همه‌چیز درباره بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن

اقتصاد ایران: تقریباً ۴۰۰ نفر ثبت نام از طریق سایت و دیگر فراخوان‌ها داشتیم و حدود ۷۰ نفر که به سایت دسترسی نداشتند و به نوعی از این فراخوان جا ماندند، به صورت تلفنی و حضوری درخواست کردند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب_ زینب رازدشت: سی و امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از روز شنبه ۱۲ فروردین ماه رسماً آغاز به کار می‌کند. طبق سنت هرساله بخش عفاف و حجاب در دل این نمایشگاه عرض اندام خواهد کرد. مدیریت بخش عفاف و حجاب در این دوره از نمایشگاه همچون سال گذشته برعهده انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب است که مدیریت آن را اسدالله سلیمانی رئیس انجمن برعهده گرفته است.

ساعتی در خصوص بخش عفاف و حجاب و برنامه‌های جدیدی این بخش با سلیمانی رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت و گو کرده‌ایم. آنچه از نظر می‌گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

* آقای سلیمانی چه تعداد در این دوره از بخش عفاف و حجاب ثبت نام کرده اند؟

هر تولیدکننده محصولات با معیارهای حجاب ایرانی و اسلامی و در صورت داشتن شرایط لازم از جمله جواز کسب و کار و مجوز شیما در این دوره ثبت نام را انجام داد. تقریباً ۴۰۰ نفر ثبت نام از طریق سایت و دیگر فراخوان‌ها داشتیم و حدود ۷۰ نفر که به سایت دسترسی نداشتند و به نوعی از این فراخوان جا ماندند، به صورت تلفنی و حضوری از ما درخواست کردند در این دوره از نمایشگاه قرآن حضور داشته باشند.

همه‌چیز درباره بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن

علی رغم سیاست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که شخص آقای معاف که بر این موضوع تأکید داشتند به دلیل وضع اقتصادی مردم کسی بیرون نماند و ما هم به صورت حداکثری ثبت نام را انجام دهیم. به همین جهت در این دوره تقریباً دو برابر سال گذشته ثبت نام را انجام دادیم. یعنی نزدیک به ۲۸۰ نفر تا این لحظه جانمایی کرده ایم.

در این دوره از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، غرفه‌ها دوبرابر شده است. تلاش خواهیم کرد تا مردم با تنوع بیشتری و دسترسی بهتری بتوانند مایحتاج مورد نیاز را خریداری کنند.

* در این دوره از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن چند تولیدکننده حضور دارند؟

از این ۲۸۰ نفر ثبت نامی که داشتیم، سعی کردیم بیشترین تعداد تولیدکننده باشد. همچنین اعضای انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، هم تولیدکننده هستند. همچنین بر اساس آماری که داریم، تقریباً بیش از دو سوم شرکت کنندگان در این دوره از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، تولیدکننده هستند و البته یک سوم این بخش هم به خانم‌هایی اختصاص داده شده است که کارهای خانگی دارند یا سرپرست خانوار هستند.

* این دوره از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه چه تفاوتی با دوره‌های پیشین دارد؟

حجاب اولی‌ها یکی از بخش‌هاست که در آن به کودکان و نوجوانانی که به سال تکلیف رسیده‌اند، روسری و شال ویژه هدیه خواهیم کرد. همچنین اجرای تئاتر در هر شب با یک سانس از دیگر برنامه‌های‌مان است که این اقدام برای نخستین بار برگزار خواهد شد و اجراها با محوریت حجاب خواهد بود.

نمایش آثار فاخر پوشش ایرانی در قالب حجاب، لباس ادوار، اقوام، نمایش روی مانکن، آثار حجاب در قومیت‌های مختلف ایرانی و دوره‌های تاریخی پیشین ایران، نمایش آثار هنری حوزه حجاب همچون گرافیک، نقاشی، تجسمی، نمایش آثار هنرهای تجسمی در قالب مجسمه و تصاویر و تابلوها با محوریت حجاب از دیگر بخش‌های عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن به شمار می‌رود.

همه‌چیز درباره بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن

بخش عکاسی رایگان با استایل حجاب تحت عنوان «خودت را با حجاب ببین» از بخش‌های این دوره از نمایشگاه است که افراد پس از آنکه عکس شأن را در آن فضای دیزاین شده گرفتند، می‌توانند عکس خود را دریافت کنند. همچنین بخش «من حجاب را دوست دارم» از دیگر بخش‌های این نمایشگاه به شمار می‌رود.
بخش مؤسسات فرهنگی حوزه حجاب با موضوع ترویج و نشر فرهنگ نشر همچون گروه روگا، دختران حاج قاسم، بخش هدایا به افراد کم حجاب (اهدای شال و روسری به افراد کم حجاب)، اتاق مادر و کودک (فضای نگهداری کودکان تا زمانی که والدین‌شان خریدها را انجام دهند)، بخش طرح ملی فردوس (تعویض چادر کهنه با نو)، دوخت رایگان چادر، دوخت نیم بهای چادرهای مدل دار، دوخت رایگان چادر رنگی و چادرهای نماز از دیگر بخش‌های این دوره از نمایشگاه به شمار می‌رود.

بخش دانش افزایی به فعالان حوزه حجاب، معرفی مؤسسات خدمات دهنده کسب و کارهای حوزه پوشاک اسلامی، شتاب دهنده‌ها، بخش بین‌الملل (ارائه محصولات دیگر کشورها، نمایش محصولات فاخر حجاب بر روی مانکن، حضور مترجم برای رایزنی و عقد قراردادهای بین‌المللی جهت صادرات محصولات از دیگر بخش‌های این دوره از نمایشگاه به شمار می‌رود. امسال برای نخستین بار عرضه پوشاک ویژه آقایان، نوجوان و جوانان را در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن خواهیم داشت. تولیدکنندگان این بخش می‌توانند محصولات شأن را با معیارهای پوشش عفیفانه در این دوره شرکت دهند.

* با توجه به شرایط اقتصادی مردم در این دوره از نمایشگاه قرآن، شاهد تخفیف‌های مناسبی خواهیم بود؟

حتماً این اتفاق خواهد افتاد. زنجیره‌ای که در نظام صنفی کشور تعریف شده است می‌توان به تولیدکننده، توزیع کننده و خرده فروش اشاره کرد. یعنی همان بنک دار و خرده فروش؛ زمانی که ما مستقیماً نمایشگاهی را برگزار می‌کنیم، یعنی بنک دار و خرده فروش را حذف کرده ایم.

اما با توجه به هزینه‌هایی که غرفه داران پرداخت می‌کنند ما در نظر گرفتیم حداقل آن تخفیف خرده فروشی که ۱۵ درصد است را اعمال کنیم؛ اگر ارباب رجوع و خریداری از یک غرفه‌ای خرید کردند، می‌توانند قیمت را از داخل پیج فروشنده جستجو کنند و ۱۵ درصد ارزان‌تر از آن خرید را داشته باشند. اگر غیر از این باشد، باید به ستاد اجرایی نمایشگاه قرآن مراجعه کنند و در نهایت ما به شکایت شأن رسیدگی می‌کنیم.

امسال بخش عفاف و حجاب در بخش رواق غربی مصلی قرار دارد که شامل دو سالن است؛ مردم توجه داشته باشند زمانی که از سمت شبستان وارد رواق غربی می‌شوند، پس از انتهای سالن اول، وارد سالن دوم شوند که البته بیلبوردها جهت راهنمایی مسیر مقابل بازدیدکنندگان قرار گرفته است همچنین چند تن از اتاق اصناف و اتحادیه‌های مختلف به عنوان ناظر در نمایشگاه قرآن حضور دارند تا بر قیمت‌ها نظارت کنند و تخلف‌ها را اعلام و گزارش کنند. دغدغه من این است که نمایشگاه قرآن پایگاهی برای ارائه محصولات عفیفانه باشد ولی این نمایشگاه فقط دو هفته برپاست باید فکری برای مردم کرد که در طول سال چنین امکانی را داشته باشند و برای تهیه محصولات حجاب سرگردان نباشند.

*در این دوره از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، هزینه غرفه‌ها چه میزان است؟

به هر حال بحث افزایش قیمت‌ها در همه بخش‌ها وجود دارد. سال گذشته در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، غرفه‌ها را متری ۶۰۰ هزار تومان به ما پیشنهاد کردند که در نهایت با مساعدت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غرفه‌ها متری ۳۰۰ هزار تومان اجاره داده شد.

امسال طبعاً حداقل قیمت باید همان ۶۰۰ هزار تومان می‌شد و قیمت پیشنهادی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بود که همچون سال گذشته از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهش کردیم تا افزایش قیمت نداشته باشند؛ علی رغم اینکه اطلاع داریم معاونت، مصلی را بیش از آنچه که به ما اجاره داره اند، هزینه می‌کند، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد به نوعی به این بخش سوپسید می‌دهد؛ بنابراین غرفه‌ها در این دوره به متری ۳۰۰ تومان اجاره داده می‌شود.

ما از غرفه داران در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن انتظار داریم رعایت قیمت‌ها را اعمال کنند. از آنجا که انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار کننده نمایشگاه نیست که اگر دنبال فروش و غرفه بودیم، پیش از ایام نوروز، به درخواست اتاق اصناف پاسخ می‌دادیم و در نمایشگاه‌های بهاره شرکت می‌کردیم. ما دنبال غرفه گرفتن و فروش محصولات حجاب نیستیم، البته این هم جزو اهداف مان است اما می‌توان گفت که یک درصد از اهداف مان به شمار می‌رود. اهداف اصلی ما در انجمن ذائقه سازی، جریان سازی و مطالبه گری در حوزه تولید پوشش‌های عفیفانه است.

همه‌چیز درباره بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن

من و همکارانم از دوم فروردین در مصلی مستقر هستیم تا به کلام مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم مبنی بر اینکه ایشان فرمودند که در حوزه حجاب هر آنچه که زمین مانده است را عملیاتی کنیم.

از گروه جهادی و هیأت اجرایی تولیدکنندگان محصولات حجاب تشکر کنم که عملاً دو ماه درگیر برگزاری این نمایشگاه هستند؛ از زمانی که اعلام شد، نمایشگاه را انجمن برگزار کند. همچنین خانم دولتی مدیرعامل انجمن طرح‌های ترویجی را ارائه دادند و در این دو ماه رفت و آمد داشتیم تا طراح‌ها آنالیز شود؛ عملاً از ۱۰ اسفند در دفتر انجمن مستقر بودیم و شروع به کار کردیم و تا ۲۸ اسفند همه اعضا مشغول آماده سازی بودند.

برگزاری نمایشگاه با ۳۰۰ غرفه برای هماهنگی و جانمایی کار دشواری است. از آنجا که در رواق غربی تا کنون نمایشگاه برگزار نکردیم، پنج مرتبه نقشه بخش عفاف و حجاب تغییر کرد. از زحمات اعضای انجمن تشکر می‌کنم که به عنوان سربازان مخلص مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند تا نمایشگاهی در شأن خانواده‌های محجبه برگزار کنند. اجرشان با صاحب چادر است، زیرا ریالی حقوقی نمی‌گیرند و بیشترین و بالاترین هجمه‌ها هم همیشه بخش مردم نهاد و انقلابی متحمل می‌شوند.

علی رغم اینکه اطلاع داریم معاونت، مصلی را بیش از آنچه که به ما اجاره داره اند، هزینه می‌کند، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد به نوعی به این بخش سوپسید می‌دهد؛ بنابراین غرفه‌ها در این دوره به متری ۳۰۰ تومان اجاره داده می‌شود درواقع ما به دنبال فروش محصولات صرف نیستیم بلکه دنبال یک جریان سازی و ذائقه سازی فرهنگی در حوزه حجاب هستیم؛ با توجه به کمک‌هایی که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه داشتند، از همکارانم تقاضا می‌کنم همه موارد را در این دوره از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن رعایت کنند.

همچنین در این دوره از نمایشگاه قرآن به خانم‌های ضعیف الحجاب که به تعبیر مقام معظم رهبری دختران ما هستند، شال و روسری اهدا می‌شود. البته برای خانم‌های محجبه هیچ زمانی بسته تشویقی نداشتیم، اما این دوره تلاش کردیم تا بخش عفاف و حجاب را به زیباترین وجه ممکن آذین بندی کنیم تا بانوان محجبه در یک فضای زیبایی وارد شوند و خریدهای شأن را انجام دهند.

* انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در چند دوره از نمایشگاه قرآن، بخش عفاف و حجاب را برگزار کرده است؟

اولین بار و همزمان با تشکیل انجمن، سال ۹۴ با مجمع ناشران بخش عفاف و حجاب را واقع در روبروی رواق غربی مصلی برگزار کردیم که البته در چادر توانستیم آن را برگزار کنیم. همچنین دو سال به صورت مشارکتی با کارگروه ساماندهی مد و لباس در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن را برگزار کردیم.

در سال ۹۷ شخص حقیقی وارد میدان شد که به عنوان مشاور برای برگزاری بخش عفاف و حجاب نمایشگاه تلاش کردم که پس از ثبت نام کل این بخش را انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار کرد. در ایام کرونا بخش عفاف و حجاب را به صورت مجازی برگزار کردیم و در نهایت سال گذشته و امسال به طور کامل بخش عفاف و حجاب را انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار می‌کند.

* در این دوره از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن، شاهد رنگ‌های شاد در محصولات حجاب خواهیم بود؟
کسانی که در حوزه عفاف و حجاب کار می‌کنند و یا پوشش‌هایی که در کف خیابان شاهد هستیم، توسط تولیدکنندگانی انجام شده است که عضو انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب هستند. حتی به جرأت می‌توانم بگویم اعضای نمایشگاه گوهرشاد و جشنواره یازدهم مد و لباس فجر از اعضای انجمن بودند. الحق و الانصاف انجمن طراحان خوبی دارد که بر حسب نیاز روز جامعه کار می‌کنند و خود جوش و بدون اینکه ما به آنها تأکید کنیم، به سمت رنگ‌ها و مانتوی شکیل در عین حال اسلامی رفته اند. انشالله مردم در این دوره شاهد تنوع بزرگی در بحث عفاف و حجاب خواهند داشت.

* بخش عفاف و حجاب در کدام بخش از نمایشگاه قرآن دارد؟

امسال بخش عفاف و حجاب در بخش رواق غربی مصلی قرار دارد که شامل دو سالن است؛ مردم توجه داشته باشند زمانی که از سمت شبستان وارد رواق غربی می‌شوند، پس از انتهای سالن اول، وارد سالن دوم شوند که البته بیلبوردها جهت راهنمایی مسیر مقابل بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
سعی کرده ایم در این دو سالن تولیدکنندگان و برندها حضور داشته باشند تا از نظر محتوا و کیفیت هر دو سالن عادلانه باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ