گردشگری ناجی اقتصاد ورشکسته در روستاها

اقتصاد ایران: ساری -ظرفیت های بی نظیری در حوزه گردشگری روستایی مازندران وجود دارد که تحقق آن می تواند اقتصاد ورشکسته و روبه فراموشی این مناطق را نجات بخشد..

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، توانمندسازی ۵۰۰ روستای مازندران از سال قبل در دستور کار قبرار گرفت وشناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی موجود برای رشد اقتصاد در روستاها مهاجرت معکوس به این مناطق را دامن می‌زند.

حدود نیمی از جمعیت بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری مازندران را روستاییان تشکیل می‌دهند که در سه هزار و ۶۰۰ روستای استان سکونت دارند. گردشگری فصل مشترک تمامی روستاهای استان مازندران به شمار می‌رود که هرسال مسافران زیادی را به ویژه در ایام نوروز به سمت خود می‌کشاند.

ایجاد بومگردی در مناطق روستایی

صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی مازندران بومگردی را از جمله قابلیت‌ها و پتانسیل‌های روستاها برای رونق صنعت گردشگری بیان کرد و گفت: به عنوان نمونه اهالی روستاهای بخش دودانگه می‌توانند اقدام به دریافت مجوز بوم‌گردی برای خانه‌های قدیمی خود کنند زیرا صدور مجوز می‌تواند یک اتفاق خوب برای این منطقه و در اقتصاد آنها رقم زند.

وی با اظهار اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری شعار سال باید برای تحقق آن از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را در جامعه مرتفع کنیم، افزود: در حال حاضر مشکلاتی نظیر طرح هادی و فرسوده بودن زیرساخت‌ها نظیر آب شرب و عدم لایروبی منبع‌ها وجود دارد که باید رفع شود. کرد.

برزگر با بیان اینکه مشکل مردم روستای کتریم آنتی دهی ضعیف تلفن همراه و در حوزه کشاورزی نبود جاده بین مزارع بود، افزود: در حوزه کشاورزی از سازمان جهاد کشاورزی مازندران انتظار کمک و رفع این مشکل را دارند.

گردشگری ناجی اقتصاد ورشکسته در روستاها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران همچنین مردم‌خواستار جابجایی ترانس برق در روستای تلاوک و رفع مشکل بافت روستا شد.

وی با اشاره به بازدید از برج تاریخی رسکت، خاطرنشان کرد: در برنامه اعتبارات سال جاری مرمت این بنا اعتبار در نظر گرفته شد.

توسعه گردشگری خلاق در دودانگه

برزگر در خصوص حوزه گردشگری بخش دودانگه ساری، گفت: بخش دودانگه ظرفیت خوبی بخش دودانگه در گردشگری روستایی و خلاق دارد که با ساختار بومی این روستا همچنان توانست هویت روستایی خود را حفظ کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های خوب در راستای ایجاد زیرساخت‌های اقامتی در این روستاها با تاکید بر بوم‌گردی وجود دارد.

وی با اشاره به نشست با شوراهای محل و دهیاران بخش دودانگه ساری، گفت: اهالی این روستاها می‌توانند اقدام به مجوز بوم‌گردی برای خانه‌های قدیمی خود کنند که این امر می‌تواند یک اتفاق خوب برای این منطقه و اقتصاد آنها رقم زند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خاطرنشان کرد: این اداره کل آمادگی مشاوره، حضور در جلسات در فرمانداری‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افراد علاقمند را دارد.

گردشگری در مازندران به همه زمانی و همه مکانی تبدیل شده و مختص روز و ماه خاصی نیست اگرچه در ایامی نظیر نوروز رونق بیشتری دارد اما همیشه مازندران میزبان گردشگران به شمار می‌رود.

مهران حسنی معاون گردشگری مازندران گفت: مازندران نه تنها در ایام نوروز بلکه در تمام طول سال و تعطیلات پذیرای گردشگران و مسافران است.

وی از این استان به عنوان قطب گردشگری یاد و اظهار داشت: مازندران نه تنها در ایام نوروز بلکه در تمام طول سال و تعطیلات پذیرای گردشگران و مسافران می‌باشد.

وی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز مسافران و گردشگران بسیاری به مازندران سفر می‌کنند، تصریح کرد: این استان هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران است.

معاون گردشگری مازندران ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های طبیعی این استان و در مسیر تشرف به زیارت امام رضا (ع) مسافران و گردشگران در مازندران حضور پیدا می‌کنند.

حسنی در ادامه افزود: با هماهنگی صورت گرفته به صورت نمادین برای اولین بار در استان انجام شد در راستای خدمات مطلوب در این روز در مبادی ورودی استان توسط مسئولان استانی و در مبادی ورودی شهرها توسط فرمانداران و اعضای ستاد شهرستانی از مسافرین استقبال شد.

احیا و توانمندسازی اقتصاد روستاها

توسعه و توانمندسازی اقتصاد روستایی و تبدیل هر روستا به هاب یک محصول خاص و برندسازی می‌تواند اقتصاد هر منطقه را شکوفا کند. از این رو برخی از روستاهای استان قطب تولید محصولاتی نظیر گیاهان دارویی، زعفران، نیشکر و غیره شده‌اند و روستاهای دودانگه ساری نیز قطب گل و گیاه محمدی هستند.

گردشگری ناجی اقتصاد ورشکسته در روستاها

سید محمود حسینی استاندار مازندران نیز با اظهار اینکه دودانگه جزو مناطق فعال در استان به شمار می‌رود، افزود: متأسفانه اشتغال جوانان در این منطقه نادیده گرفته شده است.

وی احیای اقتصاد روستا و توانمند سازی را از جمله راهکارها برای مهار تورم و رشد تولید جزو برنامه‌ها برشمرد و گفت: برای مهار تورم باید از همه امکانات استفاده و روستاها را احیا کرد.

استاندار مازندران تصریح کرد: مهمترین مسائل دودانگه آب آشامیدنی، طرح هادی از حمله مشکلات منطقه است و باید زیرساخت‌ها و امکاناتی نظیر صنایع تبدیلی را در منطقه راه اندازی کنیم.

حسینی پور با بیان اینکه گل محمدی در دودانگه تولید می‌شود، گفت: دودانگه باید به قطب تولید گل محمدی و هاب این محصول تبدیل شود تا تحول بزرگی در منطقه شکل گیرد.

وی با اظهار اینکه مردم منطقه نجیب هستندو مشکلات را تحمل کردند، افژود: وظیفه داریم عقب ماندگی‌ها. را بدون منت جبران کنیم و توجه به مناطق محروم از رویکردهای دولت است.

استاندار مازندران افزود: منطقه دو دانگه محروم است و باید برای رفع مشکلات آن برنامه ریزی کرد.

در استان مازندران بیش از سه هزار و ۶۰۰ روستا وجود دارد که به دلیل نبود درآمد بسیاری از این مناطق خالی از سکنه شده است درحالی که با توسعه پتانسیل‌ها و فعال سازی گردشگری می‌تواند اقتصاد ورشکسته روستاها را نجات بخشید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ