واشنگتن: از بازگشت شهرک‌نشینان به شمال کرانه باختری جلوگیری شود

اقتصاد ایران: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز ناخرسندی از لغو ممنوعیت شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در شمال کرانه باختری، گفت که گسترش شهرک‌ها مانعی برای صلح است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه از تصمیم رژیم موقت صهیونیستی برای اجازه‌دادن به شهرک‌نشینان برای ورود به اراضی خصوصی فلسطینیان در کرانه باختری، ابراز نگرانی کرد.

پاتل طی نشست خبری روزانه، در این‌باره گفت: «ما عمیقاً از لغو بخش‌هایی از قانون جدایی توسط کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) که مانع از ایجاد شهرک‌های [صهیونیست‌نشین] در شمال کرانه باختری می‌شود، ناراحت هستیم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی با بیان اینکه گسترش شهرک‌سازی‌های صهیونیستی در کرانه باختری مانعی برای دستیابی به صلح است، توضیح داد:‌ «ما قویاً خواستار جلوگیری از بازگشت شهرک‌نشینان به مناطق تحت پوشش قانون جدایی هستیم».

این دیپلمات آمریکایی افزود: «کنست تعهد [آریل] شارون به رئیس‌جمهور [جورج] بوش برای تخلیه شهرک‌های غیرقانونی در شمال کرانه باختری را وتو کرد. اقدام کنست قبل از ماه رمضان و عید پاک، تحریک‌آمیز بوده و نتیجه عکس دارد».

روز گذشته پارلمان رژیم صهیونیستی طرحی را به تصویب رساند که با لغو یک قانون مصوب سال ۲۰۰۵ امکان بازگشت اشغالگران به شهرک‌های تخلیه‌شده در شمال کرانه باختری و نوار غزه را فراهم می‌کند. (جزئیات بیشتر)

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند. 

 سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ