تراژدی دیگری برای بهشت پرندگان؛

خشک شدن ۳۰ درصد مجموعه آبی تالاب میانکاله

اقتصاد ایران: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به خشک شدن ۳۰ درصد مجموعه آبی تالاب میانکاله به دلیل پسروی آب، گفت: پسروی دریا اثرات بالایی در میانکاله گذاشته و خشکی میانکاله شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، روند خشکی تالاب میانکاله اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و هر سال سیر صعودی داشت؛ به‌طوری‌که آهنگ خشکی میانکاله از غرب منطقه آغاز شد و به نوار جنوبی این تالاب کشیده شده و حتی برخی مناطق به محیطی خشک و باتلاقی تبدیل شده است.

در این زمینه بحث پسروی آب دریای خزر مهم‌ترین دلیل کاهش سطح آب در این تالاب است، تالابی که بخش زیادی از آب خود را از دریا تامین می‌کرد، اما با کاهش آورد رودخانه‌هایی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر آب حالا روز‌های خشکسالی خود را می‌بیند.

آب تالاب میانکاله لب شور و حاصل مخلوط شدن آب شیرین رودخانه‌ها و آب شور دریای خزر است به همین دلیل تنها راه نجات تالاب میانکاله از خشکسالی افزایش ورودی آب شیرین از رودخانه‌های حوزه آبریز و همزمان پمپاژ  آب دریای خزر است.

حضور رئیس‌جمهور در تالاب میانکاله نشان از اهمیت و توجه به بهشت پرندگان بوده که امیدواریم باتوجه به این سفر و امیدها و آرزوها این مهم هر چه زودتر محقق شود.

از سوی کارشناسان هم هشدار داده شد با خشک شدن تالاب میانکاله علاوه بر از بین رفتن زیستگاه صد‌ها گونه پرنده و آبزی شمال ایران نیز به کانون ریزگرد‌ها تبدیل خواهد شد و این زنگ خطری جدی است که باید این مهم در دستور کار قرار گیرد.

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: پسروی دریا اثرات بالایی در میانکاله گذاشته و خشکی میانکاله شاهد هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به بحث پسروی خزر لازم است توسط افراد تعرضی در حریم دریا صورت نگیرد که در این زمینه نگرانی داریم و همین نگرانی در ارتباط با مجموعه تالاب داریم؛ به این دلیل که تعرض در مجموعه تالاب افزایش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: باید حدنگاری محدوده تالاب و تعیین مرز مستثنیات و مرز ملی به طور کامل انجام شود.

کاویان از خشک شدن ۳۰ درصد مجموعه آبی تالاب میانکاله به دلیل پسروی آب دریا خبر داد و گفت: این میزان خشکی از سمت غربی بوده و برای احیای آن طرح‌هایی از جمله پمپاژ آب دریا در تالاب در حال اجرا است.

وی یادآور شد: با توجه به شوری آب دریا رایزنی‌های لازم برای تخصیص حدی از آب شیرین از سد گلورد یا نکارود انجام شده‌است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران خاطرنشان کرد: در بحث پمپاژ آب دریا مکان‌سنجی و امکان‌سنجی لازم صورت گرفت اما در سازمان حفاظت از محیط‌زیست، بخش‌هایی از طرح نیازمند اصلاح و بازنگری تشخیص داده شد که در حال حاضر، در انتظار نظرنهایی نهادهای بالادستی هستیم.

کاویان یادآور شد: طی دهه اخیر تداوم خشکسالی، کاهش نزولات جوی و نوسانات سطح آب دریای خزر و از طرف دیگر مهار آب‌های سطحی در حوضه آبریز بالادست، موجبات گسترش خشکی آن تالاب از غرب به شرق را فراهم کرده است.

گفتنی است،  همزمان با تشدید خشکی تالاب و پیش‌بینی تهدیدات ناشی از آن، ستاد ملی مدیریت و حفاظت تالاب‌های کشور با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و کارگروه ویژه احیا تالاب میانکاله و خلیج گرگان در ذیل ستاد یاد شده از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرده و برنامه‌های و پروژه‌ها کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مربوط به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شد و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در سطوح ملی در دست پیگیری است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ