«پارس‌آباد مغان» نگین گمشده گردشگری شمال ایران

اقتصاد ایران: پارس‌آباد- شهرستان پارس‌آباد مغان در جوار سواحل سحرانگیز رودخانه پرآب ارس، با داشتن آب و هوای معتدل از بهترین مقاصد گردشگری استان اردبیل در اولین ماه از بهار محسوب می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها -بابک آدیگوزلی: شهرستان پارس‌آباد که در سواحل سحرانگیز و دیدنی رودخانه پرآب ارس است، تکه‌ای زیبا از جورچین استان سرسبز اردبیل است که طبیعت دل‌انگیز آن چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.

شهرستان پارس‌آباد از شمال‌غربی تا شمال‌شرقی با مرز جمهوری آذربایجان، از جنوب شرقی تا جنوب با شهرستان بیله‌سوار و از جنوب غربی با شهرستان اصلاندوز همسایه است.

«پارس‌آباد مغان» نگین گمشده گردشگری شمال ایران

شهرستان پارس‌آباد در شمال استان اردبیل و با آب و هوای معتدل که با کشور جمهوری آذربایجان حدود ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی دارد و این منطقه به علت دارا بودن ظرفیت‌های مختلف گردشگری، مقصد مسافران نوروزی است.

شهرستان پارس‌آباد با داشتن آثار تاریخی، آب و هوای معتدل و چهار فصل و سرسبزی مزارع و طبیعت زیبایی حاشیه رود ارس و دریاچه شهرک مغان و تالاب‌های موجود، جاذبه فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت شهرستان پارس‌آباد برابر با ۱۴۵ هزار و ۱۹۲ نفر بوده است.

فرش‌بافی مهمترین صنایع دستی منطقه است و عشایر و روستاییان منطقه مغان در استان اردبیل ورنی‌های نفیسی تولید می‌کنند که نقش و نگارهای زیبای روی بدنه آنها بیشتر از طبیعت منطقه و شیوه زندگی عشیره‌ای آنها الهام گرفته است.

زیبایی‌های سحرانگیز این منطقه به گونه‌ای است که اکثر میهمانان حاضر، این منطقه را به عنوان نگین گمشده گردشگری شمال اردبیل یاد می‌کنند.

«پارس‌آباد مغان» نگین گمشده گردشگری شمال ایران

فرودگاه پارس‌آباد مغان نیز به عنوان اولین فرودگاه استان که ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری و اقتصادی شهرستان پارس‌آباد محسوب می‌شود، روزهای شنبه، یکشنبه و پنجشنبه هر هفته با پرواز تهران - پارس‌آباد و بالعکس راه را برای عموم مردم و گردشگران هموار می‌کند.

چهل پله

چهل پله کانالی عظیم در پنج کیلومتری روستای دوستلوکندی از توابع شهرستان پارس‌آباد که یکی از مناظر بکر و طبیعی این منطقه است که هر ساله گردشگران و میهمانان زیادی را به خود جذب می‌کند.

مردم این شهرستان در زمان جشن‌های عروسی و روزهای تعطیل نیز برای خوش‌گذرانی به این مکان دیدنی می‌آیند و به دلیل داشتن ۴۰ عدد پله در سراشیبی آن به «چهل پله» معروف شده است.

قلعه اولتان

قلعه اولتان در ۱۵ کیلومتری شهر پارس‌آباد و در کنار رودخانه ارس قرار دارد که این قلعه یک‌هزار متر مربع مساحت و به گفته باستان شناسان قدمت تاریخی این بنا ۲ هزار و ۵۰۰ سال است.

«پارس‌آباد مغان» نگین گمشده گردشگری شمال ایران

این دژ نخست به دست اشکانیان پدید آمد و تا سده ۱۲ هجری مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به حدس و گمان‌های کاملاً علمی هنوز قسمت اعظم ساختمان‌های قلعه در زیر خاک مدفون است.

این محوطه باستانی که جز مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است، با شماره ۲ هزار و ۶۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه شهرک آیت‌الله غفاری

سواحل همیشه بهترین مکان برای تفریحات بوده و دریاچه شهرک مغان در پارس‌آباد یکی از این گزینه‌ها است

دریاچه شهرک شهید غفاری از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان پارس‌آباد با مساحت ۱۴۰ هکتار است که در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی شهر پارس‌آباد و کنار روستای ابراهیم کندی قرار دارد.

«پارس‌آباد مغان» نگین گمشده گردشگری شمال ایران

دریاچه شهرک مغان یکی از مناطق تفریحی پارس‌آباد است و سالانه ده‌ها هزار نفر از دوستداران طبیعت از این دریاچه، جنگل‌ها، مناظر و چشم‌اندازهای باصفا و سرسبز پیرامون آن دیدن می‌کنند و همچنین جزیره ۲ هکتاری نیز در وسط این دریاچه ایجاد شده که از دیدنی‌های این منطقه است.

تالاب «تپراق‌کَندی»

تالاب «تپراق‌کندی» از خاص‌ترین تالاب‌های کشور با برخورداری از طبیعتی غیرقابل وصف، لبخند زیبای خود را به میهمانان و گردشگران حاضر در استان اردبیل هدیه می‌دهد.

این تالاب با ۱۵ هکتار وسعت در ضلع جنوبی روستای تپراق‌کندی از توابع بخش اسلام‌آباد مغان قرار داشته و فاصله این روستا با تالاب ۹۰۰ متر است.

«پارس‌آباد مغان» نگین گمشده گردشگری شمال ایران

چنگر، خوتکا، اردک سر سبز، اردک ارده‌ای، اردک سر حنایی، کفچه نوک، طاووسک، باکلان کوچک، باکلان بزرگ از پرندگانی هستند که در تالاب «تپراق‌کندی» زیست می‌کنند.

تنوع رنگ‌های طبیعت از لحاظ پوشش گیاهی، درختان سر به فلک کشیده، آسمان نیلگون، طراوت خاص تالاب و پرندگان مهاجر در کنار داشتن مردمانی خونگرم و میهمان‌نوازی که در روستای تپراق‌کندی ساکن هستند، هر عاشق طبیعتی را برای سفر به این منطقه ترغیب خواهد کرد.

سواحل رود ارس

یکی از زیباترین دیدنی‌های پارس‌آباد رودخانه مرزی و زیبای ارس است، سواحل زیبای رودخانه ارس با محیطی طبیعی و آب و هوایی ویژه فضای بهشتی را در ذهن متبادر می‌سازد.

این رودخانه با بیش از یک‌هزار کیلومتر طول از کوه‌های «بینگول‌داغ» ترکیه سرچشمه گرفته و از مرز کشورهای ارمنستان، ترکیه، ایران و آذربایجان عبور می‌کند.

«پارس‌آباد مغان» نگین گمشده گردشگری شمال ایران

جنگل‌هایی با گونه‌های گیاهی ویژه مناطق نیمه خشک در کنار رود ارس نیز وجود دارد و چندین جزیره کوچک و اکوسیستم طبیعی و بکر از مختصات گردشگری منحصر به فرد این ناحیه محسوب می‌شود.

زیبایی‌های این منطقه تا حدی بالا بوده که از هر قسمت آن می‌توان بهترین آثار زیبای هنری را ثبت کرد، زیبایی‌هایی که نمونه آن را در کمتر جایی از کشور می‌توان یافت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ