برنامه آرژانتین و برزیل برای فاصله گرفتن از دلار

اقتصاد ایران: رؤسای جمهور آرژانتین و برزیل طی اظهاراتی اعلام کردند که این دو کشور سازوکاری ایجاد خواهند کرد که در تجارت دوجانبه از دلار آمریکا استفاده نشود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از راشاتودی، رؤسای جمهور آرژانتین و برزیل طی اظهاراتی اعلام کردند که این دو کشور سازوکاری ایجاد خواهند کرد که در تجارت دوجانبه از دلار آمریکا استفاده نشود.

بر اساس این گزراش، آرژانتین بحران زده به دنبال بازسازی ذخایر ارزی خود برای پوشش هزینه‌های تجاری و بازپرداخت بدهی‌های آتی به عنوان یکی از عوامل اصلی توافق بزرگ با طلبکاران بین‌المللی خود می‌باشد.

انتظار می‌رود لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل و آلبرتو فرناندز، همتای آرژانتینی‌اش این هفته از سازوکار جدیدی رونمایی کنند که به شرکت‌های آرژانتینی اجازه می‌دهد بدون تخلیه دلار از ذخایر این کشور به تجارت با برزیل ادامه دهند.

با این حال، رهبران این دو کشور پس از نشست روز سه‌شنبه خود اعلام کردند که این طرح همچنان نیاز به تنظیم دقیق دارد.

لولا داسیلوا در کنار فرناندز گفت: این جلسه طولانی، دشوار بود و ما جلسات بیشتری را برگزار خواهیم کرد. من به دوستم آلبرتو فرناندز متعهد شدم که هر گونه فداکاری را انجام خواهم داد تا بتوانیم در این لحظه سخت به آرژانتین کمک کنیم.

طبق گزارش‌ها، طرح پیشنهادی شامل یک خط اعتباری برای تامین مالی کسب و کارهای برزیلی است که به آرژانتین صادرات انجام می‌دهند و هدف آن اجتناب از دلار آمریکا در تسویه حساب‌هاست.

به گفته فرناندو حداد، وزیر دارایی برزیل، دو کشور در حال بررسی ضمانت‌های احتمالی هستند تا دولت برزیل تامین مالی این طرح را انجام دهد.

فرناندز گفت: آنها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که شرکت‌های برزیلی به صادرات خود به آرژانتین ادامه می‌دهند و از ما خواسته بودند تا تکالیفی را انجام دهیم که قبلاً انجام داده‌ایم و باید تضمین‌های لازم را ارائه دهیم.

وی افزود که مقامات وزارت اقتصاد آرژانتین هفته آینده با همتایان برزیلی خود دیدار خواهند کرد تا جزئیات این طرح را بررسی کنند.

پیش از این در سال جاری میلادی، آرژانتین قراردادی را با چین امضا کرد که به شرکت‌های بدهکار این کشور اجازه می‌دهد هزینه واردات چین را به یوان پرداخت کنند.

آرژانتین 44 میلیارد دلار به صندوق بین المللی پول (IMF) بدهکار است. این کشور در حال مذاکره مجدد درباره توافقنامه‌ای است که در سال گذشته برای بازسازی بخشی از وام های خود با این صندوق امضا شده بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ