وعده وزیر نفت به ثبت رکوردی جدید در صادرات نفت طی سال جاری

اقتصاد ایران: وزیر نفت با اشاره به صادرات ۸۳ و ۱۹۰ میلیون بشکه نفت در سال گذشته بیشتر از سال ۱۴۰۰ و ۹۹ وعده داد در سال جاری رکوردی جدید در صادرات خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد اوجی با اشاره به اینکه اکنون صادرات نفت به بالاترین رقم نسبت به دو سال اخیر رسیده، اعلام کرد: ارز حاصل از این صادرات در سررسید مشخص دریافت و به سامانه‌ نیما و سامانه جدید معاملاتی واریز شد.

با توجه به اینکه یکی از بخش‌های تأمین‌کننده نیازهای ارزی وزارت نفت است در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌ها خوشبختانه رکوردهای مطلوبی در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ثبت شد.

در بحث تکالیف در بودجه 1401، بخش اعظمی از این بودجه محقق شد و سال 1400 هم بطور کامل تحقق یافت و وزارت نفت تکالیف را انجام داد. از آنجا که کسری بودجه یکی از دلایل تورم است خوشبختانه تکالیفی که به وزارت نفت محول شده بود در سال 1400 بطور کامل محقق شد. برای سال 1401 هم که هنوز آمار و ارقام کامل نشده، پیش‌بینی می‌شود بخش عمده ای از بودجه تحقق یابد و برای سال 1402 با روحیه‌ای مضاعف در زمینه صادرات پیش خواهیم رفت.

با توجه به اینکه در سال 1401 حدود 190 و 80 میلیون بشکه نفت بیشتر از سال 99 و 1400 فروش رفت، بی‌شک در سال 1402 رکوردی تازه در بحث صادرات خواهیم داشت. در زمینه تولید خوشبختانه دستاوردهای مطلوبی در سال 1401 کسب شد و در روز پایانی سال مرحله دوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت فرآوری روزانه 210 هزار بشکه نفت و هفته پیش از آن بخش 14  میدان گازی مشترک پارس جنوبی با ظرفیت پالایش روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به بهره‌برداری رسید که به شبکه گاز کمک می‌کند.

سال جاری پروژه‌هایی برای بهبود افزایش تولید برنامه‌ریزی شده که به باز شدن گره‌های اقتصادی کمک می‌کند. در زمینه افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده‌ های نفتی و محصولات پتروشیمی برنامه‌های مطلوبی در وزارت نفت تنظیم شده و امید است بخشی در سال 1402 و بخشی هم در سال 1403 به بهره‌برداری برسد.

بی‌شک با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پروژه‌ها افزایش تولید خیره‌کننده‌ای رخ خواهد داد. همچنین با برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح‌های حفظ و نگهداشت تولید و توسعه ای، موضوع افزایش تولید بطور جد دنبال می‌شود. خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی دولت سیزدهم در زمینه توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی، اولویت ورود به زنجیره‌ پتروشیمی است.

حدود 60 مجتمع پتروشیمی وجود دارد که محصولات آنها هنوز خام یا نیمه خام است و جا دارد وارد زنجیره شوند. به همین دلیل در 20 ماه اخیر به هیچ سرمایه‌گذاری مجوزی تازه نداده شده مگر اینکه بپذیرد تا انتهای زنجیره برود و کار را انجام دهد. حتی اگر قرار است مجتمعی تولید پروپیلن یا متانول داشته باشد باید تا انتهای زنجیره طرح و بودجه‌ها را تعریف کند. در این زمینه امتیازهای مطلوبی هم در قانون دیده شده و در وزارت نفت و خوشبختانه دولت طی همین 20 ماه هم از شرکت‌های پتروشیمی و پایین‌دستی حمایت کرده است.

در قانون 1401 قیمت گاز برای خوراک پتروشیمی‌ها، قیمت گاز صادراتی قانون‌گذار مدنظر بود اما دولت برای حمایت از این صنعت و صنایع پایین‌دستی سقفی را گذاشتند و اعلام کردند بیش از 5 هزار تومان مبلغ خوراک برای پتروشیمی‌ها نباشد. سقف 5 هزار تومان است. در صورت لحاظ قیمت گاز صادراتی برای خوراک پتروشیمی‌ها بی‌شک دو سه برابر این رقم می‌شد. دولت با این برنامه به‌دنبال تقویت صنایع پتروشیمی و به‌ویژه زنجیره ارزش است و هر سرمایه‌ گذاری که پذیرای شرایط باشد و به این زمینه ورود کند هم در زمینه خوراک و امتیازهای مناسب چتر حمایتی وزارت نفت را خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ