هشدار نسبت به سقوط "خیره‌کننده‌" جایگاه دلار در جهان!

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه "یوریزون" که در لندن مستقر است، هشدار داد که تحریم‌های غرب علیه روسیه دور شدن از دلار آمریکا را در سراسر جهان تسریع کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از راشاتودی، استفان جن، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه یوریزون که در لندن مستقر است، روز سه‌شنبه هشدار داد که تحریم‌های غرب علیه روسیه دور شدن از دلار آمریکا را در سراسر جهان تسریع کرده است.

بلومبرگ به‌نقل از استفان جن نوشت که سهم دلار در ذخایر ارزی جهان در سال گذشته میلادی 10 برابر سریعتر از دو دهه گذشته کاهش یافته است.

به‌گفته جن، این روند زمانی آغاز شد که برخی کشورها پس از بلوکه شدن دارایی‌های روسیه در خارج و قطع ارتباط این کشور با سیستم پیام‌رسانی مالی جهانی موسوم به سوئیفت، شروع به جست‌وجو برای یک جایگزین کردند.

جن و جوآنا فریره، همکارش در یوروزون، در یادداشتی نوشتند: با تعدیل نوسانات افسارگسیخته نرخ ارز در سال گذشته میلادی، دلار از سال 2016 تقریباً 11 درصد از سهم بازار خود را از دست داده است و این مقدار نسبت به سال 2008 دو برابر شده است.

در این یادداشت آمده است: سهم دلار از بازار به‌عنوان ارز ذخیره در سال 2022، احتمالاً به‌دلیل استفاده از آن به‌عنوان بازوی تحریم‌ها، دچار سقوط خیره‌کننده‌ای شد.

جن و فریره توضیح دادند: اقدامات استثنایی ایالات متحده و متحدانش علیه روسیه، کشورهایی را که ذخایر ارزی بزرگی در اختیار دارند و بیشتر اقتصادهای نوظهور هستند، مبهوت کرده است.

این دو کارشناس ابراز کردند: دلار آمریکا در زمان حاضر حدود 58 درصد از کل ذخایر جهانی را تشکیل می‌دهد که در مقایسه با رقم 73 درصد در سال 2001، زمانی که "ذخایر مسلم هژمونیک" بود، کاهش شدیدی یافته است.

چین و هند در حال تلاش برای استفاده از ارزهای خود برای تسویه حساب در تجارت بین‌المللی هستند، در حالی که روسیه برای صادرات خود از تعدادی از کشورها روبل و یوان چین دریافت می‌کند.

پیش از این در هفته جاری میلادی، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل از کشورهای در حال توسعه خواست از دلار آمریکا به‌نفع ارزهای خود فاصله بگیرند.

به‌دنبال اظهارات لولا، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز اذعان کرد که نقش دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهانی ممکن است به‌دلیل استفاده واشنگتن از اهرم خود در سیستم مالی جهانی و استفاده از این ارز برای پیگیری اهداف سیاسی از طریق تحریم، کاهش یابد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ