اختصاصی اکونیوز/

پیدا و پنهان ثبت معاملات طلا درسامانه جامع تجارت

اقتصاد ایران: طبق تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت الزامی است و تخلف از ضوابط مذکور، موجب محکومیت به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،سامانه جامع تجارت برای فروشندگان سکه، طلا و جواهر و همچنین تولیدکنندگان این صنف در همان لحظه ثبت معامله، امکان صدور فاکتور یکپارچه دارد، در واقع این سامانه به ‌نوعی ابزار رصد و پایش کسب و کار توسط دولت است تا به طور مثال در بخش طلا و جواهر در پایان یک روز تجاری مشخص کند چه مقدار محصول طلا و جواهر، در کدام نقطه کشور، توسط چه کسی، چه مقدار و به چه قیمتی تولید شده است و از سوی دیگر به طور دقیق مشخص می کند به چه کسانی، در کدام نقطه کشور، چه مقدار و به چه قیمتی به فروش رسیده است. این یعنی دقیقا مبارزه با قاچاق و جمع شدن بساط خرید و فروش غیر رسمی طلا و جواهر در سطح بازار سیاه است.

 در مورد خرید و فروش سکه نیز همین امر حاکم است، یعنی دولت رصد می کند که سکه های خارج شده از بانک مرکزی تا زمانی که به دست مردم می رسد، احتمالا در کجا ممکن است ذخیره و قاچاق شود، این اقدام هوشمندانه دو اثر مهم در بازار دارد: اول اینکه مانع قاچاق و بالارفتن قیمت سکه خواهد شد و دوم اینکه مصرف کننده نهایی مطمئن خواهد شد که سکه تقلبی نخریده است، زیرا مشخصات فروشنده و خریدار، تعداد و قیمت سکه توسط فروشنده در سامانه جامع تجارت در همان لحظه خرید سکه ثبت خواهد شد. 

در همین رابطه دکتر سید زین العابدین امینی، عضو هیات علمی، دانشیار و مشاور مالیاتی در گفتگو با اکونیوز گفت:از ابتدای تیر ماه امسال، طبق قانون سامانه مودیان صنف طلا و جواهر بایستی تمام فاکتورهای فروش خود را در سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی ثبت کنند.

وی اظهار داشت:اجرایی نمودن صحیح قانون، نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از سامانه، عضویت درکارپوشه، پیکربندی پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی و در نهایت آمادگی کامل برای صدور صورتحساب الکترونیکی بیست و دو رقمی و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی از تیرماه، نیازمند آموزش های عملی در اسرع وقت برای این صنف است، چون زمانی تا آن زمان باقی نمانده است.

امینی تصریح کرد: از آنجائیکه طبق قانون این دو سامانه به یکدیگر متصل هستند چنانچه اعضای این صنف هم اکنون به سامانه جامع تجارت متصل شوند در زمان اتصال با سامانه مودیان شرایط بهتری خواهند داشت. اما برای مودیانی که به تکالیف خود عمل نکنند، جریمه‌های سنگینی درنظر گرفته شده است که یکی از آنها جریمه ده درصدی از هر فاکتور فروش است. این جریمه طبق قانون غیر قابل بخشودگی است. مگر طلا فروش چند درصد سود می کند که ده درصد فاکتور فروش خود را جریمه پرداخت کند؟ پس منطق حکم می کند که صنف مذکور، سریعا اقدامات لازم برای اتصال به این سامانه ها را انجام دهند و به تکالیف قانونی خود عمل کنند. پر کردن اظهارنامه برای واحدهای صنفی دارای درگاه الکترونیک در حال حذف شدن است و برای فعالان اقتصادی در سامانه مودیان، اظهار نامه سیستمی تولید می‌شود.
گفتگو از: میثم منتظری
14512

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ