بانداژی که عفونت زخم را هشدار می دهد

اقتصاد ایران: یک بانداژ جدید زخم طراحی شده که در صورت بروز عفونت رنگ آن تغییر می کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از نیواطلس، ممکن است پزشکان مجبور شوند برای کنترل زخم و اجتناب از عفونت آن ، بانداژ را زودتر از حد معمول باز کنند و فرایند درمان را به تعویق بیندازند.

محققان دانشگاه های لینکوپینگ، اوربرو و لولئو سوئد این بانداژ را ابداع کرده اند که شامل شبکه ای از نانو سلولز است که با ماده متخلخل سیلیکا حامل رنگ BTB پوشیده شده است.

در درجه نخست، این شبکه به اندازه کافی محکم است تا اجازه ندهد باکتری های خارجی به آن نفوذ کنند و از سوی دیگر به اندازه ای آزاد است که اجازه دهد مایعات و گازها از آن بگذرند. گذر مایعات و گازها برای فرایند درمان حیاتی است. به طور ایده آل این بانداژ تا زمان بهبود کامل زخم روی آن باقی می ماند.

 بانداژی که عفونت زخم را هشدار می دهد

اگر در هر نقطه ای از مرحله درمان عفونت رخ دهد، باکتری باعث می شود pH محل زخم بیشتر شود. این امر سریع تر از نشانه های دیگر مانند قرمز شدن یا تورم محل عفونت نمایان می شود.

از آن مهم تر هنگامیکه مقدار pH زخم از ۷ عبور کند رنگ BTB تغییر می کند. به طور دقیق تر در حالتی که pHکمتر است رنگ بانداژ زرد و هنگامیکه pH بالاتر می رود رنگ آن به آبی تغییر می کند.

در نتیجه این امر کل بانداژ به رنگ آبی درمی آید و با چشم غیرمسلح می توان تغییر رنگ را مشاهد کرد. به این ترتیب آغاز عفونت به پرستاران هشدار داده می شود. از سوی دیگر محققان برای جلوگیری از ایجاد چنین عفونتی مشغول توسعه ترکیبات آنتی باکتریال مبتنی بر مولکول هایی به نام لیپو پپتاید هستند که می توان آن را در شبکه های نانوسلولز به کار برد.

این تحقیق اخیرا در ژورنال « متریالز تودی بیو» منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ