ترکیه از اولین پهپاد انتحاری خود رونمایی کرد+تصاویر

اقتصاد ایران: شرکت «رابیت تکنولوژی» ترکیه از یک پهپاد انتحاری جدید به نام «عذاب» رونمایی و اعلام کرد که این پهپاد تمامی مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شرکت «رابیت تکنولوژی» ترکیه که در حوزه صنایع پهپادی فعالیت می‌کند، از اولین پهپاد انتحاری این کشور رونمایی کرد.

به نوشته الجزیره، شرکت «رابیت تکنولوژی» که از ۱۵ سال پیش در عرصه پهپادی فعالیت می‌کند، از دو سال پیش طراحی و ساخت این پهپاد چندمنظوره با مزیت‌های فنی مختلف را آغاز کرده است.

به گفته «سلجوق فرات» مدیر تولید این شرکت، پهپاد «عذاب» تمامی مراحل آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و با دو بال دلتا شکل از سقف پروازی زیاد و ظرفیت بار بالا برخوردار است.

الجزیره نیز در گزارش خود نوشت که ساخت این پهپاد در حالی است که صادرات دفاعی و فضایی ترکیه به کشورهای مختلف در سال گذشته از مرز چهار میلیارد دلار عبور کرد و به گفته اردوغان بیش از دو هزار شرکت دولتی و خصوصی در حوزه صنایع دفاعی فعالیت می‌کنند.

 

اولین پهپاد انتحاری ترکیه

پهپاد «عذاب» اولین نمونه در نیروی هوایی ترکیه به شمار می‌رود که دارای ویژگی‌های مختلف است و می‌تواند به انواع مهمات و سرجنگی‌های پیشرفته ساخت ترکیه و دیگر کشورها مجهز شود که باعث می‌شود پهپاد عذاب امکان ادغام در نیروی هوایی دیگر کشورها را داشته باشد.

قرار است در ماههای پیش رو آزمایش این پهپاد با سلاح‌های جنگی صورت گیرد و از میانه یا اواخر سال جاری وارد خط تولید انبوه شود.

 

به گفته «سلجوق فرات» این هواپیمای بدون سرنشین در دو نسخه با طول بال‌های ۱۵۰ و ۲۰۰ سانتی متر طراحی شده است که مدل ۲۰۰ می‌تواند تا ۱۵ کیلوگرم بار حمل کند و وزن برخاست آن ۵۰ کیلوگرم است و وزن مدل ۱۵۰ سانتی متری حدود ۷ کیلوگرم است و می‌تواند ۳ کیلوگرم مهمات حمل کند.

همچنین برد پروازی این پهپاد به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد و می‌تواند با سرعتی بیش از ۲۷۰ کیلومتر در ساعت و در ارتفاعی بین ۳۰۰ تا سه هزار متری پرواز کند.

به گفته او ساختار این پهپاد نیز از یک ماده مرکب تشکیل شده است که امکان شناسایی آن را در کمترین حد ممکن در رادار دشمن فراهم می‌کند. همچنین این پهپاد در پنج دقیقه قابل نصب و راه اندازی با حالت پرتاب می‌باشد و با خودروی غیرنظامی یا نظامی قابل حمل است.

 پهپاد «عذاب» از طریق یک رایانه شخصی و با استفاده از دوربینی که در آن تعبیه شده قابل کنترل است و تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری می‌توان آن را از این طریق هدایت کرد. همچنین می‌توان بدون هدایت دستی آن را در حالت خودکار قرار داد و مأموریت پهپاد را از پیش تعیین کرد.

پهپاد «عذاب» مجهز به حسگر است و همچنین این قابلیت را دارد که در صورت رهگیری و یا پس از اصابت به هدف و انجام ماموریت، خود را به طور کامل منهدم و از درز اطلاعات به دشمن جلوگیری کند.

الجزیره در ادامه نوشت که طبق گزارش‌های بین‌المللی شاکله این پهپاد به پهپادهای ایرانی «شاهد ۱۳۶» شباهت دارد. اما یک منبع در شرکت «رابیت تکنولوژی» به الجزیره گفت که ساختار این پهپاد با پهپادهای انتحاری ایرانی متفاوت است، هرچند بال هر دو به شکل دلتا است، اما از نظر ساختار، طراحی و کاربری با هم متفاوت هستند که بر روی ویژگی‌های بسیاری مانند سرعت و مصرف سوخت تاثیر می‌گذارد.

پایان پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ