بازگشت اعتماد سهامداران با افزایش عرضه اولیه/ علت عدم اثر گرانی دلار بر بورس

اقتصاد ایران: مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اشاره به برنامه های بهبود معاملات و بازگشت اعتماد سهامداران از طریق افزایش عرضه‌های اولیه و...، علت عدم اثر گرانی دلار بر شاخص را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر مهدی صبایی درباره برنامه سازمان بورس در سال ۱۴۰۲ برای بهبود روند معاملات و بازگشت اعتماد به سرمایه‌ گذاران به ایرنا گفت: در سال جدید برنامه‌هایی در راستای ارتقا نظارت بر بازار پیش‌بینی شده که می‌تواند کمک کننده به تقویت اعتماد عمومی باشد. از جمله تمرکز بر شناسایی و رسیدگی به تخلفات کلان و سازمان یافته بازار در قالب طرح بورسبان، تقویت نظارت پیشگیرانه، اصلاح الگوی کسب و کاری در حوزه بازارگردانی، رسیدگی به تخلفات در حوزه معاملات الگوریتمی و ... است که جزییات آن به تدریج به اطلاع بازار و سهامداران خواهد رسید.

وی افزود: دامنه نوسان در بازارهای اول بورس و فرابورس سال گذشته در ۲ مرحله از پنج به هفت درصد افزایش پیدا کرد. بررسی‌ها حاکی از اثربخشی این تصمیم بر افزایش نقدشوندگی، روان‌تر شدن معاملات و کاهش تعداد صف‌های تشکیل شده در بازار است. به منظور ادامه پیشبرد اصلاح ریزساختارها، اصلاح دستورالعمل پذیرش و طبقه‌بندی ناشران در بازارها در دستور کار قرار دارد. پس از تکمیل این اقدامات و جانمایی صحیح‌تر ناشران بین بازارهای مختلف می‌توان تصمیمات دقیق‌تری در مورد تغییرات دامنه نوسان اتخاذ کرد.

علت عدم اثر گرانی دلار بر بازار سهام

این مقام مسئول درباره دلیل عدم اثرپذیری بازار سهام از افزایش نرخ دلار در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: رشد ارز در ۲ مقطع سال گذشته به شکل معناداری بر بازار سهام اثرگذار بود. نخستین اثر افزایش نرخ دلار بر بازار سهام در دوره ریاست سابق بانک مرکزی بود که شروع تحرکات ارزی در آن زمان موجب رشد شاخص از کانال ۱.۳ به ۱.۵ میلیون واحد شد. در مرحله دوم تحرکات اخیر ارزی در دوره ریاست فعلی بانک مرکزی و رشد بازار تا کانال ۱.۹ میلیون واحد بود اما در سال گذشته، بازده دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری مانند ارز، طلا، سکه و حتی مسکن بیش از بازار سهام بود.

صبایی ادامه داد: برخی اقدامات و سیاست‌های ارزی از جمله الزام صادرکنندگان به فروش ارز با نرخ ثابت، و پیش‌یینی تثبیت آن برای دوره چند ساله، موجب شد تا واکنش بازار سهام به رشد ارز کندتر و با وقفه بیشتر صورت بگیرد. بازارها مانند ظروف مرتبط به هم نسبت به هم تعدیل شده و عقب‌ماندگی بازارها جبران می‌شود.

اصلی‌ترین چالش بازارگردانی و اثر افزایش نرخ بهره بر P/E

وی درباره چالش‌های فعالیت بازارگردان‌ها گفت: اصلی‌ترین چالش در حوزه بازارگردانی، استفاده از صندوق های اختصاصی بازارگردانی است که در هیچ جای دنیا از چنین نهادهایی برای بازارگردانی استفاده نمی‌شود. در سال جدید این آمادگی وجود دارد نهادهای بزرگ مالی مانند تامین سرمایه‌ها با اتکا به منابع به صورت حرفه‌ای مانند سایر نقاط دنیا اقدام به بازارگردانی کنند تا بازار و بازارگردان در یک فرایند برد-برد از منافع بازارگردانی بهره‌مند شوند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس درخصوص مذاکره‌ با بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره و عدم تاثیر این متغیر بر شاخص بورس توضیح داد: در الگوهای ارزش‌گذاری کلاسیک و با فرض ثبات سایر متغیرها، ارزش برآوردی سهام با نرخ بازده بدون ریسک نسبت معکوس دارد. لذا افزایش نرخ بهره می‌تواند منجر به کاهش نسبت P/E در بازار سهام شود. با این حال بازارهای مالی دارای متغیرهای متعدد پیچیده بوده و بصورت خطی قابل تحلیل نیستند. همان گونه که نوسانات نرخ بهره در اقتصاد ایران قادر به کنترل نرخ تورم در بازه زمانی بلندمدت نیست، بازده بازار سهام نیز در دوره بلندمدت کمتر تحت ریسک متغیر نرخ بهره است اما معاملات بورس در کوتاه‌مدت می‌تواند از این متغیر متاثر شود.

وعده افزایش عرضه های اولیه

صبایی اضافه کرد: با بازگشت بازار سهام به شرایط با ثبات، عرضه‌های اولیه باید با تمرکز بیشتری در سال جدید پیگیری شود. فلسفه وجودی بازار سرمایه، تامین مالی است که یکی از مهم‌ترین ابزارهای آن عرضه اولیه است و در سال ۱۴۰۲ با ورود تعداد شرکت‌های بیشتری در مقایسه با سالی که گذشت پیگیری خواهد شد. اصلاح ضوابط مربوطه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان یکی از اولویت‌های کاری بورس‌ها بوده و ورود شرکت‌های فعال در این حوزه در سال آینده جزو اهم برنامه‌های سازمان بورس است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ