نباید خصوصی‌سازی را با خصولتی‌سازی اشتباه بگیریم

اقتصاد ایران: عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت به سوی مردمی‌سازی اقتصاد مدتی است در ایران آغاز شده اما این حرکت کند است، البته در این مسیر نباید مردمی‌سازی را با خصولتی‌سازی اشتباه بگیریم.

احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره بیانات اخیر مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی به مناسبت نوروز ۱۴۰۲ گفت: در وهله اول شور و هیجان و اشتیاقی که مردم برای سخنرانی رهبر انقلاب بعد از سه سال همه‌گیری کرونا داشتند، جای تحلیل و توجه دارد؛ چراکه دلتنگی مردم در این دیدار بسیار محسوس بود.

وی ادامه داد: بخشی از بیانات رهبر انقلاب مربوط به استمرار انقلاب اسلامی و شکست‌ناپذیری ملت ایران بود. در این بخش از فرمایشات، ایشان مؤلفه‌های ذاتی انقلابی اسلامی را تبیین کردند و تاکید داشتند که این مولفه‌ها به مردم و قدرت مردمی اتکا دارد و این یکی از نکات کلیدی سخنرانی ایشان بود.

اتکای افراطی به دولت، نقطه ضعف قدیمی دیرینه اقتصاد کشور

نادری عنوان کرد: بخش دیگری از سخنرانی رهبر انقلاب، ناظر به شرایط داخل کشور بود که در این بخش، ایشان به نقاط ضعفی که در کشور مشاهده می‌کنند اشاره کردند. البته این بار اول نبود و رهبر انقلاب بارها درباره این نقاط ضعف تذکر داده‌اند. بحث اقتصاد یکی از حوزه‌هایی بود که ایشان بار دیگر به عنوان یک نکته کلیدی به آن پرداختند و با نگاه آسیب‌شناسانه، «اتکای افراطی به دولت» در اقتصاد را یک نقطه ضعف معرفی کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین رهبر انقلاب، خام‌فروشی و وابستگی به دلار را از دیگر ایرادهای اقتصاد کشور دانستند و در خلال این بحث، بر ضرورت توجه به مشکلات معیشتی مردم و رفع آنها تاکید کردند که به نظر می‌رسد این موضوع بیش از پیش جای تأمل و مداقه دارد.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب به سال‌های دهه ۶۰ به عنوان دوره اتکای افراطی به دولت اشاره کردند و در بحث مردمی‌سازی اقتصاد، موضوع شرکت‌های خصولتی را تحت عنوان خصوصی‌سازی مطرح کردند که متأسفانه همان طور که ایشان گفتند این رویکرد، تداوم همان پدیده اتکای به دولت به شمار می‌رود.

نادری در تحلیل این بخش از بیانات رهبر انقلاب گفت: اقتصاد کشور از سال ۶۰ دچار موج اتکا به دولت شد که کماکان ادامه دارد. البته از دهه هفتاد در کنار اتکای افراطی به دولت شاهد یک موج نئولیبرال نیز بودیم که این دو موضوع به عنوان دو لبه یک قیچی عمل کرده و اقتصاد کشور را با ناکارآمدی و ناکامی‌های جدی مواجه کردند. به نظر می‌رسد نباید از وجه نئولیبرالیسم ایرانی در اقتصاد که در بیانات رهبر انقلاب نیز اشاراتی به آن وجود داشت غفلت کنیم.

نباید خصوصی‌سازی را خصولتی‌سازی اشتباه بگیریم

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین بحث وابستگی به دلار و خام‌فروشی نیز در همین سویه نئولیبرالیسم اقتصاد جای می‌گیرد؛ در نئولیبرالیسم، نگاه حاکم «مرکز-پیرامونی» وجود دارد و نئولیبرال‌ها مرکز را غرب در نظر می‌گیرند و بقیه کشورها را حاشیه‌ای یا پیرامونی می‌دانند. در چنین نگاهی مرکزیت است که برای هر کشوری تقسیم نقش می‌کند، بنابراین این غرب است که تعیین می‌کند هر کشور چه نقشی در عرصه بین‌الملل ایفا کند.

وی افزود: در این نگاه که در دهه هفتاد رواج پیدا کرد، نئولیبرال‌ها نقش و وظیفه ایران به عنوان یک کشور نفتی را، تولید نفت خام برای جهان صنعتی در نظر گرفتند به نحوی که در ازای فروش نفت، دلار دریافت کند. در نتیجه این رویکرد، وابستگی به خام‌فروشی و دلار در اقتصاد کشور ما ایجاد شد. اشاره رهبر انقلاب به این موضوع بسیار هوشمندانه بود.

نادری خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی اقتصاد را راهکار مناسبی دانست و یادآور شد: البته حرکت به سوی مردمی‌سازی اقتصاد مدتی است در ایران آغاز شده است اما این حرکت کند است. نکته مهم این است که نباید مردمی سازی را با خصولتی‌سازی اشتباه بگیریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین بسیار مهم است که در مسیر خصوصی سازی نباید با میدان دادن به نئولیبرال‌هایی که سویه غربی دارند، منحرف کنیم و نباید اجازه دهیم نگاه نئولیبرالی گفتمان جدیدی در اقتصاد کشور برای خود تعریف کند.

وی با تاکید بر اینکه باید باید به بخش خصوصی واقعی در اقتصاد میدان دهیم، اضافه کرد: همانطور که رهبر انقلاب به سیاست‌های اصل ۴۴ اشاره کردند باید در مسیر خصوصی‌سازی اقتصاد، به بخش خصوصی واقعی که مردم واقعی در آن حضور دارند فرصت ایفای نقش داده شود، بخشی که شاخصه اصلی آنها این است که اهل تولید هستند و به معنای واقعی کلمه دغدغه تولید دارند و از هرگونه فعالیت دلال‌محور به دور است، بنابراین رهبر انقلاب به درستی در فرمایشات خود به این موضوع اشاره کردند و ضروری است که مسئولان نیز در بخش‌های مختلف در این زمینه ایفای نقش کنند تا مردمی سازی اقتصاد محقق شود.

نباید جلوتر از امام جامعه حرکت کنیم

نادری درباره بخش دیگری از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه برخی افراد ناخواسته و با هدف دلسوزی برای نظام به کشور ضربه می‌زنند، تصریح کرد: رهبر انقلاب پیش از نیز با تعابیری همچون «سوپرانقلابی‌ها» از افرادی که ناخواسته به نظام ضربه می‌زنند صحبت کرده بودند. این تذکر مجدد رهبری نشان‌دهنده آن است که همه ما باید هوشمندانه حرکت کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در حوزه‌های مختلف از آموزش گرفته تا سیاست، نباید جلوتر از امام جامعه حرکت کنیم. متأسفانه این موضوعی است که این روزها به طور ویژه در حوزه‌های اجتماعی در حال رخ دادن است و متأسفانه شاهد این ماجرا هستیم که برخی افراد در حوزه سیاست‌های اجتماعی جلوتر از امام جامعه حرکت می‌کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد چراغ راه همه ما در موضوعات مختلف باید بیانات رهبر انقلاب باشد. نمایندگان مجلس، اعضای دولت و سایر مسئولان و نامداران در جمهوری اسلامی باید پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کنیم. قطعاً رواج سیاست‌های تندرو و افراطی در جامعه آسیب‌زا خواهد بود.

نادری گفت: برخی افراد و متأسفانه بعضی مسئولان که ممکن است نیت سو نداشته باشند، از سر دغدغه‌هایی که دارند دوقطبی و شکاف در جامعه ایجاد می‌کنند، غافل از آنکه دغدغه آنها دغدغه‎‌هایی نابجا و غلط است. ایجاد چنین شماف‌ها و دوقطبی‌هایی به هیچ عنوان مورد موافقت رهبری نیست، ایشان بارها تاکید کرده‌اند که بزرگترین و مهم‌ترین معروف وحدت است و ما باید در جامعه با سیاست و رفتار خود به سمت اتحاد و همدلی حرکت کنیم.

بیانات رهبر انقلاب ناظر بر ایده پایان قدرت غرب بود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در تحلیل بخش دیگری از بیانات رهبر انقلاب درباره سیاست خارجه و تحکیم روابط ایران با کشورهای آسیایی، عنوان کرد: بنا بر فرمایشات رهبر انقلاب دشمنان به دنبال انزوای ایران اسلامی بودند اما همه شاهد بودند که ما از انزوا خارج شدیم و در دولت سیزدهم توانستیم با آسیاگرایی، پیمان‌های منطقه‌ای و ارتباط با آمریکای لاتین و آفریقا به صورت هوشمندانه شرایط را بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: همانطور که غرب اعتراف کرده، سیاست انزوای ایران امروز یک سیاست شکست خورده است و شاهد هستیم که عضویت ایران در پیمان بسیار مهم شانگهای مصداق روشنی از این موضوع است. این عضویت که با اهتمام دولت سیزدهم محقق شد و مجلس یازدهم نیز قانون مربوط به آن را تصویب کرد، نشان دهنده آن است که ما سیاست منطقه‌ای را به درستی دنبال کرده‌ایم.

نادری تصریح کرد: خود آمریکایی‌ها بعد از فروپاشی شوروی، از خودشان تحت عنوان «تک هژمون» در دنیا یاد می‌کنند اما آنچه رهبر انقلاب درباره سیاست خارجه فرمودند به لحاظ نظری و عملی و میدانی، ناظر بر ایده «پایان قدرت غرب» به عنوان یک هژمون است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر انقلاب تاکید داشتند که یک نظم چند قطبی در روابط بین‌الملل در حال بروز و ظهور است همچنانکه همین حالا هم در جهان شاهد قطب‌های مختلف قدرت هستیم به ظوری که بخش زیادی از قدرت جهانی به بلوک شرق منتقل شده است و دیگر آمریکا به عنوان یک هژمون برتر در دنیا شناخته نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای شرقی در عرصه بین‌الملل ایفای نقش می‌کنند و روسیه، هند، چین و ایران در منطقه آسیایی قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ