بلیت تهران ـ نجف 6 میلیون تومان!

اختلال در اعزام‌ های عتبات بدلیل گرانی بلیت پرواز

اقتصاد ایران: با وجود اینکه هنوز افزایش رسمی بلیت پروازها قطعی و اجرایی نشده است، هزینه بلیت پرواز عتبات نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته؛ تا جایی که بلیت تهران ـ نجف به 6 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سفرهای زیارتی به عتبات از ابتدای سال جاری نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است که البته با توجه به گرانی بلیت پرواز عتبات، بسیاری از مشتاقان زیارت امام حسین علیه‌السلام به صورت زمینی عازم عراق می‌شوند.

زائر عتبات در مرز مهران

وقتی زائران ترجیح می‌دهند به جای سفر هوایی، به صورت گروهی از مرز زمینی به عتبات بروند

از سال گذشته در کنار مرز مهران و شلمچه، مرز خسروی نیز به روی زائران سفرهای زمینی عتبات بازگشایی شد و برخی از زائران از این مرز عازم عراق شدند. احمدی، یکی از زائران عتبات که از طریق مرز زمینی عازم زیارت امام حسین علیه‌السلام شده است، می‌گوید: در این ایام که با برداشتن ویزای عراق، سفر به عتبات آسان شده است، سعی می‌کنیم به زیارت امام حسین علیه السلام برویم. اما بلیت پرواز عتبات گران است و اگر بخواهیم بلیت پرواز تهیه کنیم، شاید نتوانیم گروهی عازم زیارت شویم. برای همین ترجیح دادم به جای خرید بلیت پرواز و سفر انفرادی، به صورت گروهی سفر زمینی عتبات را انتخاب کنم و سایر دوستداران سیدالشهدا علیه‌السلام را نیز با خود همراه سازم.


بلیت پرواز تهران ـ نجف

گرانی بلیت پرواز قبل از نهایی شدن مصوبه؛ تهران ـ نجف ۶ میلیون!

بلیت پرواز عتبات در روزهای اخیر با وجود اینکه مناسبت خاصی هم نیست، به حدی افزایش یافته که بلیت پرواز تهران ـ نجف که سال گذشته در این ایام با وجود بسته بودن مرز زمینی و افزایش تقاضا تا سه میلیون تومان بود، اکنون به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است و مشخص نیست این افزایش قیمت در ماه‌های ذی‌الحجه و محرم چگونه خواهد بود.

حتی در روزهای گذشته اخباری مبنی بر افزایش نرخ بلیت پروازها و درخواست رشد ۱۰۰ درصدی هزینه بلیت‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ از سوی شرکت‌های هواپیمایی مطرح شد و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز از تصمیم‌گیری در رابطه با قیمت جدید بلیت هواپیما و میزان افزایش آن تا روزهای آینده خبر داد و گفت: پس از بررسی و نهایی شدن، این مصوبه برای اجرا به ستاد تنظیم بازار ارسال خواهد شد.

در حالی که هنوز افزایش قیمت بلیت پرواز به صورت رسمی اعمال نشده است، شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای عتبات هزینه را افزایش داده‌اند و قیمت بلیت پرواز یک طرفه برای زائران تا بیش از ۶ میلیون تومان هم می‌رسد و هیچ نظارتی در این رابطه وجود ندارد.

مبنای هزینه بلیت پروازها عرضه و تقاضاست

حتی محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: تا قبل از برنامه پنجم توسعه نرخ خدمات صنعت حمل و نقل هوایی (بلیت هواپیما) بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری بود. اما در خلال برنامه پنجم توسعه یعنی از سال ۹۵ تا ۹۹ متنوع سازی بلیت اجرا شد که مبنای آن عرضه و تقاضا بود.

با توجه به نبود نظارت مناسب بر قیمت‌گذاری بلیت پرواز عتبات، زائران با قیمت‌های متفاوتی بایت عراق را تهیه می‌کنند و حتی برخی از زائران ترجیح می‌دهند با پرواز عراقی عازم این سفر معنوی شوند و بلیت را دلاری تهیه کنند تا دیگر دچار نوسان قیمت نشوند. البته با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت متولی اعزام زائران به عتبات است، درخواست چارتر کردن پرواز عتبات را داده بود که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی حاضر به این امر نشده و فقط تعدادی از دفاتر توانستند به صورت محدود پروازهای عتبات را برای اعزام کاروان‌ها چارتر کنند.

لغو اعزام کاروان به دلیل گرانی بلیت پرواز عتبات

اما با توجه به نوسان قیمت در بلیت پرواز عتبات، حتی بسیاری از دفاتر زیارتی دچار مشکل شده و امکان تهیه بلیت برای اعزام کاوران به عتبات را ندارند؛ تا جایی که محمدی، یکی از مدیران کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت می‌گوید: در حالی که هفته گذشته قرار بود کاروان ما به عتبات اعزام شود، به دلیل بالا بودن نرخ بلیت پرواز، سفر کاروان لغو شد و به زائران اطلاع دادیم در صورتی قصد تشرف به عتبات به صورت هوایی را دارند، باید منتظر بمانند که البته برخی که برای سفر برنامه‌ریزی کرده بودند، با کاروان‌های زمینی عازم عراق شدند و برخی دیگر به صورت گروهی و خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت راهی شدند. این امر برای بسیاری دیگر از کاروان‌ها اتفاق افتاد و سفرها لغو شدند.

نرخ ارز همچنان بر هزینه بلیت پروازها مؤثر است

این اقدامات سال گذشته هم موجب تعطیلی برخی از دفاتر و لغو بسیاری از اعزام‌ها شد که البته دلیل اصلی آن گرانی نرخ ارز و افزایش قیمت پروازها بود که با حمایت دولت سیزدهم از سفرهای زیارتی، ارز با قیمت مشخص در یک بازه زمانی به این سفرها اختصاص پیدا کرد تا دیگر با افزایش قیمت دلار، هزینه سفرهای زیارتی به عتبات نیز افزایش پیدا نکند. اما همچنان نرخ ارز بر هزینه بلیت پروازها مؤثر است و به گفته مسؤول یکی از شرکت‌های هواپیمایی کشورمان، با گرانی نرخ دلار، هزینه تمام شده برای سفر هوایی بالا می‌رود.

بلیت‌های پرواز لحظه‌ آخری هم گران شد

البته اگر مسؤولان با تدابیری پروازهای عتبات را در اختیار سازمان حج و زیارت قرار داده و این سازمان هم بر اساس رسالت اصلی خود که اعزام زائران به این سفر معنوی است، به درستی عمل کندف می‌توان از سودجویی برخی در این سفرها جلوگیری کرد. اما اکنون با توجه به افزایش تقاضا در سفرهای زیارتی به عتبات آن هم به صورت انفرادی، برخی از واسطه‌ها که پروازهای عتبات را چارتر کرده‌اند، بلیت پرواز عتبات را گران‌تر از حالت عادی عرضه کرده و زائرانی که قصد سفر هوایی به عراق را دارند، چاره‌ای جز خرید بلیت پروازهای عتبات را با قیمت نامتعارف ندارند؛ تا جایی که برای تشرف هوایی به عتبات زائران گاهی بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند و حتی در روزهای اخیر خبری از کاهش قیمت‌ها در سفرهای لحظه‌آخری نیست و در لحظات آخر هزینه بلیت پرواز گران‌تر هم عرضه می‌شود!

به گزارش فارس، سفر به عتبات به صورت زمینی و هوایی بدون نیاز به دریافت ویزا در حال انجام است و زائران برای سفر هوایی عتبات ۴۵ هزار تومان و برای سفر زمینی ۱۵ هزار تومان باید به عنوان عوارض خروج از کشور بپردازند.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ