وزیر اقتصاد تاکید کرد؛

استفاده از ظرفیت بورس برای تأمین مالی تولید+ابزارها

اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد ضمن اشاره به برنامه استفاده از ظرفیت بورس در سال جاری برای تأمین مالی تولید ابزارهای دولت در این مسیر را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  احسان خاندوزی در نشستی خبری درخصوص برنامه های در دست اقدام دولت با فراهم شدن فرصتی برای عرضه پروژه های نیمه تمام‌ در بورس گفت: بهترین کارکرد و مفیدترین ثمره داشتن بازار سرمایه کارا، این است که بتوان در حوزه تامین‌مالی بخش های تولیدی اقتصاد به بازار سرمایه و بورس اتکا کرد.

وی افزود: بازار سرمایه باید از یک ثبات و کارایی برخودار باشد و ابزارهای تامین مالی در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد. بنای دولت در سال جاری استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی تولید است. ابزارهای افزایش عرضه اولیه، انتشار اوراق بدهی توسط شرکت‌ها و عرضه شرکت پروژه‌های سهامی عام، ابزارهای دولت در این مسیر خواهند بود. سال گذشته شرکت های خوش نام دانش بنیان وارد بازار سرمایه شدند و این اتفاق ادامه می یابد. دو پروژه استخراج طلا و تغلیظ مس، دو پروژه جذاب در سال جاری در بازار سرمایه خواهند بود.

این مقام مسئول ادامه داد: تلاش بر اتصال شبکه شتاب به شبکه پرداخت الکترونیکی کشورهای منطقه بود که با پیگیری‌های صورت گرفته بطور مشخص در روسیه این اقدام به ثمر نشست. در ماه‌های آینده برای تجار ایرانی و روس که مبادله انجام می‌دهند بدون نیاز به مراجعه به شبکه‌های بین‌المللی و ارزهای غیرمحلی این امکان فراهم می‌شود. در خصوص کشورهای دیگر منطقه مثل ترکیه، عمان و عراق هم بانک مرکزی در حال پیگیری است تا همین مسیر طی شود.

خاندوزی درباره قطع وابستگی اقتصاد کشور به دلار گفت: سهم دلار در تسویه های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده در حالی که دو سال قبل ۳۰ درصد بود. بنابراین به سرعت مبادله با ارزهای محلی در دستور کار قرار دارد. مبادلات پایا از دیگر راهبردها برای کاهش وابستگی تجارت ایران به دلار است. یکی از ظرفیت ها اتحادیه پایایای آسیایی است که اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با حضور ۹ کشور در تهران برگزار خواهد شد. توسعه پیمان های پولی دیگر سیاست دولت در این زمینه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ