هواپیمای ترسناک روسیه که کابوس اوکراین شد! + عکس

اقتصاد ایران: این پرنده پیشرفته با قابلیت‌های بی‌نظیر صد‌ها میلیون دلار ارزش دارد و از کارآمدترین سلاح‌های عرصه نبرد‌های مدرن است. بریف‌ای ۵۰ را می‌توان ارزشمندترین دارایی نیروی هوایی روسیه لقب داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، حدود یک ماه پیش هواپیمای بریف A-۵۰U که سیستم هشدار و کنترل هوابرد (AWACS) یا همان آواکس است توسط یک گروه پارتیزانی بلاروسی BYPOL با استفاده از یک پهپاد مورد حمله قرار گرفت. گرچه این حمله نتوانست آسیب چشمگیر به بریف بزند، اما نشان داد که این هواپیما دارایی ارزشمند و هدفی مهم در جنگ با روسیه است.

مقاله‌ای جدید به دلایل اهمیت این هواپیمای چند صد میلیون دلاری پرداخته است. بریف‌ای ۵۰ در ارتش روسیه همان نقش بوئینگ ای‌-۳ سنتری را در ارتش آمریکا و کشور‌های متحدش در ناتو بازی می‌کند.

همانطور که از نامشان پیداست این هواگرد‌ها برای هشدار زودهنگام هوابرد و مدیریت میدان نبرد وارد بازی قدرت‌های نظامی می‌شوند. پدیده‌ای که در جنگ‌های نوین اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.

 بریف A-۵۰U

البته آن طور که مقاله اوراسین‌تایمز اشاره کرده است، بریف‌ای ۵۰ در حمله روسیه به اوکراین کمتر برای مدیریت میدان نبرد و بیشتر برای کمک به موشک هایپرسونیک کینژال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کینژال مشهورترین موشک هایپرسونیک زرادخانه روسیه است که با برد ۲۰۰۰ کیلومتری و قدرت و سرعت غیرقابل مهارش سایه تهدیدش بر تمام اروپا گسترده است. گذشته از این‌ها کینژال قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

این موشک هواپایه معمولا از جنگنده‌هایی، چون میگ ۳۱ به سمت هدف پرتاب می‌شود و سرعت به ۱۲ برابر سرعت صوت می‌رسد.

کینژال دارایی استراتژیکی است که عمدتا برای نابودی اهداف استراتژیک استفاده می‌شود و برای این کار نیاز به هدایت دقیق دارد. اینجا است که بریف‌ای ۵۰ و مجموعه پیچیده رادار‌ها و دستگاه‌هایش وارد میدان می‌شود.

گفته می‌شود که ترکیب جنگنده میگ ۳۱-کا با بریف ای-۵۰ یو غیرقابل‌دفاع‌ترین سیستم تسلیحاتی در عرصه نبرد اوکراین است. به همین دلیل هر بار که بریف به آسمان می‌پرد برای اوکراینی‌ها به معنای حمله هوایی است.

 بریف A-۵۰U

بریف‌ای ۵۰ پرنده‌ای با فناوری بسیار پیشرفته و قیمتی فراتر از ۳۳۰ میلیون دلار است که با رادار بزرگ نظارت لیانا با قطر آن ۹ متر روی بدنه به گاو پیشانی سفید می‌ماند.

با این رادار قدرتمند و دیگر تجهیزات نظارتی پیشرفته نصب شده، بریف آ ۵۰ می‌تواند اهداف هوایی را تا فاصله ۶۰۰ کیلومتری و اهداف زمینی را تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری شناسایی کند.

بریف آ ۵۰ که بر اساس هواپیمای ترابری ایلوشین این ۷۶ ساخته شده، سال ۱۹۸۴ به خدمت ارتش شوروی سابق درآمد و اکنون ده‌ها فروند از آن در اختیار ارتش روسیه است.

این پرنده با برد هزار کیلومتر می‌تواند تا ۱۰ جنگنده پیشرفته روسیه را در ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به زمین راهنمایی کند.

منبع: خبر آنلاین

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ