افزایش فروش گوشی آیفون ناجی اپل شد

اقتصاد ایران: درآمد سه ماهه مالی دوم اپل به کمک فروش قوی تر از حد انتظار آیفون، فراتر از انتظارات وال استریت شد اما مجموع فروش این شرکت برای دومین سه ماهه متوالی، کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، ارزش سهام اپل پس از انتشار نتایج مالی این غول فناوری که بهتر از حد انتظار وال استریت بود، دو درصد صعود کرد. نتایج مالی این شرکت برخلاف نتایج مالی ناامیدکننده پنج تراشه ساز بزرگ است که از بهبود ضعیف تر از حد انتظار رشد اقتصادی چین آسیب دیدند.

مدیران اپل اعلام کردند حاشیه سود ناخالص برای سه ماهه جاری، علیرغم کاهش پیش بینی شده درآمد، به دلیل بهبود مشکلات زنجیره تامین، بهتر از پیش بینی ها خواهد بود.

طبق آمار رفینیتیو، اپل اعلام کرد فروش در سه‌ ماهه دوم مالی منتهی به اول آوریل، با ۲.۵ درصد کاهش، به ۹۴.۸ میلیارد دلار رسید. سود این شرکت به ازای هر سهم ثابت و به میزان ۱.۵۲ دلار بود، در حالی که تحلیلگران رقم ۱.۴۳ دلار برای هر سهم را برآورد کرده بودند.

با وجود این که مصرف کنندگان و کسب و کارها به دلیل تورم رو به رشد، هزینه هایشان را محدودتر کرده اند، فروش آیفون ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۱.۳ میلیارد دلار رسید که بهتر از انتظار تحلیلگران از کاهش فروش ۳.۳ درصدی این گوشی بود. شرکت تحقیقاتی Canalys اعلام کرد سهم بازار اپل در برابر رقبای اندرویدی خود افزایش پیدا کرده است. طبق آمار این شرکت، فروش جهانی تلفن های هوشمند در سه ماه اول سال میلادی جاری، ۱۳ درصد کاهش یافت.

لوکا مائستری، مدیرمالی ارشد اپل گفت: حاشیه سود ناخالص اپل بین ۴۴ تا ۴۴.۵ درصد خواهد بود که بالاتر از برآورد ۴۳.۷ درصد است. اما او همچنین اظهار کرد: درآمد اپل احتمالا اندکی کاهش پیدا خواهد کرد. تحلیلگران پیش بینی می کردند درآمد این شرکت در سه ماهه منتهی به ژوئن، ۲.۱ درصد افزایش پیدا کرده و به ۸۴.۷ میلیارد دلار می رسد.

سهام اپل از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، عملکرد بهتری از بیشتر سهام ها در وال استریت داشته و رشد ۲۸ درصدی را نشان می دهد. سرمایه گذاران انتظار دارند این شرکت در شرایط ابهام اقتصادی، در وضعیت دفاعی، عمل کند.

اپل سود نقدی سهام را از ۲۳ درصد در دوره قبل، به ۲۴ سنت افزایش داد. هیات مدیره این شرکت همانند سال گذشته، با برنامه بازخرید سهام به ارزش ۹۰ میلیارد دلار موافقت کرد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: عملکرد مالی سه ماهه دوم این شرکت، رکورد جدیدی برای فروش آیفون ثبت کرد که تا اندازه ای، به کمک افزایش کاربران جدید در بازارهایی مانند هند بود که تیم کوک اخیرا برای بازگشایی نخستین فروشگاه های فیزیکی اپل، به آنجا سفر کرد.

مدیرعامل اپل گفت: ما از عملکرد خود در بازارهای نوظهور کاملا خوشنود شدیم. این شرکت رکوردهایی را برای پایگاه آیفون در هر بخش جغرافیایی ثبت کرد و شاهد فروش بسیار قوی در بازارهای نوظهور، به خصوص در برزیل، هند و مکزیک بودیم. کوک همچنین گفت: مشکلات زنجیره تامین رفع شده اند و این شرکت در سه ماهه گذشته، در هیچ کدام از محصولاتش، هیچ کمبود موادی نداشت.

هیچ کدام از لاین های تجاری اپل از رکود اقتصادی در امان نماندند. فروش رایانه های مک، به شدت کاهش پیدا کرد و درآمد حاصل از فروش آی پد کاهش یافت. فروش این شرکت در چین، ۲.۹ درصد کاهش یافت که این کاهش، اندکی بزرگتر از مجموع درآمدش بود.

شرکت های فناوری دیگر بهبود در نیمه دوم سال را پیش بینی کرده اند. وال استریت انتظار دارد اپل بهبود سریع تر داشته باشد و رشد درآمد سال به سال ملایمی را در سه ماهه مالی سوم خود نشان دهد.

سرمایه گذاران همچنین منتظر محصول سخت افزاری بزرگ بعدی اپل هستند. بلومبرگ گزارش کرده است سازنده آیفون ممکن است به زودی هدست واقعیت ترکیبی خود را رونمایی کند و این رونمایی ممکن است در کنفرانس سالانه طراحان نرم افزار اپل در ماه آینده صورت بگیرد.

فروش رایانه های مک بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت که بالاتر از کاهش ۲۵ درصدی پیش بینی شده از سوی تحلیلگران بود. فروش اپل اندکی بهتر از فروش بازار رایانه شخصی بود که طبق آمار شرکت Canalys، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، ۳۳ درصد کاهش داشت. درآمد بخش محصولات پوشیدنی اپل شامل ایرپاد و اپل واچ، کمتر از یک درصد کاهش یافت در حالی که تحلیلگران کاهش ۴.۴ درصدی را پیش بینی کرده بودند.

بر اساس گزارش رویترز، بزرگترین بخش کسب و کار اپل که رشد فروش داشت، بخش خدمات شامل محصولاتی نظیر آی کلود و "اپل پی" بود که ۵.۵ درصد رشد کرد و به ۲۰.۹ میلیارد دلار رسید.

مدیرعامل اپل اعلام کرد این شرکت اکنون ۹۷۵ میلیون مشترک در پلتفرم های خود دارد که شامل خدمات اپل و اپلیکیشن های شخص ثالث است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ