سیزده بدر کجا بریم؟ / سفر به روستایی با کوه های عروسکی در نزدیکی تهران

اقتصاد ایران: روستای نمونه گردشگری اندج صخره‌های حفره دار و قالی معروفی دارد، این روستا گزینه مناسبی برای سفر نوروزی به شمار می‌رود.

  • اندج کجاست؟
  • صخره‌های نمره‌دار
  • صنایع دستی روستا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، یکی از روستا‌های گردشگری که فاصله نزدیکی با شهر تهران نیز دارد، روستایی است که با کوه‌های عروسکی‌اش شناخته می‌شود. روستایی در فاصله حدود ۲۳۰ کیلومتری از تهران، ولی در استان قزوین (کمتر از چهار ساعت). گردشگرانی که می‌خواهند در ایام تعطیلات، سری به روستا‌های نمونه گردشگری بزنند، این منطقه را انتخاب می‌کنند هم به جهت فضای سبز و بکری که دارد و هم جاذبه‌های پنهانش.

روستای نمونه گردشگری «اندج» صخره‌های حفره دار و قالی اندجی معروفی دارد. همین چند وقت پیش بود که این روستا به عنوان یکی از روستا‌های صنایع دستی از دو وزیر میراث فرهنگی و وزیر کشور لوح گرفت و نامش رسماً به عنوان روستای صنایع دستی کشور شناخته شد. اما حالا ببینیم این روستا چه جاذبه‌هایی دارد.

کوه های عروسکی

اندج کجاست؟

۸۰ کیلومتر از قزوین به سمت شهر معلم کلایه که بروید زمین‌های کشاورزی زیادی در کنار رودخانه اندج به چشم می‌خورد. مسیر رودخانه باعث شده روستا‌ها و زمین‌های کشاورزی متعددی بوجود بیاید. برخی ازاین روستا‌ها به دوره پیش از اسلام برمی گردد و خان ههای آن با سنگ‌های کوچک و بزرگ اطراف رودخانه ساخته شده است.

این منطقه که به اندج معروف است از دو قرن پیش به روستا تبدیل شده بود. در همین اطراف می‌توان بقایایی از یک قلعه را نیز پیدا کرد که با سنگ و ساروج ساخته شده این قلعه نشان می‌دهد که روستای اندج یا فرندج یا پرندج تاریخی به مراتب قدیمی دارد.

اندجی‌ها که به زبان تاتی صحبت می‌کنند؛ بیشتر به کشاورزی و دام داری و پرورش زنبور عسل می‌پردازند. اما در میان باغات انبوه آن‌ها می‌توان برنج و گندم و جو و یونجه هم دید. در فصل تابستان آلو، آلبالو، گیلاس، گردو، سیب و گلابی به وفور خودنمایی می‌کند و خیلی از آن‌ها توسط گردشگران خریداری می‌شود. اما قدم زدن در میان بافت تاریخی اندج هم لذتی وصف نشدنی دارد.

خانه‌های آن‌ها از گل خشت، چوب و سنگ ساخته شده است. یکی از همین بنا‌های چوبی و قدیمی را هم مرمت کرده و به عنوان بوم گردی از آن استفاده می‌شود تا گردشگران روستا اگر به هتل‌های اطراف رفته و جا پیدا نکردند، بتوانند در این خانه‌های قدیمی اقامت کنند و درعین حال با یکی از خانه‌های قدیمی بافت تاریخی روستا آشنا شوند.

صخره‌های نمره‌دار

وقتی آب و هوای این روستا و اطرافش آنقدر مطلوب باشد طبیعی است که گیاهان خودرو، دارویی و زیبایی هم در طبیعت بکر آن پیدا شود؛ بنابراین از لحاظ داشتن دارو‌های گیاهی هم این روستا جایگاه ویژه‌ای دارد و کسانی که این گیاهان را به خوبی می‌شناسند، در طبیعت به دنبالش هستند.

اما در کنار تمام این جاذبه‌ها، آنچه این روستا را به عنوان منطقه نمونه معرفی می‌کند دره و صخره‌های آن در شمال شرق الموت است به همین دلیل صخره‌هایش با شماره ۳۸۲ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید. صخره‌هایی که همجوار با قلعه حسن صباح و دریاچه اوان است این صخره‌ها در کنار آرامش رودخانه، چهره‌ای زیبا به روستا داده است. صخره‌هایی که حفره‌های بزرگی دارند و از دور جلوه زیباتری به خود می‌گیرند.

این منطقه برای سکونت انسان مناسب بوده به همین دلیل در یکی از صخره‌ها خانه‌ای با ابعاد کامل در دل سنگ تراشیده شده‌است که به نظر می‌رسد در گذشته با زمین فاصله کمتری داشته‌است، اما امروزه به دلیل فرسایش خاک بدون نردبان و امکانات لازم نمی‌توان وارد آن شد.

صنایع دستی

صنایع دستی روستا

مردم اندج از قدیم در روستا سبد و نمد می‌بافتند و گلیم اندجی نیز با طرح خاص این روستا نه تنها از قدیم شهرت داشته بلکه اکنون نیز شهرت جهانی دارد.

گلیم اندج یکی از صنایع دستی خاص الموت است. از ویژگی‌های منحصربه فرد آن طراحی بدون نقشه و رنگ و طرحی است که هر بافنده به صورت ذهنی آن را طراحی می‌کند.

مجتبی مظفری، دهیار روستای اندج است که درباره جاذبه‌های روستا گفته است: روستای اندج دارای ۵ اثر ثبت ملی است که می‌توان به صخره‌های اندج، خانه اربابی، قبرستان تاریخی نوبند، پذیرایی غذا‌های محلی و فرش اندج نسبت داد.

دهیار روستای اندج می‌گوید: آخرین اثری که پس از دو سال تلاش موفق به ثبت در سال ۱۴۰۰ شدیم گلیم اندیج بود که خوشبختانه این روستا را به عنوان اولین روستای ملی استان و به عنوان روستای ملی گلیم الموت به ثبت رساندیم.

منبع: خبرآنلاین

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ