ماجراجویی از تنگه «چاهکوه» تا کهکشان راه شیری

اقتصاد ایران: بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی، تنگه «چاهکوه» این یکی از عجایب هفتگانه قشم را خواهید دید، آنجا که بومیان مقدسش می‌شمارند، دیواره‌ها بلند و اشکال خاصش محسورتان می‌کند و اگر اهل آسمان باشید جایی است که می‌توانید ستارگان کهکشان راه شیری را رصد کنید و به تماشا بنشیند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  قشم، این جزیره دلبرحاشیه خلیج فارس، شگفتی‌های در درون خود دارد که دیدن هر کدامش دنیایتان را تکان می‌دهد.
حالا که بهار است و هوا هنوز شرجی نشده، بیایید این بار، به جای ساحل و جنگل و پاساژگردی‌های مرسوم جزیره به «تنگه  چاهکوه» این یکی از هفتگانه قشم برویم.

پیش به سوی «تنگه  چاهکوه» این یکی از هفتگانه قشم

برای رسیدن به این پدیده زمین شناسی شگفت انگیز، باید از میدان درگهان بروید و از قسمت غربی خارج شوید، بعد  از حدود ۳۰ کیلومتر، در میدان به سمت راست که بپیچید. 40 کیلومتر دیگر طی کنید به روستای چاهوی شرقی می‌رسید. از راه سمت چپ ۲ کیلومتر  که بروید، تنگه چاهکوه پیش روی شماست.
حتما کفش‌های راحتی به پا کنید، لباس خنک بپوشید و آب کافی همراهتان باشد. دوربین یا موبایل با دوربین خوب دارید، بردارید. قبل از رفتن خبر دهید که کجا می روید و با بلدِ راه بروید چون به محض ورود به تنگه، آنتن‌تان می رود و تا برگشت ارتباط تان با دنیای بیرون قطع می‌شود.

 خوف نکنیدها، سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی، رستوران در روستای چاهوی شرقی وجود دارد. وقتی هم به ابتدای تنگه برسید، محل پارک برای ماشین، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروشگاه صنایع دستی و سوغات را خواهید دید،  فقط اینکه بالاخره قرار است وارد یک تنگه شوید و آنتن‌ها در آنجا، راه به جایی ندارند و امکاناتی که در موردش حرف زدیم در تنگه وجود ندارد، چون قرار است بکر بماند و دست نخورده. گفتن ندارد که اگر زباله‌ای داشتید با خودتان برمی‌گردانید تا فقط رد پایتان در طبیعت بماند و بس‌.

از «سه سر نگهبان» تا باور بومیان جزیره

قدم به این منطقه که بگذارید، درست در ورودی دره، چشمتان به دیدن تندیس طبیعی موسوم به «سه سر نگهبان» روشن می‌شود. حالا به ۴ چاهی می‌رسید که محلی‌ها برای ذخیره آب حفر کرده‌اند. احتمالا اسم این تنگه هم یا به دلیل این چاه‌هاست یا حفره‌های چاه مانندی که از فرسایش ایجاد شده‌اند.

به باور بومیان قشم این دره مقدس است و دلیل آن نیز جمع شدن آب باران ها در چاله هایی بوده است که در دل این تنگه واقع شده اند. از آنجا که این مردم می‌توانستند از این آب‌ها برای مصارف خود استفاده کنند به این دره، دره مقدس چاهکوه هم می‌گفتند.

تکه‌ای از آسمان در اعماق این تنگه

پس از گذر از کنار آن‌ها و ادامه مسیر، شکافی شگفت‌انگیز به‌شکل ضربدر در دل کوهی سنگی در انتظار‌تان ایستاده است. این شکاف شبیه به یک چهارراه است و ورود به هر مسیر آن، شما را به دره‌ای تازه می‌برد.

به دیواره‌های بلند تنگه چاهکوه که نگاه کنید، حیرت زده می‌شوید، عمق این دره به ۱۰۰ متر می‌رسد. گاهی اوقات، ارتفاع دیواره‌ها به‌قدری زیاد می‌شود که  فقط تکه ای از آسمان را می شود دید و بس؛ پس نور در برخی نقاط تنگه چاهکوه اندک است. 

 

 از صخره‌های غول آسا تا اشکال ماورایی

با ورود به تنگه چاهکوه باید خود را آماده دیدن صخره های غول آسا کنید که از هر دو طرف تنگه آن‌را احاطه کرده‌اند. هر چه جلوتر می‌روید مسیر سخت‌تر و عبور از آن دشوارتر می‌شود. در برخی نقاط فضا آنقدر محدود است که برای عبور باید از سمت پهلو خود حرکت کنید و نمی‌توان به صورت عادی از آن عبور کرد. اگر بتوانید سختی مسیر عبور از مسیر تنگه چاهکوه را به جان بخرید مطمئنا از مناظری که در انتظار شما هستند شگفت زده خواهید شد.

باید عاشق طبیعت و شکل و شمایلی باشید که آب و باد و باران به وجود می‌آورند، آن وقت تنگه چاه کوه برایتان ترجمان بی حد و شگفت آور تغییر تدریجی طبیعت در سال‌های زمین شناسی می‌شود. 

خوب نگاه کنید، دیواره‌های عمودی مرتفع، شیارهای موازی ناشی از فرسایش و حفره‌های نیمه کروی و بیضوی در سراسر تنگه، به چاهکوه زیبایی منحصربه‌فردی بخشیده‌اند.  طرح‌ها و اشکال گوناگون بر روی دیواره‌های دره، شما را به حیرت وا می‌دارند که چگونه این اشکال ماورایی به‌دست طبیعت خلق شده‌اند.

پایگاهی برای سیر در کهکشان راه شیری

 اینجا پاکی از زمین و آسمان می‌بارد، از آلودگی هوا هم خبری نیست. پس اینجا خوب جایی است برای علاقه‌مندان به نجوم و ستاره‌شناسی و تماشای آسمان شب. در حقیقت این تنگه، پایگاهی است برای اهلش تا  ستارگان کهکشان راه شیری کشف و از تماشایشان لذت ببرند.

درضمن اگر دستی بر آتش دارید و اصولی بدون آسیب به خود و طبیعت سنگ نوردی می‌کنید می‌توانید در این تنگه، مسیرهای جذابی را کشف کنید و چشم‌اندازی خاص‌تر از بقیه را به تماشا بنشینید. باشد که در همین بهار، بودن در این طبیعت بکر را تمام و کمال تجربه کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ