فاطمی امین اعلام کرد:

هدفگذاری تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو

اقتصاد ایران: ­وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف‌گذاری تولید حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،سیدرضا فاطمی امین در ویژه برنامه هلال بهار شبکه خبر گزارشی از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۱ و هدفگذاری این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ ارائه کرد.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

 کدام یک از اسناد بالادستی را در سال ۱۴۰۱ پیگیری کردید و چه نتیجه‌ای حاصل شد؟

 اقتصاد مقاومتی مهمترین سند بالادستی برای وزارت صمت است. ما در اقتصاد شاخص‌های متعددی داریم، اما یک شاخص بسیار محوری و مهم تولید است. خوشبختانه تولید در سال ۱۴۰۱ وضعیت خوبی داشته، رشد بخش صنعت در ۹ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۸ درصد بود که ۲ برابر متوسط رشد اقتصادی کل کشور بود. همچنین رشد بخش صنعت در پاییز سال گذشته هم به ۱۱.۶ درصد رسید که از سال ۱۳۹۶ به بعد بی‌سابقه است.

فاطمی امین گفت: طبق آمار گمرک، در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱، واردات مواد اولیه یا همان کالا‌های واسطه‌ای ۱۴ درصد رشد داشته که نشان دهنده رونق تولید است و میزان اشتغال در بخش صنعت در پاییز به رکورد جدید ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

 چند واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه فعال در سال ۱۴۰۱ احیا شدند؟

 سال گذشته، ۳ هزار و ۲۰۰ واحد جدید به بهره‌برداری رسید و ۲ هزار و ۲۰۰ واحد هم سرمایه‌گذاری خود را توسعه دادند و به خطوط تولید خود اضافه کردند و ۱۶۰۰ واحد تعطیل هم فعال شدند.

 شاید برای بینندگان این سوال پیش بیاید که این عملکرد و آمار وارقام امیدخش رشد تولید، چرا در وضعیت معیشتی مردم دیده نمی‌شود؟

 ما در بسیاری از شهر‌ها مشکل کمبود کارگر داریم، مثل اشتهارد، ساوه، زرندیه، اسلامشهر، شهرک‌های اطراف قم یعنی آنقدر تولید بالا رفته که واحد‌های صنعتی نیروی کار پیدا نمی‌کنند.

فاطمی امین با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، گفت: در دهه گذشته رشد تولید بسیار کمتر از رشد تورم بود و برای اولین بار در اقتصاد ایران ۵ سال تورم بالای ۳۰ درصد داشتیم.

وی راهکار رفع مشکلات معیشتی مردم را هم رشد تولید دانست و افزود: زمانی که رشد تولید به مدت چند سال تداوم داشته باشد، مثل سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم، به تدریج می‌توان آثار منفی دهه گذشته را جبران کرد.

 وزارت صمت چه برنامه‌ای برای نوسازی و بازسازی خطوط تولید و ماشین آلات صنعتی در سال ۱۴۰۲ دارد؟

 وزارت صمت طرحی برای بازسازی واحد‌های صنعتی آماده کرده که یک نمونه آن نوسازی الکتروموتور‌ها است. بیش از ۶۰ درصد مصرف برق صنعت توسط الکتروموتور‌ها انجام می‌شود که تا ۱۰ درصد قابل کاهش است که با طرح جدیدی با وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

از ۸ دستور رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو چند دستور اجرایی شده؟

 عمده ۸ دستور رئیس‌جمهور اجرایی شده است مانند افزایش دوره گارانتی و رشد تولید. به عنوان نمونه در سال ۱۴۰۱ تولید خودروی کامل ۴۵ درصد رشد کرده که شامل همه انواع خودرو است. همچنین رتبه ایران در تولید خودرو در جهان از ۱۹ به ۱۶ کاهش پیدا کرد و ایران رتبه بالایی در رشد تولید خودرو دارد.

قرعه کشی خودرو چه زمانی به طور کامل حذف می‌شود؟

 متاسفانه به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند. در بازار ایران به طور متوسط باید ۱.۵ میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در ۴ سال قبل از ۱۴۰۱، فشار زیادی ایجاد کرده است. ضمن این که سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.

وی درباره برنامه تولید خودرو در سال جدید هم گفت: در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است؛ بنابراین تقریبا به تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد.

از نظر شما مهمترین اتفاق سال ۱۴۰۱ چه چیزی بوده؟

 تغییر رویکرد حکمرانی در وزارت صمت آغاز شده و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است، که یک تحول عمیق و راهبردی است همچنین امید فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به آینده افزایش یافته است.

 عیدی وزیر صنعت، معدن و تجارت به مخاطبان برنامه هلال بهار در سال جدید چیست؟

تلاش برای توازن اشتغال و تولید در کشور عیدی ما به مردم است، همچنین تمرکز بر توازن سرمایه‌گذاری از برنامه‌های وزارت صمت در سال جدید است و تلاش خواهیم کرد در سال ۱۴۰۲ کسب‌وکار‌های ایرانی در سطح بین‌المللی بدرخشند.

وی با اشاره به حمایت بیش از ۷۰ تشکل و اتحادیه تولیدی و صنفی کشور از عملکرد وزارت صمت در سال ۱۴۰۱، آن را نشانه همدلی در این بخش و سرمایه اجتماعی مناسب وزارت صمت خواند.

فاطمی امین همچنین از برنامه‌ریزی برای تعاملی شدن وزارت صمت علاوه بر آینده‌نگری در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ