پرچم ایران در طول تاریخ؛

از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

اقتصاد ایران: می‌دانستید سبز و سفید و قرمز از چه زمانی به پرچم ایران راه یافتند؟ شیر و خورشید نماد چیست؟ درفش کاویانی چیست؟ امروز به بهانه روز جمهوری اسلامی ایران به تاریخ پرچم‌های کشورمان پرداختیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، با دیدن هر مسابقه و رقابت منطقه‌ای یا جهانی، چه تیم ملی‌مان بازی داشته باشد چه تیم‌های باشگاهی که پرچم تیم ملی را بر لباس خود نقش می‌کنند، دل‌مان در تمام لحظات برای آن پرچم خوش‌رنگ و سه‌رنگ غنج می‌رود و دوست داریم بالا ببینیمش. برای بالا ماندن این پرچم خوش‌رنگ، جان‌های بسیاری فدا کرده‌ایم و مرارت‌های بسیاری کشیده‌ایم. نه؟

اولین پرچم ایران چگونه بوده است؟!

امروز می‌خواهیم بدانیم پرچم ایران در طول تاریخ چگونه بوده است و از چه زمانی پرچم ما به سه رنگ سبز و سفید و قرمز تبدیل شده است؟ باید بگوییم این پرچم راه بسیاری آمده است از زمانی که یا بالکل سفید بود، یا بالکل سیاه بود، یا ترکیبی از رنگ‌های زرد و قرمز و آبی و غیره. اولین اشاره به پرچم ایران در متون تاریخی به اوستا برمی‌گردد. البته در اوستا از این پرچم با عنوان «درفشا» یاد شده است. درفشا نماد گاو بالدار بود. اولین تغییر در پرچم ایران، در زمان هخامنشیان اتفاق افتاد؛ «درفش شهباز»، نام پرچم هخامنشیان، از نقش پرنده شاهباز استفاده می‌کردند که پرنده‌ای شکاری بود و در دامنه‌های زاگرس زندگی می‌کرده است. با توجه به حضور نشانه‌هایی نظیر حوروس روی درفش شاهباز، حدس زده می‌شود که این پرچم بعد از فتح مصر و در دوران کمبوجیه دوم یا داریوش طراحی شده باشد.

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پای خورشید چه زمانی به پرچم ایران باز شد؟

بعد از هخامنشیان، این سلوکیان بودند که با حکمرانی بر ایران، برای اولین بار از خورشید در پرچم ایران استفاده کردند. بعد از سلوکیان نیز اشکانیان با کمی تغییر در طراحی، از همان نماد خورشید بهره بردند. البته اشکانی‌ها در جنگ‌ها پرچمی با نماد اژدها در دست داشتند و احتمال فکر می‌کردند اژدها برای میدان جنگ مناسب‌تر از خورشید است!

درفش کاویانی؛ شاید معروف‌ترین پرچم ایران

اما اولین پرچمی که در طراحی و شکل‌گیری آن یک خلاقیت بزرگ رخ داده بود، و اکثر ما آن را به درفش کاویانی می‌شناسیم، در دوران ساسانی‌ها شکل گرفت. جریان این پرچم هم از این قرار بود که کاوه آهنگر هنگام قیام در مقابل ضحاک، پارچه چرمی که هنگام آهنگری و کار بر کمر می‌بسته را باز می‌کند و بر سر چوبی می‌زند و اینگونه مردم را مقابل ضحاک متحد و رهبری می‌کند. همین چرم ساده تبدیل به پرچم ایران می‌شود و هر پادشاهی که بر مسند می‌نشیند، در و گوهری بر آن می‌افزاید و پرچم ایران را رنگین‌تر می‌کند.

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

بعد از ساسانی‌ها، طرح پرچم ایران به کلی دگرگون شد. امویان، خلافت بنی امیه، که بر ایران نیز حکمرانی می‌کرد، پرچمی کاملاً سفید را به عنوان پرچم خود انتخاب کردند. این پرچم بعد از افتادن حکومت اسلامی به دست عباسیان، به رنگ سیاه تغییر پیدا کرد. ناگفته مشخص است که در این دوره‌ها و تا زمان غزنویان، ایران به عنوان یک دولت محلی مستقل پرچمی نداشت. در دوره غزنویان، آنطور که تاریخ‌نویسان گفته‌اند، ایران صاحب پرچمی شطرنجی‌طور با رنگ قرمز بوده است.

از غزنوی تا صفوی، حال پرچم ایران خوب نیست

پس از غزنویان، سلجوقیان بودند که بر ایران حکومت کردند. برای پرچم سلجوقیان رنگ‌ها و شکل‌های مختلف بیان شده است، اما ظاهراً آنها به پرچم دوران عباسی یعنی رنگ سیاه برگشته‌اند؛ منتها این بار سیاه ساده نه، بلکه با افزودن طرح و نقش‌هایی مثل ماه، شیر، هما و اژدها.

در دوران خوارزمشاهیان نیز احتمالاً پرچم کشور مشکی یا زرد بوده است. در این دوران کشور آنقدر درگیر آشفتگی بوده که کسی برای تغییر پرچم وقت نداشته است!

با حمله مغولان به ایران، پرچم ایران دوباره دستخوش تغییرات شد. مغولان، ایلخانان و تیموریان هرکدام تغییراتی در ساختار پرچم ایران به وجود آوردند و هریک از آنها پرچم مخصوص خود را طراحی کرد. پس، تا زمان صفویان ایرانیان پرچم واحدی نداشتند.

ترکیب شیر و خورشید به میدان می‌آیند!

نماد شیر و خورشید، احتمالاً در دوره تیموریان به پرچم ایران اضافه شده است. در کتاب شمس‌الدین کاشانی طرحی کشیده شده که سربازان مغول را در حال حمله به نیشابور نشان می‌دهد و در این طرح در دست سربازان مغول پرچمی با نماد شیر و خورشید است. همین‌جا مشخص می‌شود که نشان شیر و خورشید از دوره تیموریان به پرچم اضافه شده است. اما شیر و خورشید در پرچم ایران چه معنایی داشتند؟ آنطور که می‌گویند انتخاب نماد خورشید به ستاره‌بینی و نقش خورشید در صورت فلکی اسد در منطقه البروج برمی‌گردد. اینگونه است که شیر و خورشید کنار هم می‌نشینند!

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

دوره صفوی، شیر و خورشید یا دایره؟!

به جز شاه اسماعیل اول و شاه تهماسب صفوی، تمام پادشاهان صفوی شیر و خورشید را در پرچم‌شان استفاده کردند. شاه اسماعیل از پرچم ساده‌ای به رنگ سبز استفاده می‌کرد، به نحوی که یک دایره زرد در بالای پرچم قرار داشت. شاه تهماسب خلاقیت بیشتری داشت و به جای یک دایره زرد ساده، از نشان ماه تولدش یعنی قوچ یا گوسفند استفاده کرد. با این تفاوت که خورشید را جایگزین دایره زردرنگ کرد و قوچ را جلوی خورشید گذاشت. یک پای قوچ به علامت حرکت و زندگی و مقاومت از زمین بلند شده و حس و حال زندگی به بیننده می‌بخشد.

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پرچم شاه اسماعیل صفوی، دایره زردرنگ در پس‌زمینه سبز

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پرچم شاه تهماسب صفوی، با قوچ و خورشید

معنای شیر و خورشید پرچم ایران در دوره صفوی

اینجا بد نیست اشاره کنیم که شاهان صفوی به علت ارادتی که به اسلام و تشیع داشتند، و به تبع آن دوست‌دار اهل بیت (ع) بودند، به شیر و خورشید پرچم ایران علاقه و عاطفه مذهبی و شخصی هم داشتند. در این دوره شیر نماد امام علی (ع) اسدالله غالب شناخته می‌شد و خورشید نمادی از عظمت خداوند و شکوه دین و روشنایی معنویت و مذهب. گذشته از اینکه شیر و خورشید خود می‌توانند نماد مذهب و حکومت هم باشند؛ خورشید نماد مذهب و حکومت نماد شیری که از آن مذهب پاسداری می‌کند.

عجیب‌ترین پرچم‌های ایران که تا به حال ندیدید!

بعد از صفویه ایران شاهد عجیب‌ترین پرچم‌ها شد. افشاریه که بعد از صفویه آمد، از ۳ پرچم رسمی استفاده کرد که همه آنها حالت مثلثی داشتند. اولین پرچم، پرچمی زردرنگ بود که دور آن را خطی به رنگ قرمز پوشانده بود و نشان شیر و خورشید وسط آن نقش بسته بود. این پرچم ۱۲ سال پرچم رسمی ایران بود.

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پرچم اول افشاریان که ۱۲ سال پرچم ایران بود

پرچم‌های بعدی در دوره افشاریه به ترتیب متشکل از رنگ‌های قرمز، سفید و آبی بودند که در پرچم سوم رنگ زرد هم به آنها اضافه می‌شد. این رنگ‌ها به شکل عجیبی از ضلع پایین مثلث به سمت دیگر امتداد می‌یافتند. یکی دیگر از عجایب این پرچم‌ها این است که از هیچ نقش و نشانی روی آنها استفاده نشد و سادگی بی نهایت زیادی داشتند. همچنین اگر امروز از این رنگ‌ها استفاده می‌کردیم، پرچم‌مان هیچ تفاوتی با پرچم روسیه نداشت!

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پرچم چهاررنگ افشاریان

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پرچم سه رنگ افشاریان

برگشت شیر و خورشید به پرچم، در دوره قاجار

شیر و خورشید در دوره قاجار و پهلوی دوباره به پرچم ایران برگشتند. با این تفاوت که در دوره قاجار شمشیری در دست شیر دیده می‌شود که گویا ذوالفقار شمشیر حضرت علی (ع) است. همچنین طراحی شیر و خورشید نیز کمی به‌روزتر شده و حالت زنانه‌تری به خود گرفته است.

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

اضافه شدن عنصر شمشیر به نماد شیر و خورشید در دوره قاجار

پس کو رنگ سبز و سفید و قرمز؟!

رنگ‌های سبز و سفید و قرمز برای اولین‌بار در دوره ناصرالدین‌شاه و در زمان نخست وزیری امیر کبیر در پرچم ایران به کار گرفته شد. ابتدا نواری از رنگ سبز در بالا و رنگ قرمز در پایین پرچم کشیده شده بود و رنگ غالب و زمینه پرچم، سفید بود، اما بعدتر این سه رنگ به سه نوار مساوی تبدیل شدند و در کنار هم قرار گرفتند. در میانه پرچم نیز همان شیر و خورشید معروف را دوباره می‌بینیم که این بار خورشید سرش را کمی بالاتر آورده و گویا به چشم‌های بیننده نگاه می‌کند. درباره معنای سه‌رنگ پرچم کشورمان هم نیاز به توضیح ندارد که رنگ سبز نشانه اسلام، رنگ سرخ نشان از خون شهیدان و رنگ سفید نمادی از صلح و دوستی و روشنایی است.

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پرچم ایران در دوره قاجار با سه رنگ معروف

در دوره پهلوی ساختار اصلی پرچم، یعنی همان سه رنگ سبز و سفید و قرمز با حضور شیر و خورشید حفظ شد، اما با چند تفاوت. اولاً اینکه نشان شیر و خورشید کوچک‌تر شدند و به نوار سبز رفتند، دوم اینکه شیر چهره مردانه‌تری به خود گرفت و واقع‌گرایانه‌تر شد، و سوم اینکه چهره زنانه خورشید نیز حذف شد و خورشید بدون صورت طراحی شد.

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پرچم ایران در دوره پهلوی با سه رنگ معروف

با وقوع انقلاب اسلامی و بعد از دوره پهلوی، تغییراتی در پرچم شکل گرفت. رنگ‌های سبز و سفید و قرمز حفظ شدند، اما با توجه به شعارها و خواسته‌های اسلامی مردم‌مان، نشان «لا اله الا الله» که همچون «الله» طراحی شده، جایگزین شیر و خورشید شد. همچنین به نشانه روز ۲۲ بهمن، ۲۲ الله اکبر در حاشیه رنگ سفید پرچم نقش بست.

پرچم ایران در طول تاریخ/ از درفش کاویانی تا سبز و سفید و سرخ

پرچم حال حاضر جمهوری اسلامی ایران

بد نیست بدانید طراح پرچم فعلی کشورمان دکتر حمید ندیمی، معمار، گرافیست و دانشیار دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ