پکیج فروش‌ها به صف شدند؛

بازار سیگنال فروشی بورس ، دوباره داغ شد!

اقتصاد ایران: با صعودی شدن بازار سرمایه و داغ شدن بازار برخی از افراد که مردم را به صورت بی مهابا در سال ۹۹ به بورس دعوت می‌کردند دوباره فعال شده و به کارهای متعددی اعم از سیگنال فروشی مشغول شده اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، با صعودی شدن بازار سرمایه و داغ شدن بازار در ۳ ماه اخیر باز هم برخی از افرادی که مردم را به صورت بی مهابا در سال ۹۹ به بورس دعوت می‌کردند، اکنون نیز دوباره فعال شده و به کارهای متعددی اعم از سیگنال فروشی، پکیج فروشی و دادن سیگنال‌های فضایی مشغول شده اند.

از گفتگو با صدا و سیما در اوج بورس تا بازگشت دوباره

یکی از این افراد که در سال ۹۹ سیگنال بورس ۳ میلیون واحدی و بیشتر داده بود و حتی این اظهارات را در گفت‌وگوی تلویزیونی نیز به کار برده بود، اکنون نیز دوباره فعال شده و حتی با گفتن اظهاراتی مانند شاخص کل بورس باید هم اکنون هفت میلیون واحد می‌بود فرار رو به جلوی خوبی را انجام داده و ضرر بسیاری از مردمی که با اظهارات وی خرید و فروش کرده بودند را به گردن نمی‌گیرد.

پکیج فروش و کانال‌های Vip
نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در این باره به مهر می‌گوید: روزهای خوب بورس باعث شده تا بسیاری از افراد چند ماه جهنمی را به طور کل فراموش کنند. قبل از زمان ریزش بازار بسیاری از کانال‌های تلگرامی و افرادی که خود را از بزرگان معرفی می‌کردند با معرفی سهم‌های سفته بازی و خالی کردن بر سر مردمان بی نوا ضرر بسیار هنگفتی به بازار وارد کردند. سازمان بورس با تمام قدرت تلاش کردن جلوی فعالیت این افراد گرفته شود اما واقعیتی که باید پذیرفت قدرت فضای مجازی از مقررات بیشتر است و در نتیجه این افراد به راحتی توانستند اهداف خود را پیش ببرند.

رجایی اضافه می‌کند: شما فرض کنید معامله گر بسیار خوبی هستید و بازار را به خوبی می‌شناسید پس دلیلی ندارد کانالی تأسیس کنید و از مردم پول بگیرید چرا که سود شما از یک معامله به طور قطع از کانال وی ای پی بیشتر است. متأسفانه شرایط اقتصادی باعث شده تا مردم برای گرفتن چند درصد سود بیشتر وسوسه شوند وارد این کانال‌ها شوند در حالی که اکثر ادمین های کانال توانایی تجزیه و تحلیل یک سهم را ندارند و این افراد فقط زمان‌هایی سود می‌کنند که بازار سبز رنگ است و سوار برموج هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: برای پی بردن به عمق فاجعه بهتر است بازگشتی به زمان ریزش بورس در سال ۹۹ داشته باشیم. قبل از ریزش سیگنال‌هایی راجع به عددهای نشدنی مثل شاخص ۱۰ میلیونی به مردم داده می‌شد که این شاخص در آن زمان با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی نداشت اما بعد از ریزش همین کانال‌ها اقدام به عدم فعالیت کردند و یا با تغییر کاربری وارد بازار رمز ارز شدند. از سوی دیگر بسیاری از به اصطلاح بازیگرانی که سهام را پروژه می‌کنند نیاز به کانال‌هایی دارند تا با پمپاژ اخبار مثبت برای سهم مذکور خریدار پیدا کنند و زمانی که با ظاهر قهرمانانه ادمین های کانال درباره کمک به مردم نظر می‌دهند اما در باطن در حال خالی کردن سهام بر روی سر افرادی هستند که متأسفانه اطلاعی از وضعیت موجود ندارند.

رجایی در پایان خاطرنشان می‌کند: به شخصه یکی از عامل‌های مهم در وضع موجود را نبود چارچوب و مقررات مناسب سازمان بورس میدانم چرا که تحلیل گرانی که در گذشته خالصانه به بررسی روند یک سهم می‌پرداختند را به نوعی ممنوع الکار کردند و این وضعیت کماکان نیز ادامه دارد. زمانی که شما جلوی نور را بگیرید نباید از تاریکی گلایه‌ای داشته باشید و مسؤولان باید به گونه‌ای عمل کنند تا تحلیلگران خبره مجدد فعال شوند.

به طور کلی پیشنهادم به مردم این است به هیچ وجه سمت کانال‌های وی ای پی نروند و بر اساس تحلیل خود و اطلاع مفید از تحلیلگران برجسته معاملات خود را انجام دهند و اگر اطلاعی در این زمینه ندارند بهتر است خرید و فروش‌های خود را به سبدگردان های معتبر بسپارند.

سختگیری سازمان بورس در جذب نیرو برای کارگزاری‌ها و افزایش فعالیت‌های غیررسمی

یکی از گله‌هایی که برخی از فعالان بازار سرمایه کرده و آن را موجب افزایش بی قانونی و سیگنال فروشی و پکیج فروشی می‌دانند، سخت گیری سازمان بورس برای جذب نیرو در شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان ها و صندوق‌های بورسی است، این شرکت‌ها برای جذب نیرو باید افرادی را بپذیرند که دارای مدرک تحلیلگری بازار سرمایه هستند و حتی دانشجویان اقتصاد و رشته‌های مرتبط با بورس نیز تا زمانی که مدرک خود را نگرفته و از سد مجوزهای سفت و سخت سازمان بورس عبور نکنند حتی نمی‌توانند به عنوان کارآموز در شرکت‌های بورسی فعالیت کنند.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد این قانون باعث شده بسیاری از مستعدان بازار سرمایه نتوانند به طور رسمی در شرکت‌هایی مرتبط با بازار سرمایه فعالیت کرده و از این رو دست به کارهای دیگر مانند سیگنال فروشی دست زده و برخی دیگر نیز تنها به تحلیل شخصی برای خود فعالیت می‌کنند در صورتی که بسیاری از کارگزاری‌ها و شرکت‌های بورسی از کمبود نیروی حرفه‌ای رنج می‌برند.

در رشته‌های علوم پزشکی، مانند رشته داروسازی دانشجو می‌تواند بعد از پاس کردن واحدهای اولیه به فعالیت در داروخانه بپردازد، در رشته پزشکی نیز دانشجو باید به عنوان کارآموز در دانشگاه‌های علوم پزشکی بر سر مریض حاضر شده و طبابت را به طور عملی بیاموزد، اما دانشجوی رشته مالی نمی‌تواند حتی به عنوان کارآموز به فعالیت در شرکت‌های بورسی بپردازد و این رویه می‌تواند تعدد افراد غیرقانونی را برای تحلیل افزایش داده و نظارت را سخت کند.

یک روز متخصص بازار رمزارز، روز دیگر متخصص بازار طلا

یکی از نکات دیگر برخی از افراد سودجو هستند که وقتی هر بازاری داغ است متخصص و کارشناس آن می‌شوند، روزی که بازار رمزارز به اوج خود در ۶۰ هزار دلار می‌رسد متخصص بیت کوین و دوج کوین شده و از تارگت های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلاری برای بیت کوین صحبت می‌کنند، اما زمانی که بازار ریزشی شود مدام از گزینه سل یا پیش فروش صحبت می‌کنند.

این نوع افراد وقتی که بازار طلا در اوج قیمتی باشد به همه پیشنهاد خرید طلا کرده و برای آن نیز دلیل‌های منطقی مانند افزایش تورم جهانی و ریسک‌ها رو می‌کنند، اما وقتی بازار می‌ریزد، ریزش را ذات بازار دانسته و تنها به صبر توصیه می‌کنند.

وقتی هم بورس مانند هفته‌های قبل صعودی باشد باز هم به بورس وارد شده و سیگنال‌های نجومی برای هر سهم گفته و مدام از سهم‌های رانتی سخن به میان می‌آورند. باید با این نوع افراد به صورت قانونی برخورد شود تا احترام و ساحت تحلیلگری در اقتصاد حفظ شود.

سیگنال دادن در بازار طلا و سکه جرم نیست اما در بورس جرم است

اما یکی دیگر از نکاتی که مورد اعتراض فعالان بازار سرمایه شده است قوانین سفت و سخت سازمان بورس برای سیگنال دادن و بی قانونی در بازارهای موازی مانند سکه و طلا و خودرو و مسکن است، حمید اسدی حقوقدان و فعال بازار سرمایه در این باره نوشت: کدام یک جرم است؟

۱. قراردادهای صوری مالک برجی مسکونی برای افزایش قیمت واحدها

۲. خرید و فروش سکه و ارز بدون تحویل واقعی و در راستای افزایش قیمت و سفته بازی

۳. پیج و کانال پولی سیگنال دلار و سکه

۴. پیج و کانال فروش مسکن

۵. پیج و کانال تحلیل رایگان شاخص کل

۶. حمایت بازیگر از سهم در راستای پیشگیری از کاهش قیمت و زیان سهامدار

موارد ۵ و ۶ جرم بوده اما موارد دیگر از لحاظ قانون مشکلی ندارد.

اگر قانون است باید برای همه بازارها باشد و نباید این قوانین در بازارهای سکه، ارز، مسکن و خودرو اعمال نشده و سفته بازان به راحتی قیمت‌های یک منطقه مسکونی را بالا ببرند.

راه اساسی چیست؟

راه کنترل سیگنال فروش‌ها تنها در آموزش جامعه و تسهیل کار قانونی در شرکت‌های رسمی است، بررسی‌ها نشان می‌دهد عده زیادی از افرادی که توانایی تحلیل و معامله در بازارهای مالی را دارند از حضور در شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان و.. محروم بوده و برخی از افرادی که توانایی فعالیت را نداشته و تنها مدرک قانونی برای کار را دارند توانسته اند در این نوع نهادها مشغول شوند، البته این نکته را نباید نادیده گرفت که عده‌ای از افرادی که در کارگزاری‌ها فعالیت می‌کنند کاملاً حرفه‌ای هستند اما متأسفانه مدرک گرایی سفت و سخت سازمان بورس مستعدهای دیگر را از حضور در شرکت‌های بازار سرمایه محروم کرده است، با افزایش آموزش در جامعه و تسهیل سرمایه گذاری غیر مستقیم به دست افراد حرفه‌ای و شرکت‌های دارای مجوز می‌توان معضل سیگنال فروشی را یک بار برای همیشه حل کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ