کووید در بارداری اختلالات عصبی-رشدی را در پسران افزایش می دهد

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید نشان می دهد پسران متولدشده از زنانی که در دوران بارداری مبتلا به کووید۱۹ بوده اند، ممکن است در معرض خطر تاخیر در رشد قرار داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، تأخیر در گفتار و عملکرد حرکتی شایع‌ترین بیماری تشخیص داده شده در این کودکان در ۱۲ ماهگی بود. نویسندگان مطالعه گفتند که این اختلال در پسران دیده شد اما در دختران دیده نشد.

دکتر «آندریا اِدلو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد بوستون، می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که فرزندان پسری که در رحم در معرض کروناویروس قرار می‌گیرند ممکن است در معرض خطر ابتلاء به اختلالات عصبی رشدی باشند.»

وی در ادامه افزود: «تاخیرهای حرکتی و گفتاری که در مطالعه ما ذکر شد، به خودی خود چیزی در مورد خطر ابتلاء به اوتیسم، اختلال بیش فعالی، یا سایر تشخیص‌ها که در مراحل بعدی زندگی انجام می‌شوند، نشان نمی‌دهد. مطالعه هنوز نمی‌تواند به این سوالات پاسخ دهد، و تنها به نیاز به پیگیری طولانی مدت این کودکان اشاره می‌کند.»

ادلو توضیح داد: «غیرمعمول نیست که عفونت‌های دوران بارداری بر نوزادان تأثیر بگذارد. عفونت‌های ویروسی و باکتریایی متعدد در بارداری با افزایش خطر تشخیص‌های عصبی رشدی در فرزندان مرتبط است. موضوع رایج، فعال شدن سیستم ایمنی مادر در طول عفونت در بارداری، به جای یک پاتوژن خاص است.»

ادلو در مورد اینکه چرا پسرها تحت تأثیر قرار می‌گیرند اما دختران نه، گفت که این شرایط بیماری در سایر عفونت‌ها نیز دیده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: «مشخص شده است که پسران هم در برابر تشخیص‌های عصبی رشدی آسیب‌پذیرتر هستند و هم به احتمال زیاد پاسخ‌های نامطلوبی به مواجهه درون رحمی نشان می‌دهند.»

این مطالعه جدید بیان می‌کند که مشخص نیست تغییراتی که در ۱۲ و ۱۸ ماهگی مشاهده می‌شود، نشانگر خطرات پایدار برای اختلالاتی مانند اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی ذهنی یا اسکیزوفرنی باشد.

ادلو گفت: «برای افراد باردار مهم‌ترین کار، واکسینه شدن برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری شدید کووید ۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ است. عوارض بیماری شدید همچنین با افزایش خطر زایمان زودرس همراه است که خود یک عامل خطر برای پیامدهای نامطلوب رشد عصبی است، بنابراین دلیل دیگری برای واکسینه شدن، جلوگیری از ابتلاء به نوع شدید بیماری است.»

همچنین مطالعات اخیر نشان داده‌اند که واکسیناسیون در دوران بارداری می‌تواند از بستری شدن در بیمارستان به خاطر کووید ۱۹ در نوزادان تا ۶ ماهگی محافظت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ