معرفی ۵۰ پروژه سرمایهگذاری در هر منطقه آزاد کشور
اقتصاد ایران: دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از طراحی برنامههایی مبنی بر تاکیدات ریاست جمهوری، برای معرفی ۵۰ پروژه سرمایهگذاری در هر منطقه آزاد با اعتباری معادل ۴ میلیارد یورو خبر داد و خواستار همکاری تمامی مناطق آزاد برای معرفی این پروژهها برای طرح در کمیسیونهای مشترک ایران با سایر کشورها باهدف جذب سرمایهگذار شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، حجتالله عبدالملکی امروز سه شنبه در جلسه شورای معاونان سازمان منطقه آزاد چابهار که با حضور مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد، ضمن اشاره به شعار سال جدید بیان کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری و شعار انتخاب شده برای امسال، مأموریت اصلی مناطق آزاد کمک به رشد اقتصاد و تولید کشور است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: رشد سرمایهگذاری و صادرات در کنار اطلاعرسانی قوی سه رویکرد مناطق آزاد کشور باهدف عملیاتی کردن شعار سال ۱۴۰۲ است.
وی تأکید کرد: انتخاب شعار "مهار تورم، رشد تولید" از سوی رهبری مبتنی بر علم دقیق روز دنیا و ادبیات اقتصاد جهان است که رشد مزیتها را ناشی از سرمایهگذاری و تولید میداند.
به گفته عبدالملکی، تورم با رشد دادن بخشهای فاقد مزیتی همچون بازارهای مالی دلار و ملک و ... جلوی رشد تولید و اقتصاد سازنده را گرفته، مصرفهای ناشی از نیازهای انسانی را افزایش میدهد که درنهایت منجر به اختلال در سرمایهگذاری میشود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور ادامه داد: رشد سرمایهگذاری و رشد صادرات دو اقدامی است که مناطق آزاد در حوزه رشد تولید باید صورت دهند.
به گفته وی، فراهم کردن زمینه برای جذب بیشتر سرمایهگذاران با توجه به مزیتهای ویژه مناطق آزاد با معرفی این امتیازات در داخل و خارج کشور نخستین قدم است.
تقویت سه حوزه صادرات محور در مناطق
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور بر رشد صادرات بهعنوان دومین رویکرد مناطق در سال جدید تأکید کرد و افزود: با توجه به محدودیت بازار داخلی، برای رشد اقتصادی کشور نیازمند توسعه صادرات در سه جنبه صادرات تولیدات هر منطقه، صادرات مجدد و صادرات از سرزمین اصلی بدون ایجاد ارزشافزوده هستیم.
عبدالملکی ادامه داد: مناطق آزاد میتوانند برای تولیدکنندگان داخلی که تولید مازاد دارند یا با کمبود بازار فروش مواجه هستند، بهعنوان پل ارتباطی عمل کرده و با معرفی بازارهای جدید در خارج از کشور، نقش تسهیلگری برای صادرات محصولات از سرزمین اصلی به خارج از کشور داشته باشند.
وی با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد در دولت سیزدهم یادآور شد: راهبرد نخست ما مردمی کردن مناطق آزاد است که با اولویت فعالان اقتصادی منطقه، مردم بومی و مردم ایران سعی داریم وظیفه خود را در قبال توسعه اقتصادی کشور به نفع مردم ایفا نماییم.
جهاد اطلاعرسانی در مناطق الزامی است
عبدالملکی در ادامه این جلسه بر نقش روابط عمومیها برای معرفی ظرفیتها و اقدامات مناطق تأکید کرد و گفت: سومین رویکرد ما در سال جاری، معرفی اقدامات صورت گرفته در مناطق و معرفی بستههای سرمایهگذاری برای جذب سرمایهگذار است که نیاز به اقدامی جهادی در عرصه اطلاعرسانی دارد.
وی مشکل کمبود جذب سرمایهگذار در مناطق آزاد کشور را ناشی از دو مقوله اشکال در فضای کسبوکار(قوانین و ضابطهها) و نبود اطلاعرسانی کافی دانست و عنوان داشت: منطقه آزاد چابهار در حوزه کاهش مراحل و زمان صدور مجوزهای مختلف بسیار موفق عمل کرده که باید تمامی این اقدامات بهخوبی مستندسازی شده و بازتاب خبری پیدا کند.
وی ضمن تقدیر از عملکرد مدیریتی منطقه آزاد چابهار یادآور شد: عملکرد تیمهای یکدست و منسجم مورد حمایت ریاست محترم جمهوری است و این منطقه آزاد باید به فکر طراحی برنامههایی با افق بلندمدت برای سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۸ باشد.