افول اردوغان در گزارش نظرسنجی های میدانی / چرا اردوغان عقب افتاد؟

اقتصاد ایران: هیچکدام از شرکت‌های معتبر نظرسنجی ترکیه در تحقیقات میدانی خود، به نمونه‌ای دست نیافته اند که در یکی از ۸۱ استان ترکیه، اردوغان از رقیب خود جلو افتاده باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ترکیه قدم در مسیر انتخابات نهاده و احزاب و جریانات سیاسی این کشور، شب و روز در حال تلاش و تبلیغات هستند. آنان می کوشند تا بیشترین تعداد از ششصد کرسی پارلمان ترکیه را به دست بیاورند و سهمی در قدرت و ساختار اجرایی کشور داشته باشند. در این دوره از انتخابات، علاوه بر دو ائتلاف عمده، چندین حزب کوچک دیگر نیز به میدان رقابت ها آمده اند و شواهد نشان می دهد که انتخابات پیش رو، بسیار گرم و حساس پیش خواهد رفت.

اردوغان و باغچلی با تشکیل ائتلاف جمهور و با حمایت مصطفی دستیجی رهبر حزب وحدت بزرگ، یاپیجی اوغلو رهبر هداپار و فاتح اربکان رهبر حزب دوباره رفاه، در برابر ائتلافی قدرت نمایی می کنند که رهبران آن شامل کمال کلیچدار اوغلو و مرال آکشنر هستند اما در عین حال رهبران 4 حزب دیگر یعنی باباجان، داود اوغلو، کارملا اوغلو و اویسال نیز در ائتلاف ملت، در برابر اردوغان ایستاده اند.

 افول اردوغان در نظرسنجی

چرا اردوغان عقب افتاد؟

نظرسنجی ها نشان می دهد که تا اینجای کار هیچکدام از شرکت های معتبر نظرسنجی ترکیه در تحقیقات میدانی خود، به نمونه ای دست نیافته اند که در یکی از 81 استان ترکیه، اردوغان از رقیب خود جلو افتاده باشد.

سرویس ترکی یورونیوز، با مقایسه گزارش های چندین شرکت معتبر نظرسنجی ترکیه، نشان داده که بدون استثنا، همه موسسات نظرسنجی، در گزارش های خود، به شکل روشن و گویا، نشان داده اند که رهبر حزب جمهوری خلق یعنی کمال کلیچدار اوغلو از رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه پیشی گرفته است.

 افول اردوغان در نظرسنجی

اگر چه بین میانگین نتایج نظرسنجی ها تفاوت هایی وجود دارد اما به گفته تحلیلگران سیاسی، این اختلافات نه به خاطر تفاوت اعتبار و میزان جامعه آماری شرکت ها، بلکه مرتبط با ترکیب استانی و منطقه ای است. به این معنی که حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان، هنوز هم در استان های دور افتاده و محافظه کار به ویژه در آناتولی، جنوب و جنوب شرقی و دریای سیاه، آرای بالایی دارند اما در استان های پرجمعیت غرب ترکیه، این کمالیست های هوادار کلیچدار اوغلو هستند که از محافظه کاران پیشی گرفته اند.

 افول اردوغان در نظرسنجی

یکی دیگر از نکات مهم شرکت های نظرسنجی، اشاره به این نکته است که اردوغان در این دوره از رقابت ها، برای کسب رای جوانان و به ویژه رای اولی ها، شانس پایینی دارد و اغلب جوانان، تصمیم گرفته اند که به هدفی به نام پایان دادن به دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه روی خوش نشان دهند.

در استانبول چه خبر است؟

در انتخابات شهرداری های ترکیه در سال 2019 میلادی، زمانی که در کمال ناباوری، اکرم امام اوغلو نامزد مخالفین اردوغان، توانست دوست گرمابه و گلستان اردوغان یعنی بنعلی ییلدرم را شکست دهد، رئیس جمهور ترکیه به شدت برآشفته شد و اعلام کرد که تیم مشاورین حقوقی او، با کشف صدها نمونه از تخلفات گسترده در استانبول، آرای این حوزه را به چالش کشیده اند.

تنها یک روز پس از این سخنان اردوغان، شورای عالی انتخابات، حکم به برگزاری مجدد انتخابات داد تا این قلعه همچنان در دست اردوغان و یاران او بماند. اما سکنجبین صفرا فزود و امام اوغلو با آرایی به مراتب بیشتر از انتخابات اول، باز هم ییلدرم را شکست داد. حالا چند سال از آن رویداد سپری شده و ناظران تازه پی برده اند که چرا در آن روزگار، اردوغان همه آبرو و اعتبار سیاسی خود را به پای پیروزی ییلدرم خرج کرد.

اردوغان به خوبی می دانست که از دست رفتن استانبول همان و احتمال شکست در انتخابات ریاست جمهوری همان. چرا که استانبول 15 میلیون نفری، هم پایتخت اقتصادی و فرهنگی ترکیه و هم قلب تپنده تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور است و حزبی که نتواند در این شهر پیروز شود، در استان های دیگر نیز نمی تواند کاری از پیش ببرد.

در این چند سال، امام اوغلو و حزب جمهوری خلق کار خود را کرده اند و حالا مشخص شده در کلانشهری که اردوغان بیشتر عمر خود را در آنجا سپری کرده، محبوبیت خود را از دست داده است. گزارش های اغلب موسسات نظرسنجی نشان داده که اردوغان در منطقه زادگاه خود یعنی در استان های دریای سیاه و همچنین در آناتولی هنوز هم آرای خوبی دارد اما در استانبول، دست کم 8 درصد پایین تر از کلیچدار اوغلو ایستاده است.

تمام ترکیه با بحران اقتصادی درگیر است، اما بیشترین و ملموس ترین نمادهای تورم کمرشکن را مردم استانبول حس کرده اند. چرا که میزان تورم در بخش مسکن، مواد غذایی و حمل و نقل در استانبول، حتی نسبت به استان های نزدیک و همجوار، تفاوت فاحشی دارد و به جرات می توان گفت که اردوغان در استانبول، از بحران اقتصادی شکست می خورد.

در پایان باید گفت، ائتلاف ملت، متشکل از 6 حزب مخالف اردوغان، با معرفی کمال کلیچدار اوغلو به عنوان نامزد مشترک، تصمیم مخاطره آمیزی گرفت. چرا که اغلب تحلیلگران و ناظران سیاسی ترکیه بر این باور بودند که این احزاب به شکل ناخواسته، بزرگترین آرزوی اردوغان را محقق کرده اند و رقیبی را به میدان فرستاده اند که به راحتی در برابر سخنرانی های آتشین و هیجانی رهبر آکپارتی، شکست می خورد.

اما این تحلیل رفته رفته رنگ باخته و حالا این جمعبندی نزد تحلیلگران شکل گرفته که در این دوره از انتخابات و دست کم درباره کلیچدار اوغلو، این کاریزمای فرد نیست که پیروز نهایی را تعیین می کند بلکه ائتلاف احزاب است. بنابراین یگانه راه پیروزی اردوغان، نه حمله به شخص کلیچدار اوغلو، بلکه تلاش برای ایجاد خلل در ائتلاف ملت است. چرا که اگر دعوای قبلی و ماجرای قهر مرال آکشنر از ائتلاف ملت تکرار شود، بدون تردید راه برای پیروزی مجدد رهبر حزب عدالت و توسعه، هموار خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ