مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبرداد:

افتتاح ماهانه یک طرح پتروشیمی در سال ۱۴۰۲

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: کشورهای همسو درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند تا در هاب مکران و جاسک پتروشیمی و پتروپالایشگاه احداث کنند. مثلا یکی از کشورها یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری روی میز گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری با موضوع چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران اظهار داشت: امسال نیز همانند سال گذشته، نرخ ارز مبنا عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا معادل ۲۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تلاش ما و کمیته تخصصی پتروشیمی این است که در عرضه محصولات ثبات داشته باشیم و از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

شاهمیرزایی ادامه داد: ایجاد ثبات در بازار باعث می‌شود که واحد‌های صنعتی تکلیفشان برای دریافت ماده اولیه مشخص باشد. همچنین تلاش می کنیم که میزان عرضه بیش از نیاز صنایع صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: البته بازار بورس کالا، بازار عرضه و تقاضاست و اگر رقابت شکل بگیرد، قیمت نیز بالاتر می‌رود اگر مجلس نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را تغییر دهد ما هم به تناسب عمل می‌کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۵ درصد از صنعت پتروشیمی ایران در حوزه تجهیزات وابسته به خارج است و وابستگی ما اتفاقا در محصولات های‌تک‌تر است.

شاهمیرزایی گفت: مذاکرات زیادی با سازندگان داخلی برای از بین رفتن همین میزان وابستگی نیز انجام شده است و بومی‌سازی کمپرسورها و پمپ‌ها و سایر تجهیزات دوار در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: سند جامع کاتالیست نهایی شده است و با همت شرکت پژوهش و فناوری تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های مورد نیاز کشور بومی‌سازی خواهد شد. در سال گذشته نیز چند کاتالیست را بومی‌سازی کردیم و صادرکننده کاتالیست شدیم.

وی عنوان کرد: کشورهای همسو درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند تا در هاب مکران و جاسک پتروشیمی و پتروپالایشگاه احداث کنند. مثلا یکی از کشورها یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری روی میز گذاشته است. متاسفانه به دلیل شرایط تحریمی نمی‌توانیم جزییات بیشتری اعلام کنیم.

شاهمیرزایی گفت: مزیت نسبی صنعت پتروشیمی ایران، تامین پایدار خوراک است اما متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل مصرف بالای بخش خانگی با محدودیت در تامین خوراک واحدها مواجه شده‌ایم ما نباید وابستگی به گاز در تامین انرژی کشور را تا این اندازه بالا می‌بردیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: یکی از راهکارهای ما برای تامین پایدار خوراک، سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در پروژه‌های NGL‌ها مثل NGL3200 و جمع‌آوری گاز همراه غرب و شرق کارون است تا بدین صورت خودشان بتوانند گاز مورد نیازشان را تامین کنند و دیگر در ماه‌های سرد دچار محدودیت نشوند.

وی گفت: در چینش پروژه‌های جدید تلاش کرده‌ایم که واحدهایی توسعه یابند که خوراکشان مایع است نه گاز؛ تا در آینده چنین مشکلاتی در تامین خوراک تعمیق نشود.

شاهمیرزایی ادامه داد:عمده مجتمع‌هایی که در سال جاری آماده بهره‌برداری هستند شامل طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش هستند. به عنوان مثال طرح آرتاانرژی اردبیل زنجیره محصول را از صفر تا صد تکمیل میکند و گاز را به مشتقات متانولی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ماده اولیه صنایع تکمیلی را تامین می‌کند و ما برای حمایت از تولید این صنایع، نرخ ارز مبنای قیمت پایه را ۲۸۵۰۰ تومان تعیین کردیم.

وی تاکید کرد: سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شد که ۱۴ میلیارد دلار آن در سامانه نیما عرضه شد و ۲ میلیارد دلار نیز صرف هزینه‌های ارزی پتروشیمی‌ها برای خرید تجهیزات و غیره شد.

شاه‌میرزایی گفت: برنامه امسال شامل ده طرح صنعت پتروشیمی است و مصمم هستیم این ده طرح را در سال جاری به بهره‌برداری و تولید برسانیم و طرح ها از این ماه آماده سازی می‌شود. معاون وزیر گفت: میانگین هر ماه یک افتتاح برای صنعت پتروشیمی خواهیم داشت تا انشالله سال خوبی برای صنعت پتروشیمی باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ