مطالبات بر زمین‌مانده تولیدکنندگان کاغذ؛

نه چوب تأمین مورد نیاز شد، نه سرمایه در گردش

اقتصاد ایران: مدیرعامل کارخانه مازندران از آمادگی تولید ۵۰ هزار تن کاغذ برای سال جاری خبر داد و گفت: مهمترین مطالبه ما که تأمین چوب است، که بر زمین مانده،‌ این مطالبه با یاری سازمان جنگل‌ها قابل رفع است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با اشاره به برنامه این کارخانه برای تولید کاغذ تحریر در سال جاری گفت:‌ متأسفانه تولیدکننده‌ای که تمایل دارد که نیاز کشور را برطرف کند،‌ با انواع و اقسام مشکلات و موانع روبرو است،‌ من برای سال جاری نگران وضعیت تولید کاغذ هستم،‌ هم وضعیت نقدینگی ما وضعیت مناسبی نیست و هم با توجه به عدم قرارداد با دستگاه‌های مصرف‌کننده هنوز دورنمای مشخصی نداریم.


کاغذ داخلی 65 درصد ارزان‌تر از کاغذ خارجی است

 وی ادامه داد:‌ ما با مذاکرات با دستگاه‌های مختلف این نکته را مطرح کردیم،‌ که برای سفارش کار اجازه ندهند زمان زیادی از سال بگذرد،‌ ما باید تکلیف خود را برای تولید بدانیم و طبیعتاً قیمت امسال نسبت به سال گذشته تفاوت پیدا خواهد کرد‌، اما این قول را می‌دهیم که نسبت به کاغذ خارجی حداقل 65 درصد ارزان‌تر خواهد بود. به شرط اینکه این حمایت را دستگاه‌های مختلف انجام دهند.

اعلام آمادگی کاغذ مازندران برای تولید 50 هزار تن در سال جاری

 نیک‌نژاد با بیان این مطلب که تکلیف تولید کاغذ در کشور روشن نیست،‌ گفت: سال گذشته ما یکه و تنها با تمام سختی‌ها توانستیم بخشی از تولید را انجام دهیم،‌ از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ که کمک‌های بسیاری به ما کرد،‌ از شخص آقا خاندوزی که بحث وام و تسهیلات ما را حمایت کردند،‌ از وزیر آموزش و پرورش که یاری کرد،‌ قدردانی می‌کنم‌، امسال نیز اگر همه دست به دست هم بدهند و در مسیر برنامه برای خودکفایی حرکت کنند،‌ این آمادگی را داریم که 50 هزار تن تولید کنیم،‌ 35 هزار تن نیاز آموزش و پرورش و 15 هزار تن نیز برای تنظیم بازار.

ناشرانی که حتی یکبار هم از ما کاغذ نگرفتند،‌ از کیفیت می‌نالند

وی با گلایه از اظهارات برخی ناشران درباره کیفیت کاغذ مازندران گفت: برخی از ناشران گلایه می‌کنند که کاغذ کیفیت پایینی دارد. ما رقیبی در واردات کاغذ نیست، ادعا هم نداریم که کاغذ کشور را تامین می‌کنیم، اگر ارز قطع شده یا کاغذ یارانه‌ای وجود ندارد مقصر کارخانه‌های تولیدی داخل نیستند،‌  ناشرانی که حتی یکبار هم کاغذ ما را مصرف نکرده‌اند،‌ گلایه می‌کنند،‌ به جای حمایت از تولیدکننده و بها دادن به تولید داخلی با انتقادات بی منطق خستگی را به تن تولید کننده می‌گذارند. این در حالی است که اگر همین چند هزار تن کاغذ مازندران نباشد،‌ قیمت کاغذ وارداتی در بازار نجومی خواهد شد.

تولید داخل قیمت بازار را متعادل نگه داشته است

 مدیرعامل کارخانه مازندران تصریح کرد: همه به شرایط کشور در تحریم‌ آشنا هستیم،‌ طبیعتاً این ارز باید به جای حساس در کشور اختصاص پیدا کند، اگر ما کاغذ تولید نکنیم، آیا وضعیت بازار کاغذ بهتر می‌شود؟ مطمئنا این تولید داخل است که قیمت‌ها را متعادل نگه داشته است،‌ از همین کاغذ داخلی قرآن 4 رنگ منتشر شده است،‌ بسیاری از ناشران داخلی از این کاغذ استفاده کرده و کتاب منتشر کرده‌اند،‌ اینکه نمی‌توانند کاغذ وارد کنند،‌ مقصرش کارخانه مازندران یا تولیدکننده‌های داخلی دیگر نیستند. 

مطالبه ما درباره تامین چوب به هیچ وجه تامین نشد

نیک‌نژاد در پاسخ به این پرسش که کدام یک از پیش‌شرط‌های مورد نیاز برای تولید که پیشتر با دولت مطرح کرده بودید،‌ مهیا شده است،‌ گفت: مطالبه ما درباره تامین چوب به هیچ وجه تامین نشد، مطالبه‌ای که از سازمان جنگل‌ها داشتیم بر زمین مانده است و به جای خود باقی است. بخش اعظم مشکل ما تامین چوب است، این تامین چوب موضوعی است که با کمک سازمان جنگل‌ها قابل انجام است.این مهمترین مطالبه ما برای تولید است.

وی ادامه داد: بخش دیگر مطالبه ما تسهیلات سرمایه در گردش و نقدینگی است که همه واحدهای تولیدی نیاز دارند، ما هم نیاز داریم، ما چون مواد اولیه مورد نیازمان وارداتی است،‌ باید از همین امروز برای تولید تا پایان سال برنامه‌ریزی کنیم.

واردات مواد اولیه کاغذ در تخصیص ارز لحاظ شود

نیک نژاد تصریح کرد: ما این انتظار را داریم که در تخصیص ارز با توجه به ارجحیتی که وجود دارد،‌ واردات مواد اولیه صنعت کاغذ سازی را هم مدنظر داشته باشند و در تالار اول آن را لحاظ کنند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از برخی دستگاه‌های دولتی گفت: کارخانه مازندران چند سالی از  مدار اصلی خود که همان کاغذ تحریر بود،‌ دور بود و محصولات دیگر تولید می‌کرد،‌ سال گذشته کارخانه به مدار اصلی خود بازگشت‌، این در حالی بود که همه مطالبات سال‌های اخیر انباشه شده بود،‌ امسال نهادهای مختلف مطالبات چند سال اخیر را به یکباره مطالبه کردند،‌ اداره مالیات سنوات سال‌های قبل را به یکباره مطالبه کرده،‌ برق مطالباتش را می‌خواهد و... طی کردن این مسیر ما را دوباره به روزهایی می‌برد که تولید برای کشور و منطقه به بحران تبدیل شود. اگر اهتمامی وجود نداشته باشد‌، شاید این کورسوی امید که در دولت سیزدهم برای تولید کاغذ تحریر در کشور روشن شده است،‌ را از دست بدهیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ