صادرات خدمات گردشگری به مهار تورم کمک می‌کند

اقتصاد ایران: رئیس گروه توسعه گردشگری اداره‌کل میراث لرستان گفت: با توسعه گردشگری می‌توان صادرات را ارتقا بخشید، صادراتی نه به شکل خروج کالا، بلکه از نوع صادر کردن خدمات گردشگری با ارزی که گردشگر هزینه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حجت‌اله عباسیان امروز در خرم‌آباد، با اشاره به تاثیر بخش‌های مختلف در توسعه اقتصادی، اظهار کرد: ضریب تکاثری یعنی میزان تاثیر درآمد حاصله از یک حوزه بر رشد اقتصادی، در بخش گردشگری بسیار بالاتر از بخش‌هایی همچون صنعت و کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: به طور نمونه با ورود گردشگر به یک منطقه، بخش‌های مختلفی همچون صنایع دستی، سوغات، اماکن اقامتی و پذیرایی، مراکز تفریحی و توریستی، بازارچه‌های محلی و فصلی و ... منتفع می‌شوند.

رئیس گروه توسعه گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه درآمدهای حاصل از گردشگری در سایر بخش‌های اقتصادی تکثیر می‌شود، افزود: این مهم موجب رشد تولید در دیگر واحدهای اقتصادی می‌شود.

عباسیان با تاکید بر اینکه رشد تولید تنها معطوب به تولید کالا نمی‌شود، گفت: گردشگری موجب تولید خدمات نیز می‌شود و از این‌رو می‌توان در زمینه رشد تولید به این بخش توجه ویژه‌ای کرد.

وی، افزایش درآمدهای ارزی را از جمله راه‌های مهار تورم عنوان و تصریح کرد: یکی از مشکلات گریبانگیر اقتصاد بسیاری از کشورها افزایش بی‌رویه در قیمت ارز است و افزایش در نرخ موجب رشد تورم می‌شود.

رئیس گروه توسعه گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه با افزایش صادرات می‌توان این وابستگی به ارز را کاهش داد، گفت: با توسعه گردشگری می‌توان صادرات را ارتقا بخشید، صادراتی نه به شکل خروج کالا بلکه از نوع صادر کردن خدمات گردشگری با ارزی که گردشگر هزینه می‌کند.

عباسیان ادامه داد: بنابراین افزایش میزان ورودی ارز به کشور توسط گردشگران باعث کنترل قیمت ارز و در نهایت موجب مهار تورم نیز می‌شود.

وی، بازنگری در قوانین گردشگری را لازم دانست و افزود: متاسفانه بروکراسی‌های دشواری در مسیر توسعه گردشگری وجود دارد و از این‌رو نیازمند بازنگری در قوانین و مقررات این حوزه است.

رئیس گروه توسعه گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین بر توجه بیشتر دولت به استان‌های کمترتوسعه یافته در بخش گردشگری تاکید و خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با کاهش نرخ سود تسهیلات پرداختی به پروژه‌های گردشگری و همچنین تسهیل صدور مجوزها نقش ویژه‌ای را در توسعه گردشگری داشته باشد.

عباسیان هم‌افزایی مدیریتی و بکار‌گیری امکانات دستگاه‌های مختلف برای توسعه گردشگری را یک الزام دانست و گفت: گردشگری یک فعالیت بین بخشی است و اداره‌کل گردشگری صرفا یک هماهنگ‌کننده است و ابزار اجرایی کامل را در اختیار ندارد و بنابراین باید دستگاه‌های مختلفی پای کار آمده و زمینه ایجاد تاسیسات گردشگری را فراهم کنند.

وی، افزایش بودجه‌های تبلیغاتی و بازاریابی را از جمله راهکارهای موثر در توسعه گردشگری خواند و گفت: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، توجه ویژه دستگاه‌های اجرایی به مناطق گردشگر‌پذیر، ورود رسانه‌ها و صداوسیما جهت فرهنگ‌سازی جوامع محلی، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای ایجاد جاذبه‌های انسان ساخت، استفاده از بخش خصوصی و دولتی کمک برای ایجاد تاسیسات و گونه‌های گردشگری همچون گردشگری سلامت، ورزش، عشایری، اکوتوریسم و مذهبی از دیگر راهکارهای توسعه گردشگری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ