بازدهی ۱۷۷ درصدی سکه گرمی از دلار و طلا هم سبقت گرفت !

اقتصاد ایران: سکه گرمی بین انواع سکه‌ها و بازارهای خرد با ۱۷۷ درصد، بیشترین بازدهی را در سال گذشته به‌ ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فرارو، روند بازارهای خرد در سال گذشته طوری بود که بعد از سکه یک گرمی، ربع‌، نیم‌، تمام طرح جدید و قدیم بیشترین بازدهی را داشتند و طلا و دلار از این حیث رتبه‌های بعدی را به‌خود اختصاص دادند. شاخص بورس هم با وجود تقلا که در روزهای پایانی سال، نهایتا فعالیت را با ثبت رشد ۴۱ درصدی به‌ پایان رساند که کمترین بازدهی در بازارهای خرد به‌حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش، نمودار قیمت طلا در سال گذشته، جهش ۱۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. ۲۸ اسفند طلافروش‌ها در خرید و فروش‌ها قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار را ۲.۶۴۰ میلیون تومان محاسبه می‌کردند در حالی که ششم فروردین سال قبل، ۱.۲۳۵ میلیون تومان به‌ثبت رسید. یعنی ظرف یک سال هر گرم طلا ۱۸ عیار بازدهی ۱۱۳ درصدی داشت.

به‌این ترتیب کسی که با ۱۰۰ میلیون تومان در شروع سال به قصد سرمایه‌گذاری سراغ خرید طلا رفته، در پایان سال به ۲۱۷ میلیون تومان نقدینگی رسیده است. کمترین قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در سال گذشته، ۱.۱۹۶ میلیون تومان بود که ۲۹ مرداد روی تابلو طلافروشی‌ها و صرافی‌ها دیده شد.

سکه گرمی بین انواع سکه‌های طلا بیشترین بازدهی را با ۱۷۷ درصد داشت. هر قطعه سکه گرمی در آخرین روز معاملاتی سال قبل به‌ شکل تک‌فروشی، ۶.۸۱۰ میلیون تومان قیمت داشت و ابتدای سال آن را ۲.۴۵۰ میلیون تومان می‌فروختند.

کسی که اوایل سال با ۱۰۰ میلیون تومان توانسته حدود ۴۰ قطعه سکه گرمی بخرد، ۲۸ اسفند امکان فروش همین تعداد سکه با قیمت تقریبی ۲۷۲ میلیون تومان را داشت.

ربع‌ و نیم سکه با ثبت بازدهی ۱۶۷ و ۱۴۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. قیمت ربع‌ سکه از ۴.۲ به ۱۱.۲۲۰ میلیون تومان رسید. روی تابلو صرافی‌ ها و طلا فروش‌ها در آخرین روز سال نیم‌ سکه درحالی ۱۸.۵۳۰ میلیون تومان دیده می‌شد که در ابتدای سال ۷.۴۲۰ میلیون تومان تمام می‌شد.

سکه تمام‌ طرح جدید و قدیم هم ۱۳۸و ۱۳۳ درصد افزایش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید در این مدت از ۱۲.۵۲۳ به ۲۹.۸۲۱ میلیون تومان رسید. بالاترین قیمت سکه تمام در سال گذشته ۳۱.۳۵۰ میلیون تومان بود که چهارم اسفند به‌ثبت رسید. سکه تمام‌ طرح قدیم هم که در آخرین روز معاملانی سال ۲۸.۲۲۶ میلیون تومان فروخته شد در حالی که ابتدای سال ۱۲.۰۷۳ میلیون تومان ارزش داشت.

قیمت دلار آزاد در سال گذشته بالغ بر ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد. روز ۲۸ اسفند فروشنده‌های دلار آزاد در میدان فردوسی رقم ۴۷۲۰۰ تومان را به خریداران پیشنهاد می‌دادند که به‌معنی رشد ۲۱ هزار تومانی قیمت هر دلار ظرف یک سال است. دلار آزاد سال گذشته را با نرخ ۲۶۲۰۰ تومان آغاز کرده بوده بود.

طبق نمودار بالاترین رقمی که برای اسکناس آمریکایی به‌ثبت رسیده، ۵۳۲۰۰ تومان بود. در بازار برخی از سرمایه‌گذاران بجز دلار سراغ امثال یورو و پوند هم می‌روند که از حیث بازدهی، دلار اوضاع بهتری داشت و میزان افزایش قیمت یورو و پوند در این مدت ۷۷ و ۶۹ درصد محاسبه می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ