدمات در قالب کلاس های پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس ارائه می شوند که خدمات مختلفی در هر کلاس ارائه می شود.

سخن پایانی

دلیل اختلاف قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای پروازی از عوامل زیادی ناشی می شود. نوع پرواز، فاصله مبدا و مقصد، زمان خرید بلیط، میزان عرضه و تقاضا، مالیات های تحمیل شده به ایرلاین ها توسط دولت ها و فرودگاه ها و چگونگی عرضه بلیط ها از مهم ترین عوامل هستند. توجه به عوامل متغیر و موثر بر قیمت در هر مسیر پروازی برای خرید بلیط هواپیما با قیمت کمتر بسیار موثر است.

برچسب‌ها :

اخبار مرتبط

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ