آذربایجان شرقی قطب گلخانه‌های مدرن کشور است

اقتصاد ایران: تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از صادرات بیش از ۳۲۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی قطب گلخانه‌های مدرن کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جمع خبرنگاران بیشتر محصولات صادراتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی را شامل محصولات گلخانه‌ای، فراورده‌های دامی، چرم و پوست و کنسانتره اعلام و اظهار کرد: همان طور که اشاره شد این محصولات به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی از جمله کشورهای همسایه و روسیه صادر می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه تولید محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن گفت: سال گذشته با افزایش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی محصولات مواجه بودیم که افزایش ۱۰ برابری محصولات گلخانه‌ای و نیز زیرکشت بردن زمین‌های آیش از جمله این موارد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در رابطه با اقدامات عملی شعار سال گذشته خاطرنشان کرد: شعار سال گذشته بر مبنای اشتغال و دانش بنیان بود که در حوزه دانش بنیان بودن بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها عقب مانده است اما در ابتدای همان سال طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزی ما هم بنا را بر دانش بنیان کردن بخش‌های جهاد کشاورزی کردیم و نیازمندی‌های دانش بنیانی را احصا و بر آن اساس فراخوان صادر کردیم.

فتحی ادامه داد: بر این اساس دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری همکاری خوبی با ما کردند و دهکده نوآوری و فناوری را با تأسیس ۳۶ شرکت ایجاد کردیم که ۱۳ شرکت هم اکنون به دانش بنیان تبدیل شده اند.

وی اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی را منوط به رونق تولید و رشد آن دانست و گفت: هم در حوزه تشکیل شرکت‌های دانش بنیان و هم جذب دانش آموختگان اقدامات خوبی انجام شد که در این راستا ۱۵۰ شرکت خدمات نظام مهندسی استان در حال تبدیل به دانش بنیان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به نیازهای جانبی بخش کشاورزی از تولید برخی از تجهیزات نوین کشاورزی توسط شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی بیشترین نیاز دامداران بوده و بیشتر آن محصول وارداتی است، چند شرکت دانش بنیان اکنون از ضایعات محصولات کشاورزی فراورده‌های دامی تولید می‌کنند همچنین در زمینه آبیاری نوین نیز تجهیزات مورد نیاز در استان توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود.

فتحی همچنین در زمینه تحقق شعار سال امسال خاطرنشان کرد: نامگذاری شعارهای سال پایه اقتصادی دارند و رهبر معظم انقلاب نیز هوشمندانه مهار تورم را در کنار رشد تولید مطرح کردند چرا که مهار تورم منجر به رکود می‌شود اما رشد تولید جدا از سرمایه گذاری نیست و در بخش کشاورزی برای ایجاد تولید باید سرمایه گذاری جدیدی اتفاق افتد.

وی ادامه داد: در رابطه با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سال گذشته سال بی نظیری در این باره بود چراکه شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز در زمینه گلخانه، دامداری، پرورش زنبورعسل و غیره سرمایه گذاری کلانی انجام دادند و از این حیث آذربایجان شرقی قطب گلخانه‌های مدرن کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برندسازی را پاشنه آشیل محصولات کشاورزی استان دانست و گفت: این استان با داشتن محصولات بی نظیری همچون پنیر لیقوان قابلیت برند شدن را دارد که حوزه بازرگانی سازمان با همکاری اتاق بازرگانی و وزارت صنعت و معدن وارد شده است.

فتحی ادامه داد: البته محصولات گلخانه‌ای استان از جمله خیار، گوجه فرنگی و فلفل تولیدی در منطقه آزاد ارس هم اکنون به برند (تجاری سازی) تبدیل شده است به طوری بیشترین محصول تولیدی به کشور روسیه و ترکیه و برخی کشورهای همجوار صادر می‌شود.

وی با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی استان گفت: زردآلوی مرند، نخودچی ممقان، پسته و زعفران بناب از جمله محصولات مرغوب ما هستند که در حال تبدیل به برند (نام تجاری) شدن هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در زمینه تولید زعفران استان در حال تبدیل شدن به قطب در کشور است، افزود: با وجود سابقه طولانی استان‌های دیگر در زمینه تولید زعفران، عملکرد هکتاری ما و نیز کیفیت زعفران تولیدی استان در کشور نمونه است و از هر هکتار چهار تا ۶ کیلو زعفران برداشت می‌شود که نسبت به سایر استان‌ها ۲ کیلو بیشتر است.

فتحی همچنین ادامه داد: در زمینه تولید پسته نیز عملکرد هکتاری استان نسبت به کرمان بالاتر است به طوری که در کرمان در هر هکتار ۱.۱ تن و در آذربایجان شرقی ۱.۴ تن پسته برداشت می‌شود و از نظر کیفیت نیز سبزینگی مغز پسته تولیدی استان بیشتر از سایر محصولات است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ