وقوع پدیده هم‌ترازی سیارات؛

رصد بسیار هیجان انگیز پنج سیاره همزمان در آسمان!

اقتصاد ایران: دیدن همزمان چندین سیاره برای دوستداران آسمان پدیده‌ای بسیار هیجان انگیز است و اکنون این امکان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  به نقل از سی ان ان، اکنون 5سیاره به گونه‌ای در آسمان شب قرار می‌گیرند که امکان مشاهده آن‌ها در زیر ماه وجود دارد به این قرار گرفتن در یک راستا همترازی می‌گویند.

رصد کنندگان آسمان قادر خواهند بود بهترین رصد این هم ترازی که شامل عطارد، زهره، مریخ، مشتری و اورانوس است را در عصر سه شنبه، درست پس از غروب خورشید، داشته باشند. به گفته کامرون هوملز، اخترفیزیکدان محاسباتی در موسسه فناوری کالیفرنیا، واضح ترین نمایش در روز جمعه قابل مشاهده خواهد بود و در چند هفته آینده نیز به همین شکل ادامه خواهد داشت.

هوملز گفت، ترازهایی مانند این هر چند سال یا بیشتر ظاهر می‌شوند و بسیاری از آنها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهند بود(حتی در مناطق شهری با آلودگی نوری قابل توجه) و می توان آن را در سراسر نیمکره شمالی و جنوبی مشاهده کرد.

همانطور که در تصویر زیر مشخص است این آرایش در بالا و پایین هلال ماه قابل مشاهده خواهد بود. مریخ در بالای ماه قرار خواهد گرفت و به ترتیب اورانوس ، زهره، مشتری و عطارد قرار خواهند گرفت.

هوملز توصیه کرد برای مشاهده درست پس از غروب خورشید، زمانی که رگه هایی از غروب همچنان باقی مانده و آسمان آبی تیره شده اما هنوز سیاه نشده است، به مکانی بروید که نمای خوبی دارد. (نکته: کسانی که در شمال زندگی می کنند باید کمی به جنوب غربی نگاه کنند، در حالی که افرادی که در نیمکره جنوبی هستند باید به شمال غربی نگاه کنند.)

زهره به عنوان درخشان ترین جرم در آسمان شب (غیر از ماه) آسان ترین سیاره برای مشاهده است. اورانوس نزدیک به زهره به نظر می رسد، اگرچه ممکن است تشخیص سیاره دور بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ دشوار باشد مگر اینکه از یک مکان اصلی و بدون آلودگی نوری تماشا کنید.

در زیر زهره و اورانوس، مشتری و عطارد قرار خواهند گرفت که درست بالای افق معلق خواهند بود. دیدن عطارد نیز بدون تجهیزات خاص ممکن است دشوار باشد، زیرا تابش خیره کننده خورشید می تواند دیدن سیاره را از بین ببرد. اما برای ناظران دقیق، هر دو سیاره حدود 20 تا 30 دقیقه پس از غروب خورشید قابل مشاهده خواهند بود.

هوملز گفت، سیارات مانند مرواریدی روی یک گردنبند در آسمان شب ظاهر خواهند شد و کل تراز فقط حدود 70 درجه از آسمان را پوشش خواهد داد. یکی از روش‌های اندازه‌گیری درجه در آسمان استفاده از انگشت شست یا مشت بسته است که از بدن شما فاصله دارد. یک مشت در طول بازو حدود 10 درجه را پوشش می دهد، در حالی که انگشت شست حدود 1 درجه را می پوشاند.

هم‌ترازی سیاره‌ای از این نوع ممکن است هر چند سال یک‌بار ظاهر شود، اما دیدن سیارات با هم در قسمت کوچک‌تری از آسمان اتفاقات نادرتری است. برای مثال، یکی از هم‌ترازی‌های خرداد ماه گذشته، اولین مورد در نوع خود از سال 2004 بود. این رویداد شامل پنج سیاره‌ عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل بود که معمولاً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ