پیش‌بینی قیمت مسکن در ۳ ماهه اول سال جاری

اقتصاد ایران: مسکن همواره یکی از نیاز‌های اولیه و اساسی انسان در همه ادوار بوده است و باگذشت زمان، پیچیدگی‌های بیشتری بر سر راه خرید آن قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مسکن همواره یکی از نیاز‌های اولیه و اساسی انسان در همه ادوار بوده است و باگذشت زمان، پیچیدگی‌های بیشتری بر سر راه خرید آن قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که یک فرد معمولی برای تخمین قیمت ساخت یا خرید مسکن، مجبور است که فرمول محاسبه وزن پروفیل z را بداند و قبل از خرید مصالح ساختمانی هزینه‌ آن را محاسبه کند! روند کاهش یا افزایش قیمت مسکن را می‌توان از طریق آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار کشور دنبال کرد. طبق  آخرین آمار در دسترس که در دی‌ماه 1401 منتشر شده، میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران 52 میلیون تومان گزارش شده است. در ادامه این مطلب به بررسی عوامل مؤثر بر قیمت مسکن و خرید آن خواهیم پرداخت.

چه عواملی بر روی قیمت مسکن تأثیرگذار هستند؟
قیمت مسکن نیز مانند سایر کالاها، اقلام و... به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ قیمت هر کدام از این عوامل نیز خود به مواردی دیگر گرده خورده و این زنجیره نیز ادامه دارد. قیمت مسکن به عواملی همچون قیمت زمین، قیمت دلار، قیمت مصالح ساختمانی، هزینه نیرو کارگری و... بستگی دارد. در ادامه به بررسی تفضیلی این عوامل خواهیم پرداخت.

قیمت دلار

نرخ دلار در 6ماهه پایانی سال 1401 نوسانات بسیار شدیدی را پشت سر گذاشته است؛ به‌گونه‌ای که طی همین 6 ماه شاهد عبور نرخ دلار از کانال 45 هزار تومان و ورود آن به کانال 58 هزار تومان نیز بودیم. نرخ دلار به طور مستقیم بر روی قیمت مصالحی همچون انواع پروفیل مانند پروفیل z، سیمان، آجر و... تأثیر می‌گذارد. طی 6ماهه پایانی سال 1401 نرخ دلار به بالاترین میزان خود در چند سال اخیر رسید و قیمت مسکن نیز به طبع بالا رفت.

بهتر است توجه داشته باشید که گشایش‌های ارزی احتمالی در سال 1402 نیز تأثیری بر کاهش نرخ مسکن در سه‌ماهه اول سال نخواهد داشت؛ زیرا نرخ بهره حقیقی در زمان حال نزدیک به منفی 20 است و تا زمانی که نرخ بهره حقیقی زیر 0 باشد، با کاهش نرخ دلار نیز قیمت مسکن و مصالح ساختمانی کاهش پیدا نخواهد کرد.

قیمت پروفیل‌ها
پروفیل‌ها یکی از مصالح ساختمانی مهم در زمینه ساخت مسکن به شمار می‌آیند و تأثیر به سزایی در قیمت مسکن دارند. پروفیل‌ها در انواع مختلفی همچون پروفیل z تولید می‌شوند. ماده اولیه تولید این پروفیل‌ها ورق سیاه است و قیمت این ورق‌ها ارتباط مستقیمی با قیمت آهن دارد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از فرمول محاسبه وزن پروفیل z، نوع مناسب آن را انتخاب کنید.

قیمت آهن

آهن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساخت مصالح ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی بر روی قیمت آهن تأثیر می‌گذارد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قیمت نفت
• میزان عرضه و تقاضا در بازار
• قیمت مواد اولیه همچون سنگ‌آهن
• هزینه‌های حمل‌ونقل
• قیمت نفت
• قیمت ضایعات آهن

قیمت زمین
زمین یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قسمت مسکن است. قیمت زمین به‌خودی‌خود به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دور یا نزدیک بودن به مرکز شهر و بافت شهری
• تفکیک بودن یا نبودن زمین
• وضعیت بازارهای مالی
• نوع سند زمین
• شهر موردنظر
• میزان عرضه و تقاضای بازار
• میزان ساخت‌و‌سازها اطراف زمین
• دوری و نزدیکی به مرکز شهر

هزینه نیرو کار
نیروی کارگری و هزینه مهندس ساختمان و... یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت تمام شده مسکن است. این مورد بیشتر تابع عوامل شرح داده شده در بالا است. از دیگر عوامل مؤثر در هزینه تمام شده این مورد، نرخ حقوق کارگری است که از طرف وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود. بسته به مساحت کار و پروژه شما، این هزینه متغیر خواهد بود.

آیا قیمت مسکن در سه‌ماهه اول سال 1402 کاهش می‌یابد؟

اگر به بررسی قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها بپردازیم متوجه می‌شویم که نرخ مسکن از آذرماه ماه 1401 به‌صورت نقطه‌ای بالا رفته است و پیش‌بینی می‌شود که این افزایش قیمت تا پایان خردادماه سال 1402 ادامه داشته باشد.

به نظر می‌رسد که حتی با گشایش ارزی نیز قرار نیست که قیمت مسکن روندی کاهشی داشته باشد؛ علت این امر نیز به منفی بودن نرخ بهره حقیقی  برمی‌گردد. در حال حاضر نرخ بهره حقیقی در ایران به زیر 0 یعنی منفی 20 رسیده است؛ این جمله به این معنی است که حتی اگر قیمت دلار نیز پایین بیاید، ‌خبری از کاهش قیمت مسکن نیست و تا زمانی که این نرخ منفی باشد، گشایشی در روند کاهش قیمت مسکن دیده نمی‌شود.

آیا در سه‌ماهه اول سال 1402 مسکن بخریم؟
اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی، آقای پیمان مولوی، درباره آینده بازار مسکن در ایران صحبت‌هایی کرده‌اند. ایشان در صحبت‌های خود اشاره کردند که بهتر است افرادی که به دنبال فرصتی برای تهیه مسکن هستند، دراسرع‌وقت این تصمیم را به مرحله عمل برسانند. همچنین ایشان عنوان کردند که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن از تورم 50 درصدی پیش‌بینی شده برای سال 1402 پیشی خواهد گرفت. مولوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نرخ دلار و ارتباط آن با قیمت مسکن اشاره کرد؛ وی از نوسان‌های بازار ارز به‌عنوان فرصتی برای تبدیل سرمایه‌های دلاری به سرمایه‌های املاک نام برد.

همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، ورود نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر نیز موجب کاهش قیمت مسکن نخواهد شد؛ بنابراین بهتر است که اگر به دنبال ساخت ملک هستید، هر چه زودتر نسبت به خرید مصالح اولیه آن اقدام کنید. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده احتمالاً در اردیبهشت‌ماه 1402، بازار مسکن وارد دوره رکود خود خواهد شد؛ اما کاهش قیمت آن دورازذهن است.

استعلام قیمت مصالح ساختمانی و تهیه آن با قیمتی مناسب
مسکن همواره یکی از نیاز‌های اولیه و اساسی انسان در همه ادوار بوده است و باگذشت زمان، پیچیدگی‌های بیشتری بر سر راه خرید آن قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که یک فرد معمولی برای تخمین قیمت ساخت یا خرید مسکن، مجبور است که فرمول محاسبه وزن پروفیل z را بداند و قبل از خرید مصالح ساختمانی هزینه‌ آن را محاسبه کند! شما می‌توانید قیمت انواع پروفیل‌ها از جمله پروفیل z  را از سایت و کارشناسان شرکت شاهین فلز سپاهان استعلام بگیرید. کارشناسان این شرکت آماده ارائه مشاوره‌های تخصصی در این زمینه به شما هستند.
 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ