رونمایی از نشریه دیپلماسی اقتصادی اتحادیه تحکیم وحدت/ بخشی پور: این نشریه مبتنی بر ظرفیت های اقتصادی کشور برای مقابله با تحریم ها است

اقتصاد ایران: دبیر کل اتحادیه تحکیم وحدت و دبیر بین الملل این اتحادیه با حضور در خبرگزاری فارس از «نشریه دیپلماسی اقتصادی تحکیم وحدت» رونمایی کردند.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: نشریات دانشجویی همواره به عنوان بستری برای رشد و پرورش دانشجویان در زمینه نویسندگی بوده و فضایی برای بروز و ظهور استعدادهای مختلف و تقویت قلم آن ها است.  بر این اساس اتحادیه تحکیم وحدت در راستای بررسی تحولات اخیر کشور و تعاملات ایران با کشورهای همسایه در حوزه دیپلماسی، نشریه ای را با عنوان «دیپلماسی اقتصادی» برای اولین بار راه اندازی کرده است. 

در این راستا و با حضور امیر رضا بخشی پور دبیر کل اتحادیه تحکیم وحدت و سعید فراهانی دبیر بین الملل این اتحادیه با حضور در خبرگزاری فارس از «نشریه دیپلماسی اقتصادی تحکیم وحدت» رونمایی شد که در ادامه به جزئیات این نشست پرداخته ایم . 

امیر رضا بخشی پور دبیر اتحادیه تحکیم وحدت در این نشست گفت: در این نشست قصد داریم بررسی کنیم اتحادیه دفتر تحکیم برای چشم انداز فعالیت ها در حیطه واحد بین الملل چه چشم اندازی را برای آینده در نظر گرفته و چه قدم هایی تا الان برداشته است و در آینده میخواهد به چه سمت و سویی حرکت کند.

 

 

این نشریه مبتنی بر ظرفیت های اقتصادی برای مقابله با تحریم ها است

وی افزود: ما واحد بین الملل رو به دو حیطه کلی تقسیم کردیم که شامل تشکیلات سازی واحد بین الملل و مسائل محتوایی مرتبط با حوزه بین الملل است. در حیطه اول قدم های خوبی برداشته شد،ما تشکیلات سازی نسبی داشتیم، و ایضا در کنار آن با جلسات منظمی که مرتبط با وقایع و اتفاقات مرتبط با فضای بین الملل بود در طول روز های مختلف سعی کردیم خوراک فکری رو هم در این حیطه تولید بکنیم.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در حیطه بحث های محتوایی یکی از قالب هایی که در واقع روی آن کار کردیم بحث نشریه بود که خب الحمدالله اولین شماره ویژه نامه ی دفتر تحکیم وحدت در حیطه دیپلماسی اقتصادی که مبتنی بر ظرفیت های اقتصادی کشور برای مقابله با فضای تحریم ها و در راستای تقویت جریان مقاومت و مقاومت اقتصادی را تنظیم کردیم.

بخشی پور در ادامه گفت: این نشریه  الحمدالله به قبل از پایان امسال انجام شد، قصد داریم که انشاءالله این نشریه را در شروع سال جدید  بتوانیم در فضای دانشگاه های مختلف داشته باشیم، هدف اصلی تولید ادبیات پیرامون مقاومت اقتصادی در مقابل تحریم ها بوده ،که حالا ظرفیت های مختلف را سعی کردیم در این نشریه با قلم خود بچه های دانشجو داشته باشیم.

این فعال دانشجویی گفت: عمده نشریه،یعنی صد درصد نشریه توسط ظرفیت داخلی اتحادیه بسته شده،بچه هایی که نویسنده نشریه بودن اعضای فعال دفتر تحکیم بودند. انشاءالله اولین شماره ویژه نامه هست،‌ یعنی موضوعات بعدی که امروز کشور ما در حوزه بین الملل نیاز دارد یا نیازه به تبیین دارد، ورود میکنیم، بحث فلسطین رو برای شماره بعدی قصد داریم مفصلا کار کنیم.

یک شماره نشریه درباره جبهه مقاومت و حاج قاسم سلیمانی منتشر می شود

وی افزود: اگر خدا بخواهد بعدا یک شماره درباره جریان جبهه مقاومت و حاج قاسم سلیمانی منتشر می شود،  رهبر انقلاب در دیدار ماه رمضان سال ۱۴۰۱ فرمودند ارتباط گیری با جوانان انقلابی و اصطلاحا ضد امپریالیسم و ضد سلطه کشورهای مختلف پیگیری شود، رهبر معظم انقلاب  ۶ کشور را مصداقا اسم بردند، ۳ کشور منطقه افغانستان و پاکستان و عراق که از لحاظ فرهنگ و سنت ها به کشور ما نزدیک هستند و ۳تا کشور اروپایی رو هم در کنارش اسم بردند.

ارتباط گیری خود را با دانشجویان جهان اسلام آغاز کردیم

دبیر اتحادیه تحکیم وحدت گفت: چشم انداز ما این است که بتوانیم تشکیلات سازی باقی مانده را به اندازه ای گسترش دهیم که اگر خواستیم بعدا با جوانان انقلابی کشور های دیگه مرتبط شویم، بتوانیم حرف جمهوری اسلامی را برسانیم و در این زمینه ارتباط گیری خود را با دانشجویان جهان اسلام آغاز کردیم.

وی افزود: الان با یک مسئله و نقطه ضعف این چنینی در مجموعه تشکل های دانشجویی رو به رو هستیم که حالا ارتباط گیری سختی های خاص خودش رو داره،ارتباط گیری با جوان های کشور های دیگه را باید به رستی انجام دهیم.

 

 

بخشی پور عنوان کرد: موقعی که میتوانیم  دانشجویان را بیاریم دور یک میز جمع کنیم خیلی حرفی برای گفتن نداریم، علیرغم اینکه گفتمان انقلاب در حوزه ی نظام بین الملل حرف برای گفتن زیاد داره منتهی چون ما خودمان مسلط نیستیم به آن گفتمان نمی توانیم این را هم خوب منتقل بکنیم.

تمرکز اتحادیه تحکیم وحدت بر تشکیلات سازی است

وی افزود:  قدم اول این اتحادیه را بر تشکیلات سازی گذاشتیم، انشاءالله بعد از آن ارتباط گیری با جوانان انقلابی کشور های دیگه دومین چشم انداز این اتحادیه است که مبتنی بر اساسنامه اتحادیه است.

دبیر اتحادیه تحکیم وحدت گفت: اساسنامه اتحادیه تحکیم وحدت ویژتا اصرار کرده به تشکل سازی در جریان دینی و تشکل سازی در جریان جوانان اسلام گرای سراسر جهان و این موضوع از وظایفی است که در  اساسنامه  اتحادیه دفتر تحکیم ثبت صراحتا به آن تاکید شده است. 

بخشی پور تاکید کرد: ما در دهه اول تاریخ تحکیم در این حیطه به خوبی پیش رفتیم ولی متاسفانه در دهه های بعدی تاریخ دفتر تحکیم در زمینه حیطه ارتباط گیری با جوانان انقلابی سراسر دنیا دچار ضعف شدیم و ایضا ارتباط گیری ما با انجمن های اسلامی خارج از ایران هم ضعیف شد و ما یه ظریف قابل توجهی از انجمن های اسلامی سراسر دنیا از اروپا گرفته تا آمریکا و شرق آسیا داریم که ارتباط گیریمون با آن ها هم ضعیف است.

وی افزود: انشاءالله در دهه پیش رو که دهه ۵ ام فعالیت های اتحادیه دفتر تحکیم است دوباره بتوانیم اون فضا رو احیا بکنیم و با قوت بیشتری حتی نسبت به دهه ۶۰ فضا رو پیش ببریم.

برای پیشبرد مسائل حوزه بین الملل با مسئولان وزارت خارجه ارتباط گرفتیم

دبیر اتحادیه تحکیم وحدت در ادامه گفت:‌ برای پیشبرد مسائل بین الملل با مسئولان وزارت خارجه ارتباط گرفتیم، البته مسئله اصلی فراهم کردن بستر از طریق دستگاه های مرتبط نیست و چیزی که بنده از برایند کلی فعالیت ها در این حیطه احساس کردم اینکه که اگر واقعا  حرف های جدی باشه و ایضا دانشجویان مسلط باشند، بچه های خارج از کشور نیز همراه هستند و بستر های لازم رو مجموعه های مختلف مرتبط،دستگاه های مسئول فراهم می‌کنند و همکاری های لازم رو انجام می‌دهند.

بخشی پور در پایان تاکید کرد: بنده مسئله اصلی را مسلط بودن دانشجویان به فضای روابط بین الملل می بینم، چون فصا در ارتباط‌گیری با کشورهای خارجی یا با ایرانیان خارج از کشور فضای متفاوتی از آن چیزی که داخل هست.

یکی از چالش های اصلی دستگاه سیاست خارجی دیپلماسی اقتصادی است

سعید فراهانی دبیر بین الملل اتحادیه تحکیم وحدت نیز در ادامه گفت: یکی از مسائل اساسی و چالش های اصلی دستگاه سیاست خارجی ما در این چهل و چند سالی که از انقلاب اسلامی میگذرد بحث دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود:‌ معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه سال 98 تاسیس شد و  تا قبل از آن ما به طور تخصصی در حوزه دیپلماسی اقتصادی کاری نکردیم، تا آنکه یکسری فشار وارد شد و تحریم های امریکا باعث شد ما بحث دیپلماسی اقتصادی  را دنبال کنیم.  دیپلماسی اقتصادی بحثی است که در سال های اخیر به آن توجهی نشده و با تشدید شدن تحریم ها اهمیت این رویکرد در مسائل سیاست خارجی ما بیشتر نمایان شده است.

 

 

دبیر بین الملل اتحادیه تحکیم وحدت گفت: رهبر معظم انقلاب در دیداری که در ابتدای دولت با دولتمردان داشتند فرمودند که دیپلماسی رو معطل مسائل هسته ای نکنید ،دیپلماسی اقتصادی رو هم تقویت کنید، این تاکید رهبر انقلاب بر دیپلماسی اقتصادی در دوران تحریم ها اهمیت زیادی دارد.

دیپلماسی کشور در دولت گذشته درگیر مسائلی شد که هیچ آورده‌ای نداشت

فراهانی ادامه داد: متاسفانه در دولت گذشته دیپلماسی کشور درگیر مسائلی شده که هیچ اورده ای برای کشور نداشته و از این جهت با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از اساسی ترین نکاتی که مورد تاکید دستگاه سیاست خارجی قرار گرفته دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود: این مورد را هم عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تاکید می‌کند، حضور و سفر رئیس جمهور برای نشست سازمان همکاری اکو و کشور های همسایه در راستای بحث دیپلماسی اقتصادی بود.  حجم تجارت خارجی جمهوری اسلامی نیز به کشور هایی همسایه، افزایش پیدا کرده  است.

فراهانی گفت:‌ بحث دیپلماسی اقتصادی در مسائل دیپلماسی کشور و سیاست خارجی  اهمیت ویژه ای قرار گرفته است و ما میتوانیم آمارها را هم نگاه بکنیم که همچین امری رو ثابت می کند. برای نشریه دیپلماسی اقتصادی اتحادیه تحکیم وحدت اولین بحثی که پیگیری کردیم مفهوم دیپلماسی اقتصادی است.

سازمان همکاری شانگهای، اکو و بریکس در این نشریه بررسی شد

وی افزود: بعد از دیپلماسی اقتصادی سراغ سازمان همکاری شانگهای، اکو و ظرفیت های این سازمان برای جمهوری اسلامی ایران بررسی شد  و بعد از آن سراغ چشم انداز عضویت ایران در بریکس رفتیم.

فراهانی با اشاره به جزئیات نشریه دیپلماسی اقتصادی، گفت:  دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم را نیز بررسی کردیم و در این ارتباط ما راهکار ها و پیشنهاد هایی رو ارائه دادیم.

 دبیر بین الملل اتحادیه تحکیم وحدت در پایان با اشاره به اقدامات عملی این اتحادیه در حوزه بین الملل، گفت: انشاءالله سعی می‌کنیم نشست هایی را با مسئولین دستگاه سیاست خارجی کشور برگزار کنیم تا بتوانیم حلقه واسطی  بین مردم و مسئولین ایجاد کرده و روز به روز مسائل و معضلات حوزه بین الملل را حل کنیم.  

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ