سهرابی:
فروش سینماهای ایران امسال رکورد خواهد زد!
اقتصاد ایران: سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم به مهم ترین علل فروش خوب سینما در یک ماه گذشته اشاره کرد و همچنین از رکوردهای دیگر در سینما برای سال جاری خبر داد.
از این رو بررسی فروش بالای فیلمها و حضور مخاطبین زیاد در حال حاضر خصوصا باتوجه به افزایش قیمت بلیتها، اهمیت دارد. در این باره روح الله سهرابی مدیر کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، توضیحاتی را در این خصوص به عنوان مدیر دولتی سینمایی بیان کرد.
سهرابی در ابتدا گفت: درباره استقبال ویژه از سینماها در سال جدید چند تا عامل مهم در آن موثر بوده است که ملموس تر از باقی عوامل است. اولین عامل بحث چینش صحیح آثار سینمایی است که اصولا این چینش برای ایام نوروز در اختیار سازمان سینمایی است. مبنای ما این بود که همه اقشار و مخاطبین سینمای ایران را اعم از بزرگسال و جوان و نوجوان و با سلایق مختلف در نظر بگیریم. این چینش به گونهای بودکه بتواند حال و هوای پرنشاطی را داشته باشد و البته همزمان حرفی هم برای گفتن داشته باشد. برای همین چینش اکران را به گونهای مدیریت کردیم که در کنار آثار کمدی فیلمهای متنوع دیگری هم برای اکران داشته باشیم.
وی ادامه داد: مولفه موثر دیگر در استقبال پرشور از سینمای ایران تبلیغ حساب شده آثار بود که برای پخش کنندهها اهمیت داشت. بخش مهمی از چرخه توزیع همین تبلیغ و اطلاع رسانی و بهره گیری از ظرفیتهای مثبت فضای مجازی در جهت معرفی فیلم به مخاطب است. نکته مهم دیگر اینکه بخشی از مخاطب سینمای ایران به نوعی بعد از چند ماه که دچار انقطاعی تحمیلی از سینما شده بود و شاهد برخی بیمهریها و کم لطفیها به سینما بود ناخواسته و تحت تاثیر برخی فضاسازیها از فضای سینمای ایران کمی فاصله گرفته بود؛ اما بعد از مدتی و با عادیتر شدن شرایط جامعه یک مطالبه و عطش جدیتری شکل گرفت که همین موضوع تأثیر خود را در اکران نوروز نشان داد. بطوری که هر مخاطب علاقمند به سینما، فیلم مد نظر خود را پیدا کرد و به تماشای آن نشست. این تقاضا و مطالبه ادامه دار بود تا جایی که با فیلمهایی مواجه شدند که براحتی با خانواده به تماشای آن بنشینند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا این فروش تنها برای یک فیلم است جواب داد: اینگونه نبوده که تنها فیلم کمدی فروش داشته باشد بلکه در گونه اجتماعی فیلم "ملاقات خصوصی" فروش بسیار خوبی داشته است. البته وقتی مقاطع مختلف اکران آثار در سینمای ایران را مقایسه کنیم میبینیم برخی دورهها فروش ویژهتری دارد و برخی کمتر مورد توجه قرار داشته است اما به هر حال در این دوره ملاقات خصوصی فروش خوبی داشت. در هر حال معتقدم که فروش بالای سینمای ایران محصول فرآیند کلی سینمای ما است و تنها مربوط به فروش یک یا دو فیلم خاص نیست بلکه در یک پروسه طولانی مدت میبینیم که در سال گذشته فیلمهای زیادی همراه سینمای ایران بودند و فروش 400 میلیاردی را برای سینمای ایران رقم زدند. ما در این ترکیب فیلمهای دیگری مانند "جنگ جهانی سوم" و دو فیلم کودک و نوجوان را هم داریم و در مجموع برای انواع سلایق فیلم روی پرده داریم.
"غریب" در جدول اکران غریب نیست
سهرابی درباره فروش فیلم "غریب" که به نظر میرسد کمتر از حد مورد انتظار باشد گفت: در مورد فیلم "غریب" باید گفت که درست است که این اثر در گونه جنگ و دفاع مقدسی است، اما معتقدم که در قالب فیلمهای دفاع مقدس فروش آن و میزان مخاطبین آن قابل دفاع است. به نظرم این فیلم فروش خود را ادامه خواهد داد و به رقم بهتری دست پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت با در نظر گرفتن شرایط اکران و بررسی جمیع جهات، به عقیده من فروش این فیلم تا کنون خوب و قابل دفاع بوده است اگر چه که کماکان باید برای فروش بیشتر این فیلم برنامه ریزی و تلاش کرد. در نهایت کسی فکر نمی کرد که با وجود حوادث سال گذشته چنین فروشی برای سینما رخ دهد. بطوری که سینمای ایران هم سال گذشته رکورد فروش را زد و هم در اکران نوروز فروش تحسین برانگیز داشت. معتقدم این روند ادامه خواهد داشت و سینمای ایران با همراهی همه ی اهالی سینما شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.