تعطیلی آزمایشگاه های پزشکی کوچک درکشور

اقتصاد ایران: رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، در نشست خبری به تشریح مهم ترین مشکلات و چالش‌های آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در کشور پرداختند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  در ابتدای این نشست خبری که بعد از ظهر شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی برگزار شد، شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، با اشاره به جایگاه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در ارتقای سطح سلامت جامعه، گفت: بیش از ٧٠ درصد آزمایش‌های تخصصی و فوق تخصصی در بخش خصوصی انجام می‌شود.

رئیس کنگره افزود: این کنگره با حمایت فدراسیون بین المللی شیمی بالینی و طب آزمایشگاهی (IFCC)، فدراسیون آسیا اقیانوسیه بیوشیمی بالینی و طب آزمایشگاه (APFCB) و فدراسیون اروپایی طب آزمایشگاهی (EFLM) در کنار حمایت بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی کشور از اعتبار ویژه ای برخوردار است و یکی از بزرگ‌ترین کنگره‌های علمی در زمینه طب آزمایشگاه در سطح منطقه به شمار می‌آید.

وی در ادامه با عنوان این مطلب که کیفیت هزینه بر است، گفت: اگر جواب خوب از آزمایش نگیریم، مجبوریم آزمایش‌ها را تکرار کنیم و این موضوع هزینه بر است.

همتی افزود: راهکار آزمایش با کیفیت، افزایش تعرفه‌های آزمایشگاهی است که می‌بایست بیمه‌ها حمایت کنند تا پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد.

وی ادامه داد: متأسفانه بیمه‌ها به عنوان خریدار خدمت، سعی می‌کند تعرفه‌ها را پایین نگه دارد و همین موضوع باعث شده پرداختی از جیب مردم افزایش یابد و ارائه خدمات با کیفیت نیز دچار مشکل خواهد شد.

همتی افزود: قیمت کیت‌ها به شدت بالا رفته و آزمایشگاه‌ها با این تعرفه‌ها، توان خرید کیت‌ها را نخواهند داشت. این وضعیت باعث تعطیلی آزمایشگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها خواهد شد و انجام برخی تست‌ها نیز متوقف می‌شود که در این بین، مردم بیشتر از همه آسیب می‌بینند.

وی تاکید کرد: هیچ نظارتی بر افزایش قیمت کیت‌ها وجود ندارد و سالی دو سه بار شاهد افزایش قیمت کیت‌ها هستیم، در حالی که تعرفه آزمایشگاه‌ها فقط یک بار در سال افزایش می‌یابد.

تعطیلی آزمایشگاه های پزشکی کوجک/ اختلال در زنجیره تأمین کیت

امیر حسن زرنانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر علمی کنگره گفت: امسال بعد از دو سال وقفه به دلیل پاندمی کرونا، به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از بحث‌های کنگره امسال، بیماری‌های غیر واگیر است که شامل چهار دسته است.

زرنانی با اشاره به برنامه سازمان جهانی بهداشت برای کاهش بیماری‌های غیر واگیر در دنیا، گفت: آموزش و پیشگیری، یکی از اهداف اصلی سازمان جهانی بهداشت است. از همین رو، نقش تشخیص زودهنگام در بروز بی بیماری‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: یکی از ۶ رکن اصلی در تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیرواگیر، آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی هستند.

زرنانی افزود: در کنگره پیش رو، به این موضوع توجه شده و تصمیم گرفتیم بر روی تشخیص بیماری‌ها، بیش از پیش توجه کنیم.

دبیر علمی کنگره گفت: اگر ارتباط بین پزشکان و پیراپزشکان، باید قوی‌تر شود؛ بیماران سود خواهند برد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کنگره، رونمایی از راه اندازی محدوده‌های مرجع آزمایشگاهی است که دستاورد بزرگی برای نظام سلامت کشور خواهد بود.

زرنانی گفت: سخنرانی‌های کنگره در قالب ۲۷ پنل و ۴ سخنرانی کلیدی، برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست خبری، غلامرضا حمزه‌لو عضو هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران و دبیر اجرایی کنگره افزود: در این کنگره شاهد حضور تمامی بازیگران نظام سلامت هستیم و حدود ۴ هزار شرکت کننده حاضر خواهند بود.

وی ادامه داد: در این کنگره شاهد برپایی ۴۰ کارگاه و ۲۷ پنل علمی خواهیم بود.

حمزه لو افزود: یکی از برنامه‌های کنگره، جشنواره حکیم جرجانی است که افراد برتر در حوزه علوم آزمایشگاهی مورد تقدیر قرار می‌گیرند و چهره ماندگار نیز معرفی خواهد شد.

دبیر اجرایی کنگره همچنین از حضور ۲۰۰ شرکت در نمایشگاه جانبی کنگره خبر داد و گفت: متأسفانه زنجیره تأمین کیت و تجهیزات آزمایشگاهی دچار اختلال شده است.

علیرضا لطفی کیان عضو هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران و دبیر بین الملل کنگره گفت: جامعه آزمایشگاهی ایران یک جامعه متکثر است که به نقطه قوت تبدیل شده است. زیرا، تشخیص‌های پزشکی مبتنی بر تشخیص آزمایشگاهی است.

وی افزود: جامعه آزمایشگاهی ایران با تمامی محدودیت‌ها، توانسته نقش خود را در تشخیص بیماری‌ها به خوبی ایفا کند و این مهم، در پاندمی کرونا به درستی نمایان شد.

لطفی کیان ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم توانمندی‌های همکاران علوم آزمایشگاهی را به دنیا نشان بدهیم و سعی کرده‌ایم افراد سرشناس دنیا در حوزه علوم آزمایشگاهی را به کنگره دعوت کنیم تا بار علمی کنگره را افزایش دهیم.

بیستمین کنگره کشوری و چهاردهمین کنگره بین المللی ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در روزهای ۲۶ لغایت ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ