عرضه ۹ خودروی جدید به بازار در سال جاری
اقتصاد ایران: مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه ۹ خودروی جدید به بازار در سال جاری خبر داد و گفت: افزایش تولید خودروسازان بزرگ کشور و اجرای گام دوم طرح تحولی خودرو با اصلاح قیمتها میسر میشود.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: پس از چهار سال متوالی که تولید در حدود سالیانه 800 هزار دستگاه بود و قسمتی از خودروهای تولیدی هم در پارکینگها انباشته میشد و به صورت ناقص و غیر قابل عرضه به بازار بود، در سال 1401 با رشد 39 درصدی، تولید بالای یک میلیون و 300 هزار دستگاه محقق شد.
وی بیان داشت: در سال جاری قصد داریم تا رکورد تولید خودرو در کشور را بشکنیم و به تولید بالای یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسیم.
این مقام مسوول وزارت صمت خاطرنشان کرد: پس از اجرای گام نخست که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت، در گام دوم طرح تحولی تمرکز بر توسعه محصولات بومی باکیفیت بر اساس پلتفرمهای جدید است و قصد داریم که 9 محصول جدید به بازار عرضه کنیم.
توکلی لاهیجانی ادامه داد: بر این اساس همراه با ازسرگیری واردات و موازی با شفافسازی عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، پیشبینی میشود بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش برود.
وی گفت: همچنین افزایش عرضه و واقعی شدن قیمتها از طریق افزایش قیمت کارخانه، سبب حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو و افزایش عرضه از طریق حذف زیان خودروسازان باشیم.
عدم طراحی و توسعه محصولات بومی، ریشه اصلی ناکارآمدی صنعت خودرو
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت اظهار داشت: در گام دوم که بسیار مهمتر است و هر بار صنعت خودروی کشور در همین گام متوقف مانده است، باید به ریشه اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروی کشور پرداخته شود که همانا عدم پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصولات بومی در زنجیره ارزش خودروسازان داخلی است.
توکلی لاهیجانی گفت: امروز به دلیل عدم دانش بنیان شدن این صنعت، ابتکار عمل در محصول در دست خودروساز داخلی نیست و به واسطه این وابستگی، جریان تولید خودروسازان داخلی مدام با فراز و فرود همراه است.
وی تاکید کرد: گام دوم تلاش برای دانش بنیان شدن این صنعت از طریق توسعه بن سازه (پلتفرمهای) بومی و توسعه محصولات با نشان ملی است؛ گسترش گفتمانی که با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور سال 1401 آغاز شد و در سال جاری در خودروسازان داخلی با قدرت بیشتر دنبال میشود تا با اتکا به هم افزایی منابع داخلی و عمق ساخت داخل بالا، ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بیشتری از طریق این صنعت حیاتی در کشور ایجاد شود تا آنگاه در گام سوم بتوان با خلق مزیتهای راهبردی داخلی به رقابت با خودروسازان جهانی و گسترش بازارهای صادراتی دل بست.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه