عملکرد رویایی بورس و جذب بخشی ازنقدینگی سرگردان

اقتصاد ایران: عملکرد فوق‌العاده بورس در دو ماه اخیر، شرایطی رویایی را برای این بازار رقم زده و بخشی از نقدینگی سرگردان در سطح جامعه را جذب کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  شاخص کل بورس تهران در معاملات اولین روز از آخرین هفته فروردین با جهش 3/40 واحد درصدی به پیشروی خود در سطوح بی‌سابقه کانال دو میلیون و 200 هزار واحدی ادامه داد و به محدوده 2 میلیون و 253 هزار واحدی رسید. نماگر اصلی بازار سهام با افتی که در دو روز پایانی هفته گذشته تجربه کرد، کانال مذکور را واگذار کرده بود و گروهی از فعالان بورس تهران با رسیدن شاخص کل به این سطح ترجیح دادند بخشی از سود کسب شده در روند صعودی اخیر در نمادهای مختلف را ذخیره کنند.

آمارها بیانگر این نکته است که در سال جاری تمرکز پول سیال سرگردان در سطح بورس تهران بر روی نمادهای کوچک و با ارزش بازار پایین بوده است و بخشی از نقدینگی خارج شده از نمادهای شاخص ساز روانه سهم‌های کوچک بازار شده است. دلایل مختلفی را می‌توان برای رخ دادن این وضعیت متصور شد.

اولین مورد به دخالت‌های دولتی در سهم‌های بزرگ برمی‌گردد. معمولا برای مقاصدی مانند شاخص‌‌سازی یا کنترل کلیت بازار سهام از نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار که بر روی شاخص‌ها اثرگذاری قابل‌توجهی دارند استفاده می‌شود، بنابراین گروهی از سرمایه‌گذاران با اتکا بر همین قضیه، سعی می‌کنند از نمادهای شاخص‌ساز دوری گزینند. با اینکه سایه ریسک‌های قانون‌گذاری در حوالی کلیه صنایع بورس تهران قدرت‌نمایی می‌کند، اما ریسک‌ها و خطراتی که پیرامون سهم‌های کوچک وجود دارد در قیاس با سهام بزرگ بازار کمتر است و همین موضوع دومین دلیل استقبال از سهام کوچک بازار است.

عملکرد فوق‌العاده بازار سهام در دو ماه اخیر، بخشی از نقدینگی سرگردان در سطح جامعه را روانه بورس تهران کرده است. فقط در یک روز، بازار سهام میزبان 1582میلیاردتومان پول تزریقی از سوی حقیقی‌ها بود. این میزان از ورود پول حقیقی، از 20 مهر سال 99 بی‌سابقه بوده است. به جز 5 صنعت که خروج پول ناچیزی را تجربه کردند، سایر صنایع با ورود پول و استقبال از سوی حقیقی‌ها مواجه شدند. صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری در صدرجدول صنایعی قرار داشت که با بیشترین استقبال از سوی حقیقی‌ها مواجه شد.

با ثبت عملکرد روزهای گذشته شاخص‌ها و احتساب آمار دو ماه اخیر در بازار سهام می‌بینیم که شاخص کل بورس تهران از ابتدای اسفند تاکنون رشد 47 درصدی را ثبت کرده است. نماگر هم وزن که در سال گذشته گوی سبقت را از شاخص کل ربوده بود، در این برش زمانی صعود 51 درصدی را ثبت کرده است. شاخص کل فرابورس نیز با رشد 43 درصدی همراه شده است. به این ترتیب می‌توان اینچنین استنباط کرد که در کمتر از دو ماه قیمت‌ها در کلیت بازار سهام 50 درصد بالاتر آمده‌اند و این موضوع مجددا مزیت‌های بازاری مثل بورس تهران را برای مخاطب یادآور می‌شود که با وجود جاماندگی از سایر بازارها، بورس در عرض دو ماه قادر به تعدیل خود با سایر متغیرهای کلان اقتصادی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ