«بژی» کرمانشاه، بهانه ای خوشمزه برای گردشگران نوروزی

اقتصاد ایران: شیرینی محلی «بژی» در استان کرمانشاه بیشینه هزار ساله دارد که در آیین‌های سنتی و مراسم خاص کرمانشاهی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ بژی در زبان کردی به معنای«زندگی کن» است و وجه تسمیه این شیرینی آن است که «از این شیرینی بخور تا زنده بمانی».

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، استان کرمانشاه علاوه بر شیرینی‌های خوشمزه چون نان برنجی، نان شکری، کاک و نان خرمایی شیرینی محلی دیگری به نام «بژی» دارد.

بژی در زبان کردی به معنای«زندگی کن» است و کاربرد آن برای نام این شیرینی این است«از این شیرینی بخور تا زنده بمانی».

این شیرینی در استان کرمانشاه بیشینه طولانی دارد و می‌توان گفت که پیشنه آن به حدود هزار سال پیش برمی‌گردد.

بژی در اصل شیرینی محلی و غذای سنتی مناطق عشایری و روستایی استان کرمانشاه بوده که در مسافرت‌های طولانی یا در زمان کوچ این شیرینی را همراه خود می‌بردند و از آن استفاده می‌کردند.

بژی در آیین‌های سنتی و مراسم خاص کرمانشاهی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ بژی را همراه عروس به خانه داماد از ایلی به ایل دیگر می‌فرستادند. همچنین به پسری که به سربازی می‌رود به عنوان آذوقه بژی می‌دهند و در همنشینی‌ها و دور هم جمع شدن‌ها و در مراسم شادی و عزا گاهی از آن استفاده می‌کنند.

بژی هم فرد را سیر می‌کند و هم دیر فاسد و خراب می‌شود. همچنین در همه فصول سال می‌توان آن را تهیه کرد و اما مواد اصلی تشکیل‌دهنده بژی آرد گندم یا ذرت، شیر، شکر و برخی گیاهان خشک و معطر مانند رازیانه و ازبوه است.

زنان کرمانشاهی خمیرش را آماده می‌کنند.برای تهیه شیرینی بژی خوشمزه ابتدای کار آرد گندم را درون الک می‌ریزند، سپس درون یک کاسه مناسب ۲ مرتبه الک می‌کنند. در ادامه زردچوبه را به همراه نمک و پودر رازیانه به آرد اضافه، سپس مخلوط می‌کنند.

روغن حیوانی کرمانشاهی را جداگانه درون یک قابلمه می‌ریزند، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهند تا روغن حیوانی ذوب شود. در ادامه روغن را به مخلوط آرد اضافه و با دست ورز می دهند تا روغن کاملا به خورد خمیر برود.

در این مرحله یک لیوان از شیر را درون یک قابلمه جداگانه می‌ریزند، سپس روی حرارت ملایم قرار می‌دهند و اجازه می‌دهند شیر ولرم شود. در ادامه شیر را درون یک کاسه مناسب منتقل و یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه می‌کنند.

شیر را کم کم به اندازه‌ای به آرد اضافه و ورز می‌دهند تا خمیری لطیف درست شود، اجازه می‌دهند خمیر در دمای محیط به مدت یک ساعت استراحت کند. پس از گذشت این زمان مجددا خمیر را ورز می دهیم تا پف اضافی آن گرفته شود، سپس دانه دانه با دست به شکل بیضی قالب می‌گیرند و برای طرح‌دار شدن آن را بر پشت سبد می‌غلتانند تا طرح چهارخانه سبد روی آن نقش بگیرد و سپس آن را در روغن کرمانشاهی سرخ می‌کنند.

پایان پیام/پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ