جذابیت روز‌افزون ژانر ترسناک؛ چالش جدی والدین و نوجوانان ایرانی

اقتصاد ایران: سید‌ناصری مدیر انتشارات ذکر با بیان این مطلب که نشر کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۱ رونق چندانی نداشت،‌ گفت: نوجوانان ایرانی یکی از مخاطبان حرفه‌ای ژانرهای ترسناک و فانتزی هستند و یکی از چالش‌‌های جدی والدین با آن‌ها انتخاب این کتاب‌ها است.

- اخبار فرهنگی -

حمیدرضا سیدناصری مدیر انتشارات ذکر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان در سال 1401 گفت: به طور کلی در سالی که گذشت،‌ فروش کتاب کاهش قابل توجهی داشت و می‌توان گفت که سهم کتاب در سبد خانوار نسبت به گذشته باز هم کاهش بیشتری داشته است.

وی ادامه داد: البته در برخی حوزه‌ها از جمله حوزه آموزشی و کمک درسی خانواده‌ها مجبور به خرید هستند و ممکن است که فروش این کتاب‌ها افزایش را تجربه کرده باشند،‌ اما درمجموع نشر کودک و نوجوان در سال 1401 به دلیل مسائل اقتصادی رونق چندانی نداشت.

سید‌ناصری با اشاره به رونق کتاب‌های ترجمه در بازار نشر کودک و نوجوان گفت: از آنجایی که ایران عضو کپی‌رایت بین‌المللی نیست،‌ ناشران فعال در حوزه کودک و نوجوان بهترین آثار کشورهای دیگر را انتخاب کرده و با توجه به نیازسنجی که از بازار ایران دارند،‌ اقدام به ترجمه و انتشار این کتاب‌ها می‌کنند‌، اما در باور عموم اینگونه جا افتاده است که انتشار کتاب‌های ترجمه نوعی ضعف است و ناشر برای  فرار از هزینه‌های انتشار اقدام به انتشار این کتاب‌ها می‌کند،‌ در حالی که چنین نیست و هزینه‌های ترجمه نسبت به تألیف اندک نیست.

 وی افزود:‌ آیا می‌توان ادعا کرد انتشار کتاب تألیفی بدون نگاه به کیفیت محتوا به خودی خود ارزشمند است؟ این محتوا است که ارزشمند بودن یک اثر را مشخص می‌کند،‌ نه تألیفی بودن یا ترجمه‌ای بودن آن.گاهی نویسندگان کتابی را برای چاپ می‌آورند که گرته‌برداری از یک اثر ترجمه یا تألیفی دیگر است و یا گاهی اثری پیشنهاد می‌شود که هیچ اقبالی در بازار به آن نخواهد شد.

مدیر انتشارات ذکر با اشاره به افزایش تعداد کتاب‌های تجدید چاپی نسبت به چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان نیز گفت:‌ در وضعیت اقتصادی امروز‌، ناشر به دنبال فروش کتاب است،‌ اگر قرار باشد کتابی منتشر کند که در انبار خاک بخورد چه فایده‌ای دارد،‌ بنابراین به سراغ آثاری می‌رود که از فروش آن‌ها مطمئن است.ناشر علاوه بر اینکه یک بنگاه فرهنگی است یک بنگاه اقتصادی نیز به شمار می‌رود باید بتواند اقتصاد نشر را به چرخش در بیاورد.

وی با اشاره به پایین‌آمدن سن مطالعه رمان گفت:  نوجوانان ایرانی امروز یکی از مخاطبان حرفه‌ای ژانر رمان هستند و ژانر‌های ترسناک و فانتزی را بسیار علاقه‌مندند،‌ یکی از چالش‌‌های جدی والدین با نوجوانان بر سر انتخاب این کتاب‌ها است در حالی که به نظر من جای نگرانی نیست.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ